Pět set let reformace na Bachově festivalu v Lipsku

Pátou „Reformační“ symfonii Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Bachovu Passacagliu c moll a Třetí „varhanní“ symfonii Camilla Saint-Saënse představili varhaník Matthias Eisenberg a Lipský festivalový orchestr v kostele evangelické luteránské církve Nikolaikirche. V tom kostele, který stál u zrodu lipského procesu reformace, kde Johann Sebastian Bach uvedl poprvé Janovy pašije a kde odstartovala v roce 1989 mírová revoluce.
Nikolaikirche Lipsko (zdroj commons.wikimedia.org/Appaloosa)

Mystika světlého prostoru a jeho akustické vlastnosti tak dávaly dirigentovi Jürgenu Wolfovi široký prostor pro tvorbu několika zajímavých momentů v obou interpretovaných symfonických dílech. Festivalorchester Leipzig tak vytvořil zpěvně se nesoucí a prodloužené „Drážďanské amen“ v „Reformační“ symfonii všude, kde je v partituře přítomno. Stejně tak květnatý a hravý zvuk druhé věty nebo rychlejší tempo, doprovázející celou skladbu. Dramatické a úsečné smyčce ve třetí větě nebo gradující závěr byly zajímavými momenty v Saint-Saënsově varhanní symfonii.

Sólista večera, německý varhaník původem z Drážďan Matthias Eisenberg, se sólově představil v Passacaglii c moll Johanna Sebastiana Bacha. Při varhanní hře jsem slyšel všechny u něj oceňované vlastnosti, kterými zaujme na nesčetných nahrávkách kompletního varhanního Bachova díla. Tedy hráčskou zručnost a přesnost, technicky zvládnutý a přesný úhoz, pevnost hry a klid. Eisenberg navíc působí velmi lidským a bezprostředním dojmem, což bylo vidět i při děkovném potlesku po koncertu.

Matthias Eisenberg (zdroj Bachfest / ©Bachfest Leipzig-Matthias Eisenberg)

Akusticky rizikové a náročné místo společné hry Eisenberga z kůru a hráčů orchestru od oltáře ve Třetí „varhanní“ symfonii Camilla Saint-Saënse nepředstavovalo žádný problém. Naopak to byl velmi příjemný a zvukově zajímavý moment, protože až na malé výjimky je „varhanní“ symfonie uváděna v koncertních sálech, kde jsou varhany umístěny nad orchestrem nebo vedle něj a nedochází tam k tak zajímavému zvukovému momentu, jaký posluchači mohli zažít na koncertě v Nikolaikirche.

„Varhanní“ symfonie je sama o sobě velmi originálním dílem. Dochází tady ke zvláštní syntéze romantizujícího orchestrálního zvuku a královského nástroje. Vytváří to v některých částech ohromný hudební proud, na což prostor Nikolaikirche ještě více upozornil. Poslední část (čtvrtá věta) dala prostor varhannímu nástroji v celé jeho síle. Byla to zvuková hudební masa, která ale stavěla na hravém provedení. Orchestr zde nesmírně široce (včetně čtyřhry na elektrické piano) doprovodil varhany, které se ale střídaly s hravými dechy a smyčci, což představovalo zajímavý tempový protipól. Mimo to byla zajímavá i první věta, která oscilovala mezi dramatičnem a hravostí. Dalším momentem byla již třetí věta (druhá část, protože symfonie je rozdělena na dvě části, každá má dvě věty) s úsečnými smyčci, zvyšujícími napětí. Finální část přišla nečekaně rychle a ve zrychleném tempu. Dramaticky, slavnostně a neopakovatelně (jako je neopakovatelná ta hudba) vyvrcholila grandiózně ve společném forte.

Festivalorchester Leipzig (zdroj Bachfest / foto © Christiane Höhne)

Bachfest Leipzig je několikaletou zavedenou platformou, představující dílo Johanna Sebastiana Bacha a nejen jeho. Je to synonymum pro vysoce ceněnou snahu interpretovat hudbu v té nejryzejší podobě. Programová linka festivalu v letošním roce připomíná pětisté výročí reformace a promítnutí tohoto procesu v hudební tvorbě.

Hodnocení autora glosy: 90%

 

Bachfest Leipzig 2017
No 14 Orgelsymphonie
Dirigent: Jürgen Wolf
Matthias Eisenberg (varhany)
Festivalorchester Leipzig
10. června 2017 Nikolaikirche Lipsko

program:
Felix Mendelssohn Bartholdy: Sinfonie Nr. 5 d moll, op. 107, MWV N 15, (Reformationssinfonie)
Camille Saint-Saëns: Sinfonie Nr. 3 c moll, op. 78
Johann Sebastian Bach: Passacaglia c moll, BWV 582

www.bachfestleipzig.de

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na