PKF – Prague Philharmonia uvede monumentální Haydnovo oratorium Stvoření. Do čela orchestru se z Met vrací Emmanuel Villaume

V sobotu 20. ledna uvede PKF – Prague Philharmonia s trojlístkem vynikajících sólistů a Českým filharmonickým sborem Brno ve Dvořákově síni Rudolfina monumentální oratorium Stvoření Josepha Haydna. Do čela orchestru se vrací Emmanuel Villaume, který oddiriguje koncert v Praze během série představení Pucciniho Toscy v Metropolitní opeře v New Yorku. Ta vyvrcholí 27. ledna přenosem do více než 2000 kin v 73 zemích světa v rámci série Metropolitan Opera LIVE.

„Stvoření je mistrovským kusem génia, kterému se podařilo v díle pulzujícím úžasnou energií velkolepě zúročit jak hudební mistrovství a zkušenosti na samém vrcholu uměleckého života, tak hlubokou, až vášnivou víru v Boha. Ačkoliv jde o dílo nábožensky orientované, dotkne se každého, protože otevírá svět naší nejhlubší spirituality, proniká k tajemství našich životů a vypráví o nezdolné síle Universa. Já osobně se na koncert velmi těším, protože pro toto výjimečné dílo budu mít k dispozici skutečně výjimečné hudebníky,“ říká Emmanuel Villaume.

Stvoření, které ve třech částech líčí vznik světa, přírody, živých tvorů, Adama a Evy až k sedmému dni, dni Stvořitelova odpočinku, vzniklo údajně na popud německého hudebníka, houslisty, skladatele, dirigenta a impresária Johanna Petera Salomona. Právě on stál za Haydnovými uměleckými cestami do Londýna v letech 1791 až 1792 a 1794 až 1795. Oratorium Stvoření poprvé zaznělo za autorova řízení ve Vídni v dubnu 1798 a o rok později mělo úspěšnou veřejnou premiéru v Dvorním divadle. Spoluúčinkoval při ní u klavíru skladatel Antonio Salieri. Haydn požíval ve Vídni velké vážnosti a nové dílo se okamžitě stalo událostí. Už první provedení, i když bylo neveřejné, vzbudilo údajně takový zájem, že lidé ucpali ulice a musela být povolána policie. Ohlas vyvolávalo Stvoření i v českých zemích, kde v 19. století dokonce patřilo k nejčastěji uváděným oratoriím. Text byl do češtiny přeložen už roku 1800. Pražskou premiéru mělo dílo roku 1800 ve Strahovském klášteře. Právě Haydnovým Stvořením zahájila roku 1803 koncertní činnost ve prospěch svého penzijního fondu Jednota umělců hudebních. Poprvé česky bylo Stvoření provedeno zřejmě v roce 1805 v lobkovickém zámku v Roudnici nad Labem, kde v německém originále zaznělo už rok po vídeňské premiéře.

Od premiéry až doposud vzbuzuje v oratoriu zvláštní pozornost a respekt rozsáhlá instrumentální předehra. Hudbou originálně, nápaditě a s velkým podílem novátorství vystihuje na samém počátku nálady, které by mohly patřit k prvotnímu „chaosu“, stavu ještě před stvořením.

Koncert nabízí exkluzivní trojlístek pěvců. V titulní dvojroli Gabriela a Evy se představí Simona Houda-Šaturová, která zpívala Stvoření mj. s Londýnskou filharmonií. Její nahrávka Haydnových árií k 200. výročí skladatelova úmrtí získala prestižní ocenění Editor’s Choice 2009 hudebního časopisu The Gramophone. Uriela ztvární vynikající tenorista Paul Groves, jenž letos slaví svou 25. sezonu v Metropolitní opeře v New Yorku. Stvoření bylo jeho debutem s Mnichovskou filharmonií a zazpíval si jej i na prestižním festivalu BBC Proms v Londýně. Basového partu (rovněž dvojrole Rafaela a Adama) se ujme novozélandský pěvec Martin Snell a Sbor andělů svěřil pořadatel koncertu i tentokráte Českému filharmonickému sboru Brno, který je pravidelným partnerem PKF – Prague Philharmonia.

JOSEPH HAYDN (1732–1809)
Die Schöpfung (Stvoření), Hob. XXI:2
Oratorium o třech částech na text Gottfrieda van Swietena

GABRIEL & EVA: Simona Houda-Šaturová — soprán
URIEL: Paul Groves — tenor
RAFAEL & ADAM: Martin Snell — bas
SBOR ANDĚLŮ: Český filharmonický sbor Brno
Petr Fiala — sbormistr
PKF – Prague Philharmonia

EMMANUEL VILLAUME — dirigent

Sobota 20. ledna od 19.30
Dvořákova síň, Rudolfinum

Reklama

Mohlo by vás zajímat