Po kolejích do opery

  1. 1
  2. 2
  3. 3

17:03 Začíná Maria Stuarda Gaetana Donizettiho (29. března). Diriguje Marek Prášil, který hned překvapuje rychlými tempy. Právě tempo se ukazuje jako hlavní kámen úrazu v celé inscenaci, protože pod takovým dirigentem nemají zpěváci opravdu čas předvést něco z belcantového zpívání. Dramatické uspěchané pojetí pak nutí zpěváky do expresivního vokálního projevu, který s partiturou není příliš slučitelný. Donizettiho opera je především zpěvácky vděčným dílem, o čemž nás přesvědčily obě hlavní představitelky. V prvé půli večera dominovala jako Alžběta I. mladá mezzosopranistka Michaela Kapustová s výbornými vlohami pro ozdobný zpěv, v druhé půlce pak jako Marie Stuartovna zkušené Agnieszky Bochenek-Osiecké, která jak se zdá pomalu přechází od koloraturních rolí k jinému repertoáru. Sopranistka rostla v roli od scény ke scéně, dokázala vybudovat vokální obraz hrdinky, aby v závěru dosáhla nebývalé tragické působivosti. Její hlas působí velmi příjemně, jen několik nejvyšších tónů nezaznělo v ideální kvalitě. Výkony obou dam zaslouží obdiv. V mnohém za nimi zůstaly výkony pánských sólistů. Lyrický tenorista Philippe Do, známý z mnoha pražských inscenací, snad měl raději ohlásit indispozici. Jeho krásný hlasový materiál byl jak tempem dirigenta, tak zřejmě z dalších příčin nucen k neustálému forsírování a nehezkým ostrým vysokým tónům. Martin Gurbaľ se sice nepotýkal s vokální stránkou role, ale herecky byl zcela nevýrazný. Marián Lukáč jako Cecil odvedl svůj part herecky i vokálně bez větších výhrad, ale stejně jako ostatní sólisté doplatil na slabiny režie.

Talentová režisérka Linda Keprtová, v současnosti velmi vytížená, se zdála ideální volbou pro tuto „ženskou“ operu. Výsledek se ale ukazuje režijně jako dosti nepřesvědčivý. Jako v jejích dalších inscenacích (kromě velmi zdařilé Foerstrovy Evy) nedokáže důsledně sledovat téma, režijní koncept se rozpadá na scény, ve kterých zvolené téma rezonuje silně, a pak na scény, ve kterých téma diváci ani netuší. Její sklon k manýře a ornamentu (v tomto případě spojovací výstupy skupiny „herců alžbětinského divadla“, spíše však kejklířů té doby) vlastně zeslabuje celý účinek inscenace. Některé režijní nápady jsou velmi dobré (například scéna se slepými zrcadly), pokud by nebyly nadužívány pro příliš dlouhou dobu, až se stanou nudnými. Vedení sólistů je poněkud prvoplánové, představa Alžběty I. v tomto režisérském pojetí by snad mohla vyvolat až intervenci britského zastupitelství. Režisérka totiž zcela pomíjí královnu jako vladařku, a od začátku ji interpretuje jako zhrzenou a pomstychtivou ženu na pokraji hysterie. Pokud ale chybí v pojetí takového charakteru potřebný kontrast, propadá se postava do nudného stereotypu. Diskutabilní je také výtvarná koncepce inscenace (scény a kostýmy Eva Jiřikovská). Kostýmy se sice volně váží tvarově k alžbětinské módě, ale barevně působí jednotvárně. Horší je to se scénou, které dominuje obrovská kovová konstrukce (koruna, vězení, klec; neviděli jsme to už někde?) postavená na točně. Stavba sice zajistí efektní finále, ale v řadě scén máte pocit, že sboru spíše překáží. Použití dětských statistek považuji pak z režijního hlediska trochu jako úlitbu divákům. Vcelku nabídlo toto představení výrazné pěvecké výkony obou sólistek. Inscenace ale po režijní stránce přesvědčivá není.

19:30 Představení končí. Rychle vyzvedáme zavazadla ze šatny. Nasedáme na taxík a odjíždíme na ostravské Hlavní nádraží. Cesta trvá asi deset minut. Rada č. 7: Objednejte si taxi předem.20:12 Přesný odjezd vlaku Českých drah do Prahy. Místenka opět nutná. Cesta probíhá bez problémů. Dokonce několikráte přichází muž s vozíkem s nápoji a drobným občerstvením.

23:50. Se zpožděním jen několika minut v Praze.

Určitě to stálo za to! (Ale snad se připravte lépe než já).

(poznámka autora: Veškeré výdaje u výše uvedených subjektů si hradil autor článku sám.)
Foto autor

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments