Ze sboru v opeře mezi ikony českých tanečníků. Petr Koželuh slaví osmdesátiny

8. února se dožívá osmdesáti let vynikající tanečník, jehož jméno je pevně spjato s nejprogresivnějšími vývojovými tendencemi českého tanečního umění druhé poloviny minulého století, Petr Koželuh (někdy používal křestní jména Petr Zdeněk). Koželuh je jedním z těch, kdo se výrazně zasadili o dokončení skutečné emancipace českého baletního umění.

Petr Koželuh (foto archiv NDM)
Petr Koželuh (foto archiv NDM)

Přitom nechybělo mnoho, a budoucí nositel Ceny Thálie by se vůbec k profesionální kariéře tanečníka nedostal. Ve svém dětství a mládí se tento pražský rodák převážně věnoval sportu, běhům dlouhých tratí a plavání. V necelých osmnácti letech se stal členem pěveckého sboru Jihočeského divadla. V Českých Budějovicích v padesátých letech působil zpěvoherní soubor, který uváděl především operety a hudební komedie, ale troufnul si i na operu a existovalo při něm i malé baletní těleso, jež čas od času uvedlo i baletní inscenaci.

Když se v roce 1955 připravovala premiéra Smetanovy Prodané nevěsty, povšiml si tehdejší šéfrežisér budějovického divadla Miroslav Macháček mladičkého šikovného člena sboru a doporučil choreografce Věře Untermüllerové, ať jej angažuje do baletu. Stalo se tak a Petr Koželuh tančil a plnil nejrůznější úkoly ve zpěvoherních i činoherních inscenacích, jak je přinášel repertoár divadla. Věra Untermüllerová také pověřila Petra Koželuha menším sólovým úkolem v baletu sovětského skladatele Sergeje Vasilenka Mirandolina na námět populární Goldoniho komedie. A v roce 1959 si zatančil svou první velkou sólovou roli, Václava v Asafjevově Bachčisarajské fontáně v choreografii Zdeňka Weidenthalera.

České Budějovice vyměnil Petr Koželuh na čas za o něco větší baletní soubor v Liberci, kde šéfovala Věra Untermüllerová. Tato, bohužel v důsledku tragické nehody předčasně zesnulá, choreografka se stala de facto první Koželuhovou „učitelkou tance“. Na jeho taneční vývoj měl poté největší vliv Luboš Ogoun a studoval také u Borise Bregvadzeho.

Petr Koželuh (foto archiv NDM)
Petr Koželuh (foto archiv NDM)

Když v roce 1961 Věra Untermüllerová mění liberecké divadlo za plzeňské, odchází Petr Koželuh spolu s ní jako sólista baletu do Divadla J.K.Tyla. Zde se setkal s řadou závažných úkolů, jako byl hlavní hrdina Jan v premiéře původní baletní novinky Miloše Vacka Vítr ve vlasech, Danila v Prokofjevově Kamenném kvítku, Švihák v Třírohém klobouku Manuela de Fally a v Čajkovského Spící krasavici Mladý král Jaromír, jak se nazýval patrně pod vlivem Pyšné princezny hlavní hrdina baletu v tehdejší plzeňské inscenaci.

P.I.Čajkovskij: Spící krasavice - Petr Koželuh a Ivana Ječmínková - Plzeň 1963 (foto Věra Caltová)
P.I.Čajkovskij: Spící krasavice – Petr Koželuh a Ivana Ječmínková – Plzeň 1963 (foto Věra Caltová)

Mimořádně významný byl pro Petra Koželuha rok 1963. Tehdy jej angažoval do Brna Luboš Ogoun. Setkání s Lubošem Ogounem pro něj mělo zásadní význam. Sešli se dva umělci, které spojovalo mnohé. Oba začínali jako sportovci, oba chápali taneční umění nikoli jen jako ladnou přehlídku dokonalé technické dovednosti a balet jako pohybové převyprávění známých příběhů, ať už se jednalo o klasická literární díla či známé pohádky.

Petr Koželuh sám o tomto setkání řekl pro magazín Ceny Thálie 2013: „Nakonec bych u baletu možná nezůstal – nebýt Luboše Ogouna, který měl smysl pro chlapský tanec. Ostatně, vždycky jsem říkal, že jsem tanečník. Žádný baleťák!“

V Brně sice Petr Koželuh pobyl pouhý rok, nastudoval roli Prince Desirée v Psotově choreografii Spící krasavice, kterou obnovili Mistrovi žáci Věra Vágnerová a Rudolf Karhánek, ale hlavně se zde poprvé setkal s inscenacemi Luboše Ogouna (především Bukového Hirošimou a Janáčkovým Tarasem Bulbou), jejichž charakter nasměroval jednoznačně jeho budoucí vývoj.

Petr Koželuh (foto archiv NDM)
Petr Koželuh (foto archiv NDM)

Rok 1964 by měl být zapsán zlatým písmem do historie českého baletu a tanečního divadla. Trio tvůrců, choreografové Luboš Ogoun a Pavel Šmok spolu s teoretikem a dramaturgem Vladimírem Vašutem, se rozhodlo opustit scénu tak zvaného velkého baletu a pokusit se jít vlastní cestou. Inspirací jim nepochybně byl tehdejší spontánní vznik malých scén experimentálního charakteru a rozhodli se tento model uplatnit i v baletu.

Jejich snahou bylo, velmi zjednodušeně řečeno, jít „ad fontes“, k pramenům tanečního umění, zbavit taneční divadlo pseudorealistické popisnosti, hledat inspiraci ve vytváření osobitého tanečního tvarosloví, experimentovat v široké škále tanečních pohybů a zde hledat vlastní smysl jednotlivých produkcí. Se skupinou stejně naladěných mladých nadšenců vytvořili soubor, který nazvali Studio Balet Praha (poději jenom Balet Praha), a v krátkém čase se toto těleso stalo svébytným fenoménem, který lépe znali diváci v zahraničí než ti domácí, které získalo českému baletu nebývalé renomé a které se stalo významným inspiračním příspěvkem pro další vývoj žánru nejen u nás.

Početně nevelký soubor byl složen z výrazných individualit a mimořádně významnou pozici v něm zastával právě Petr Koželuh. Spolu s Marcelou Martiníkovou vytvořili znamenitý pár, který dominoval v řadě inscenací.

L.Janáček / M.Vacek: Listy důvěrné / Šťastná sedma - Marcela Martiníková, Petr Koželuh - Státní divadelní studio Praha 1968 (zdroj divadlo.cz)
L.Janáček / M.Vacek: Listy důvěrné / Šťastná sedma – Marcela Martiníková, Petr Koželuh – Státní divadelní studio Praha 1968 (zdroj divadlo.cz)

Petr Koželuh dokonale využil svých dispozic, technické vyspělosti,  mimořádné pracovní kázně a soustředěnost v řadě inscenací, v nichž doslova zazářil. Na tomto místě jmenujme především Ogounovy choreografie Bartókova Podivuhodného mandarina a baletu Hirošima (Svědomí) Viliama Bukového či Šmokovy inscenace Fresky (hudba Bohuslava Martinů) a Janáčkova smyčcového kvarteta Listy důvěrné.

V  Baletu Praha, který v roce 1968 opustil Luboš Ogoun, jenž odešel do Brna, aby se ujal řízení tamějšího baletního souboru, Petr Koželuh pod Ogounovým a Šmokovým vedením přispěl vysokou profesionalitou svých výkonů k mimořádným úspěchům řady dalších inscenací. Za všechny jmenujme alespoň Prokofjevovu Klasickou symfonii, Krautgartnerovu Jazzovou suitu, Reflexy s hudbou Zdeňka Zouhara či půvabné Šmokovy baletní koláže Rossiniána a Nedbalky.

V roce 1979 Balet Praha končí svou činnost a Pavel Šmok s jádrem souboru odchází jako šéf baletu do švýcarské Basileje. Z tamějších představení, v nichž Petr Koželuh exceloval, připomeňme Janáčkovu Sinfonietu a Šeherezádu Nikolaje Andrejeviče Rimského-Korsakova.

V roce 1973 angažoval šéf baletu Albert Janíček Petra Koželuha s jeho životní i jevištní partnerkou Věrou Hradilovou do Ostravy. Byl to od něho velmi šťastný tah. Petr Koželuh triumfoval v titulní roli baletního zpracování Griegova Peer Gynta, které nastudoval hostující výborný lotyšský choreograf Alexandr Lemberg.

