Soubory Pavel Haas Quartet a Quartetto di Cremona společně uvedly světovou premiéru

  1. 1
  2. 2

Ľubica Čekovská byla objevena pro české i zahraniční publikum především po roce 2013, kdy měla premiéru její úspěšná opera Dorian Gray (na objednávku Slovenského ND v Bratislavě). Zcela logicky se objevily další objednávky prestižních pořadatelů (Pražského jara, Filharmonie v Essenu, Festivalu v Bregenzi…). Co se týče přímo objednávky Haasova kvarteta, skladatelka napsala, že hudba pro smyčcový oktet složený ze dvou kvartet je pro ni „novou zkušeností.“ Náladově je skladba spojena s obdobím koronového zastavení. Dodává: „Nechala jsem na sebe tento zvláštní čas působit. Vznikla dvoudílná skladba intenzivního stoupání a klesání v nejrozmanitějších významech, jakými se dá ascent/descent dýchat či hledat jakýsi konsensus ‚mezi tím.‘“

Pavel Haas Quartet a Quartetto di Cremona (foto Petr Kadlec)

I tato hudba sleduje emoční dynamiku, kterou člověk zažívá při zvláštních situacích. Zklidnění až projasnění, střídaná poklesem do deprese u descentu a vzmachy energie v pozitivním i negativním smyslu. Různé je i tempo střídání těchto nálad a jejich prolnutí. Pianissima lehce ševelí, vzmachy jsou energické, taneční i naléhavé.

Závěrečným číslem koncertu byla raná skladba Felixe Mendelssohna-Bartholdyho z roku 1825, kdy mu bylo 16 let. Mendelssohn-Bartholdy patří k takzvaným „zázračným dětem.“ Mimo jiné byl žákem skladatele a klavírního virtuosa Ignaze Moschelese, kterého později angažoval jako profesora spolu s Robertem Schumannem na jím založené Lipské konzervatoři. Smyčcový oktet je brán jako první skutečně geniální dílo autora, i když bylo původně provedené jen na domácím nedělním koncertě jeho majetných rodičů. Autorovi se skutečně podařil záměr, aby celkový zvuk působil orchestrálním, plným dojmem.

Ve skladbě je poměrně zdůrazněna pozice prvních houslí (přítelem rodiny byl houslista Eduard Rietz), zde ve vynikajícím provedení především Veroniky Jarůškové. Skladba je nápaditá a přitom řemeslně skvěle vystavěná. Publikum okouzlila nálada pomalé věty a především kontrapunktická závěrečná věta v neuvěřitelném tempu a virtuozitě. Potlesk byl dlouhý a zasloužený.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments