Parsifal v Hamburku, Martina Janková jako Bystrouška a Šarlatové písmeno jako opera

  1. 1
  2. 2
  3. 3


Martina Janková jako Liška Bystrouška

Česká sopranistka světového jména Martina Janková, dlouhodobě působící především v Curychu, bude v této sezoně vystupovat v titulní roli v inscenaci Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky. Pěvkyně tak bude pokračovat v úspěšné spolupráci s dirigentem Franzem Welserem-Möstem (a Cleveland Orchestra, kde je tento Maestro od roku 2002 hudebním ředitelem), se kterým bude tento part interpretovat v Clevelendu, Vídni a Lucembursku.

Martina Janková – Pražské jaro 2016 (foto © Pražské jaro/Zdeněk Chrapek)


Sir Peter Hall zemřel

Přední anglický režisér Sir Peter Reginald Frederick Hall (narozen 22. listopadu 1930) zemřel 11. září 2017. Vedle četných režií pro činoherní jeviště a také několika filmů vytvořil od poloviny šedesátých let 20. století řadu významných operních projektů na předních světových operních scénách. Vedle Metropolitní opery v New Yorku, operních domů v Los Angeles, Houstonu, Chicagu byla především významná spolupráce s Royal Opera House, Covent Garden, s festivaly v Glyndebourne a Bayreuthu. Jako operní režisér debutoval v londýnském Sadler’s Wells Opera světovou premiérou opery Johna Gardnera The Moon and Sixpence v roce 1957 podle v anglosaském světě velmi známé románové předlohy Williama Somerseta Maughama (známé v českém překladu jako Poslední půlšilink) s námětem ze života umělců a inspirované osudy malíře Paula Gauguina.

Sir Peter Hall na portrétu Jenny Caron Hall (zdroj commons.wikimedia.org)

Peter Hall se výrazně uplatnil při práci s operním souborem Covent Garden, kde poprvé spolupracoval v roce 1965 na inscenaci Schönbergovy opery Mojžíš a Áron, kterou hudebně nastudoval Georg Solti. Následujícího roku připravil další úspěšnou inscenaci Kouzelné flétny (v angličtině), pečlivě rekonstruující původní inscenaci z roku 1791. V roce 1970 se vrátil do Covent Garden, aby s novým hudebním ředitelem Colinem Davisem inscenoval světovou premiéru opery The Knot Garden Michaela Tippeta. Tippetovou jevištní tvorbou se zabýval i nadále, například v roce 1989 režíroval světovou premiéru jeho opery New Year v Houstonu. Na počátku sedmdesátých let zde připravil dvě velmi působivé inscenace – Čajkovského Evžena Oněgina a Wagnerova Tristana a Isoldy (obě v Soltiho hudebním nastudování). Senzaci způsobila inscenace Straussovy Salome s Hallovou třetí manželkou, americkou zpěvačkou Mariou Ewing, v titulní roli. Zde uplatnil také výrazový tanec hlavní hrdinky v jejím podání, který vyvrcholil obnažením. Z dnešního pohledu se jeví ale toto pojetí více než krotké – viz dostupná ukázka na YouTube.

Poslední režií v Covent Garden pak byl Brittenův Albert Herring, kdy po velkém úspěchu na festivalu v Glyndebourne (1985) přenesl tuto inscenaci v roce 1989 na první londýnskou operní scénu. Jako umělecký ředitel byl Hall činný v letech 1984–1990 na festivalu v Glyndebourne, kde připravil více než dvacet operních inscenací. Na několika inscenacích zde spolupracoval i s legendární britskou mezzosopranistkou Janet Baker (mimo jiné Gluckova opera Orfeus a Eurydika). Velmi úspěšné zde bylo nastudování Brittenovy opery Sen noci svatojánské, která byla v letech 1981–2016 znovu devětkrát přestudována. Velké úspěchy sklidilo i Hallovo místní nastudování mozartovské a daponteovské operní trilogie. V roce 2005 zde naposledy režíroval – Rossiniho Popelku. Pro Bayreuth připravil znovu ve spolupráci s Georgem Soltim Wagnerovu tetralogii Prsten Nibelungův v roce stého výročí úmrtí skladatele (1983) a tento cyklus byl opakován až do roku 1986.

Hallův režijní přínos byl markantní především v detailní analýze díla a soustředění se na psychologickou podstatu postavy i vytvoření vazebné sítě a motivací mezi jednajícími charaktery. Peter Hall byl považován za předního inscenátora dramatického díla Williama Shakespeara a soudobé britské dramatické tvorby (například v roce 1979 režíroval světovou premiéru hry Amadeus Petera Shaffera). Založil Royal Shakespeare Company a pak byl dlouhá léta spojen s National Theatre v Londýně jako ředitel a umělecký šéf. Natočil i několik filmových a televizních adaptací literárních látek a na televizní obrazovku přenesl též několik svých činoherních a operních inscenací. Příležitostně se věnoval herecké práci. Byl čtyřikrát ženatý a se všemi šesti dětmi z těchto vztahů, které se uplatnily v různých (nejčastěji hereckých) uměleckých profesích, spolupracoval na divadelních jevištích.

 

Nahrávka týdne
Lori Laitman – The Scarlet Letter (Šarlatové písmeno). Opera Colorado Chorus and Orchestra, dirigent Ari Pelto. Naxos 2017, 8.669034-35 (2 CD). Kratší román Nathaniela Hawthornea Šarlatové písmeno z roku 1850 patří mezi základní klasickou americkou (a povinnou) literaturu. Příběh Hester Prynne v puritánské kolonii nedaleko amerického Bostonu v 17. století, která počne dítě s duchovním a pak je společností vyobcována, byl mnohokráte upraven jak pro divadelní jeviště, tak pro filmové plátno. Vícekrát také posloužil jako námět pro opery. První zhudebnění pochází již z roku 1855 a mezi třinácti (!) americkými zhudebněními tohoto námětu do roku 2000 nechybí ani několik klasiků americké hudby, např. Walter Damrosch (1896) nebo Vittorio Giannini (1938 se světovou premiérou v Hamburku v německém překladu jako Das Brandmal v hlavní roli se skladatelovou sestrou, slavnou sopranistkou Dusolinou Giannini). Látka neztrácí přitažlivost ani mezi současnými americkými skladateli.

Lori Laitman je považována za jeden z největších talentů mladší skladatelské generace v USA; má za sebou již několik operních kompozic. Je také oceňována jako skladatelka osobitých písní (více než 250 opusových čísel). V květnu loňského roku velmi příznivý ohlas získala světová premiéra dvouaktové opery Šarlatové písmeno na veršované libreto oceňovaného coloradského básníka Davida Masona v Opera Colorado. Nahrávka (ve světové premiéře) dvojhodinové opery, která vznikla sestřihem záznamů ze čtyř představení, nabízí tradiční hudební verzi slavné látky bez hudebních výstřelků a experimentování.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na