Odvážný tah na město Plzeň

Poprvé se v České republice podařilo uspořádat významný taneční festival Aerowaves - Spring Forward 2016. Prezentovala se díla vybraná mezinárodní porotou Twenty 2016. Po náročné i dlouhotrvající selekci z přihlášených asi pět set děl - choreografií, vesměs mladých i většinou ještě nezkušených začátečníků, porota zahraničních odborníků vybere každým rokem nejlepších dvacet děl. Jistě je to diskutabilní, do jaké míry mohou či mají být prezentovány. Je to otázka profesionálního přístupu, hodnocení i současných estetických norem, které hrají do jisté míry roli jakéhosi i "přimhouření oka" porotců. Nejde vždy o rovnocenné kvality tanečníků - profesionálů a tanečníků amatérů.

Yvona Kreuzmannová, ředitelka a zakladatelka festivalu Tanec Praha i Divadla Ponec, je ve vedení Aerowaves jako associate director, vedle pana Johna Ashworda. Byl to opět její velký a odvážný tah na město Plzeň, které bylo i jejím přičiněním vyhlášeno v loňském roce Evropským městem kultury roku 2015, spojeným s mnoha  významnými akcemi. Plzeň 2015 otevřela mimo jiné DEPO 2015. (Ta velká scéna je nádherná! Obrovská hala bývalého depa umožňuje všem divadelníkům fantastické možnosti.) Vedle toho má Plzeň další zajímavé alternativní divadelní scény Moving Station a Papírna. A samozřejmě, je to i Nové divadlo a jeho studiová scéna.

Aerowaves — Spring Forwards se tedy odehrávaly střídavě na těchto scénách během víkendu 22. — 24. dubna 2016. Rekordně se sjelo na dvě stě padesát zahraničních i domácích odborníků, kritiků, pozorovatelů, manažerů, choreografů a tanečníků (mimo vybrané produkce a jejich interprety).

Představilo se téměř sto umělců z devatenácti zemí. Jedná se o ojedinělou a velmi prestižní akci v oboru tance, alternativních postupů i fyzického divadla, tanečníků i performerů.

Z prvního večera 22. dubna lze jednoznačně nejvýše ohodnotit  švýcarskou choreografku, Yasmine Hugonnet. Kvality její interpretace i choreografie Le Récital des Postures daleko předčily očekávání.

Aerowaves-Spring Forward - Yasmine Hugonnet: Le Récital des Postures (foto Michal Hančovský)
Aerowaves – Spring Forward – Yasmine Hugonnet: Le Récital des Postures (foto Michal Hančovský)

Následovala francouzsko-rakouská produkce, nazvaná AU Christiana Ubla a Kylie Walters (Cie Ornithorynque). Nápady, scénické řešení, kostýmy i výrazné taneční vystoupení mělo vysokou úroveň.

Dosti bláznivá byla produkce The WOMANhouse z Dánska. Začala tančit skupina čtyř podivných mužů, ne stejné pohybové kvality. Na hraně tance, tak trochu i hip hopu a předvádění se, různého překřikování a osobních výzev, jak na sebe upozornit.

V závěru (který nikam zvlášť nevede) se samozřejmě začnou všichni obnažovat. Konečně se dozvídáme a i názorně poznáme, že se z „vykutálených“ mužů staly ženy. Taková je to změna pohlaví — v přímém přenosu.

Sobotní maratón byl velmi rozdílný v kvalitách interpretů i vlastní produkce. Pěkně v klidu a soustředěně pracovala dvojice umělců z Maďarska a Portugalska — Anna Réti a Ricardo Machado.

I když jejich studiová kompozice byla fragmentální, v krátkých tanečních úsecích — brnkli oba tanečníci na strunu vnímání, empatie diváků. Dovedli je ve svém dost civilním, záměrně neatraktivním přístupu k pozornosti až do konce.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat