Parsifal, Židovka i jiný Vojcek. Nejen o nich v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Gurlittův Vojcek (který byl také kompletně nahrán na labelu Capriccio) vykazuje podivuhodné dramaturgické shody s Bergovou operou (a to i rozložení hlasů pro jednotlivé postavy). Zhruba osmdesátiminutová kompozice se skladatelovým libretem, které je v podstatě jen zkrácenou verzí Büchnerova textu, využívá osmnáct scén a epilog z původní hry. Opera se tu a tam objeví na německých jevištích jako komparativní titul. Současnou sérii představení v Stadttheater Bremerhaven diriguje Marc Niemann. Režie, která přeložila dílo do naší současnosti, je dílem Roberta Lehmeiera. V hlavní roli vystupuje italský barytonista Filippo Bettoschi, který je od sezony 2013/2014 členem místního ansámblu a v loňské sezoně zaujal svou kreací Evžena Oněgina v Čajkovského opeře.

Manfred Gurlitt: Wozzeck - Stadttheater Bremerhaven 2016 (foto Stadttheater Bremerhaven)
Manfred Gurlitt: Wozzeck – Stadttheater Bremerhaven 2016 (foto Stadttheater Bremerhaven)


Gutenberg a Steve Jobs jako operní hrdinové
Nová opera Gutenberg německého skladatele Volkera Davida Kirchnera (narozen 1942) se závažným námětem přiřazuje k jeho předchozím operním dílům, která se vyznačují zkoumáním lidství a často existenciálními otázkami. Mezi předchozími látkami jeho oper nalezneme jak text Witolda Gombrowicze, tak biblický příběh Belshazara nebo antickou tragédii Atreovců či sumerskou literární památku – příběh o Gilgamešovi. Nová opera Gutenberg, která byla ve světové premiéře uvedena v Erfurtu 24. března 2016, dvanáctá skladatelova opera o vynálezci knihtisku jakožto zásadním komunikačním prostředku končí epilogem, ve kterém se objevuje i postava nedávno zemřelého Steva Jobse (jako „apoštola“ nové komunikace), kterému je opera věnována. Operní text klade i závažné náboženské otázky. Hudebně nastudoval dílo Samuel Bächli.

Volker David Kirchner: Gutenberg - Theater Erfurt 2016 (foto Theater Erfurt)
Volker David Kirchner: Gutenberg – Theater Erfurt 2016 (foto Theater Erfurt)


Turandot v sydneyském zálivu
V již pátém ročníku open-air produkcí v sydneyském zálivu se letos uvádí Pucciniho Turandot, titul velmi vhodný svým charakterem pro venkovní představení. Pořadatelem je společnost Handa Opera. Režisérem velkolepé podívané je čínský režisér Chen Shi-Zheng a dirigentem je Brian Castles-Onion. Samozřejmě vzhledem k podmínkám je zvuk orchestru i zpěváků amplifikován. Součástí podívané jsou i velkolepí draci na vodě nebo ohňostroj. V hlavních rolích vystupují Dragana Radakovic (nebo Daria Masiero) v roli Turandot, Hyeseoung Kwon jako Liù a tenorista Riccardo Massi, který sklidil velký úspěch v roli Kalafa.


English National Opera ve finančních obtížích
Renomovaný londýnský soubor English National Opera, který sídlí v budově Colisea s největší diváckou kapacitou v Londýně (2350 míst), je postaven před závažné rozhodování, jak vést dosavadní provoz po razantním snížení subvencí, které přiděluje takzvaný Arts Council.

London Coliseum (zdroj coventgarden.london)
London Coliseum (zdroj coventgarden.london)

Hudební ředitel Mark Wigglesworth na protest proti tomuto krácení opustil svoji nedávno nastoupenou funkci hudebního ředitele tohoto souboru. Podle vlastního vyjádření nemůže za takovýchto podmínek kvalitně pracovat. Před několika týdny byla schválena i dohoda se zástupci sboru o nových smlouvách a platebních smluvních tarifech pro členy sboru. Dále by měla být zkrácena sezona v počtu představení. Toto a plánované snížení subvence (platící od srpna 2017) zřejmě povedou k omezení počtu operního sboru až o čtvrtinu a řadě dalších úsporných opatření, která zřejmě ale budou spíše směřována k „zákulisním“ profesím. V nejbližší době bude operní sbor redukován na čtyřicet členů. Nová obchodní ředitelka Cressida Pollock, která nastoupila před rokem do managementu, plánuje nejen novou obchodní politiku, ale též zařazení atraktivních titulů pro široké publikum. Mezi nimi by například měl být i muzikál Andrewa Lloyda Webbera Sunset Boulevard podle světově proslulého filmu Billyho Wildera z roku 1950. Otázkou je, zda nabídka muzikálových titulů není v Londýně již tak až příliš rozsáhlá.


Magdalena Kožená jako fotbalová fanynka
Poněkud překvapivě pro část veřejnosti vystoupila přední mezzosopranistka Magdalena Kožená jako hlavní hudební host galavečeru Fotbalista roku, pořádaného Fotbalovou asociací České republiky.

Magdalena Kožená na galavečeru Fotbalista roku 2015 (zdroj ceskatelevize.cz)
Magdalena Kožená na galavečeru Fotbalista roku 2015 (zdroj ceskatelevize.cz)

Slavnostní vyhlášení fotbalových cen za rok 2015 bylo vysíláno živým přenosem z pražského Obecního domu na ČT1 v pondělí 21. března 2016. Moderátorem byl tradičně Marek Eben, který zpěvačce složil několik vtipných poklon. Pěvkyně na mikrofon přednesla několik ukázek, včetně Mozartovy árie Cherubína.


Nahrávka týdne
Balfe, Michael William (1808-1870) – Satanella. John Powell Singers, Victorian Opera Orchestra, dirigent sir Richard Bonynge. Naxos 8.660378-79 (2 CD). Dirigent Richard Bonynge se v posledních letech intenzivně věnuje své dávné lásce – anglické operní tvorbě devatenáctého století. Ta je většině posluchačů zcela neznámá, maximálně jsou z ní prováděna dobově populární čísla nebo tance jako samostatná koncertní čísla. Michael William Balfe byl jedním z nejúspěšnějších autorů anglického operního jeviště ve čtyřicátých a padesátých letech devatenáctého století. Zkomponoval více než třicet operních děl zpravidla na romantizující náměty, které prosluly především příjemnou melodikou, ale celkově nepůsobí většinou příliš originálně. Část z nich stojí na hranici s operetou. Čtyřaktová opera Satanella, or The Power of Love (Satanella aneb Síla lásky) z roku 1858 (s premiérou v Covent Garden a na repertoáru se udržela v Anglii a v zámoří šest dekád) je nahrána ve světové premiéře se souborem pečlivě vybraných anglických zpěváků.

Richard Bonynge výtečně rozumí vokálním nárokům partitury (v tomto případě v italianizujícím stylu) a vždy uměl skvěle zajistit spolupráci zpěváků a orchestru. Již v roce 1991 nahrál nejúspěšnější Balfeho operu The Bohemian Girl (Cikánka; 1843) i jednotlivé árie z jeho dalších oper. Balfeho operní verzi Shakespearova Falstaffa (1838) natočil v roce 2008 italský dirigent Marco Zambelli, známý z několika koncertů operních hvězd v Praze jako doprovázející dirigent.

Reklama
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na