E.Grieg - Peer Gynt - Alice Kvasnicová (Dcera krále trolů), Petr Zdeněk Koželuh (Peer Gynt), NDM 1973 (foto František Krasl / archiv NDM)
E.Grieg – Peer Gynt – Alice Kvasnicová (Dcera krále trolů), Petr Zdeněk Koželuh (Peer Gynt), NDM 1973 (foto František Krasl / archiv NDM)

Koželuhův titulní hrdina byl přímo ztělesněním dokonalého moderního tanečního výkonu, v němž v absolutní jednotě propojil prvky klasického tance s přesvědčivým dramatickým výrazem ve všech polohách role. Následovala titulní role v Gershwinově Američanovi v Paříži, jenž byl uveden jako součást programu Setkání s Gershwinem, ve kterém Koželuh tančil také v Kubánské předehře.

V následující sezoně prokázal Koželuh své jedinečné schopnosti interpretace klasických baletních postav v rolích prince Desirée v Čajkovského Spící krasavici stejně jako v postavách Alberta i Hilariona v Adamově Gisele. Později k nim přibyli i Princ a Rudovous v Labutím jezeře.

P.I.Čajkovskij: Labutí jezero - Petr Zdeněk Koželuh (Princ), Libuše Kuklová (Odilie) - NDM 1977 (foto Vladimír Dvořák / archiv NDM)
P.I.Čajkovskij: Labutí jezero – Petr Zdeněk Koželuh (Princ), Libuše Kuklová (Odilie) – NDM 1977 (foto Vladimír Dvořák / archiv NDM)

Svým výkonem v titulní mužské roli přispěl Koželuh výrazně k úspěchu baletu ruského autora Eduarda Lazareva Antonius a Kleopatra, který v Ostravě nastudoval Alexandr Lemberg. Poslední ostravskou Koželuhovou rolí byl Quasimodo v baletu Notre Dame de Paris Césare Pugniho v únoru 1981, kterého nastudoval opět Alexandr Lemberg.

Petr Koželuh poté odešel do Pražského komorního baletu, kde se stal po další léta nejbližším mimořádně obětavým spolupracovníkem Pavla Šmoka a věnoval se vždy velmi pečlivě nejrůznějším činnostem podle potřeb tohoto miniaturního, ale výborného souboru. Byl rovněž častým partnerem režisérů v roli choreografa či autora pohybové podoby inscenace v různých žánrech. Jmenujme z nich například Jana Kačera, Otu Ševčíka, Jaroslava Dudka, Miroslava Vildmana či Zdeňka Kaloče.
V letech 1990-1992 zastával funkci šéfa ostravského baletního souboru. V té době používal jméno Petr Zdeněk Koželuh. Nastudoval Stravinského Petrušku v jednom večeru s Ptákem ohnivákem a Šeherezádou, v nichž pro ostravské diváky připravil v úzké spolupráci s Pavlem Šmokem jeho choreografie Ptáka ohniváka a Šeherezády. V původní premiéře uvedl balet Michaela Kocába Odysseus. Byl rovněž režisérem inscenace Sněhová královna, kterou na motivy Andersenovy pohádky napsala Věra Mašková a která byla uvedena ve spolupráci činoherního a baletního souboru. Kromě toho spolupracoval jako choreograf na řadě dalších představení ve všech žánrech. V roce 1991 se jako choreograf podílel na inscenaci Mozartova Dona Giovanniho v Národním divadle, kterou nastudovali dirigent Sir Charles Mackerras a režisér David Radok.

Plným právem mu byla udělena za celoživotní taneční mistrovství v roce 2013 Cena Thálie.

Rozšířil bych tuto formulaci o mimořádné zásluhy o rozvoj českého baletu. Tím, že v důsledku tehdejší politické situace jeho vrcholné výkony mohli oceňovat svého času spíše zahraniční než domácí milovníci baletu, stejně jako svou obětavou oddaností tanci, kterou každodenně projevoval při svém působení v Pražském komorním baletu, vykonal pro český balet opravdu kus neocenitelné práce.

Popřejme jubilantovi do dalších let hodně pevného zdraví, štěstí a dobré pohody.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat