Pohaslé Schulhoffovy Plameny ve Státní opeře

  1. 1
  2. 2

Podobný typ jevištního projevu je charakteristický i pro další postavy. Civilní Smrtka-La Morte v bílém pánském obleku není vůbec monstrózní děsivé zjevení s tváří pod závojem. Má být zřejmě svým uhlazeným vystupováním s tímto chaosem a bláznivě vyhlížejícími Juanovými milenkami v kontrastu, ale je jen nehybně působící nezáživnou figurou, a tak je tento záměr v režijním kontextu obtížně čitelný. Jestliže chtěl režisér akcentovat myšlenku, že Juan touží uniknout svým vnitřním běsům a běsům celého světa do ráje věčného spočinutí, měl volit jiné a podstatně sdělnější prostředky než jen odpudivý jevištní chaos.

Ervín Schulhoff: Plameny  – Státní opera, 12. června 2022 (foto Serghei Gherciu)
Ervín Schulhoff: Plameny – Státní opera, 12. června 2022 (foto Serghei Gherciu)

Chyběl v něm symbolistický osamělý dům úvodního a závěrečného Nokturna, kostel (Půlnoční mše), skalní útesy (Chiméra), galerie soch Juanových předků (Galerie) s jejich strnulými tvářemi, moře, do něhož by se vrhla Juanem opuštěná Markétka (Dialog, Bouře, Moře), karneval (Karnevalová noc, Banket), v němž není vůbec znatelná základní idea tohoto obrazu – Juan hrající s postavami commedia dell´arte Mozartovu operu, dráždivá poetika commedia dell´arte i její komediálnost zcela chybí.

Ale zase tu je obrovský vycpaný jelen, medvědí kůže, beraní rohy, rozříznutý meloun a jeden omšelý Juanův předek ploužící se v předklonu po jevišti. A hlavně hrozná spousta černého igelitu. Obrovský pohřební vůz řítící se v závěru ze stropu a zastavující se těsně nad jevištěm vyvolá už jen povzdech – cože, zase auto na jevišti?! Je tu proto, aby k němu mohla La Morte Juana přivázat lepicí páskou. Z té se posléze vymaní – ale proč? Vždyť on touží po Smrti. Hlavní osa dění – Juan odsouzený k věčnému bloudění bez vykoupení, se už rozplývá zcela.

Kostýmy Barbory Maleninské jsou nevzhledné, odkazují na městkou periferii dneška. Postavy nijak zvlášť necharakterizují – až na pár atributů (koruna světice na hlavě pěvkyně, plášť, když má představovat řeholnici, blyštivá róba evokující nevěstinec v obraze, kdy je Donou Annou). Juan je v džínách a bílé košili, v obrazech druhého dějství se převléká do dámských šatů. Pulcinell z commedia dell´arte přímo v dámských šatech vystupuje. Markétka je stylizována v modrobílé rozverné uniformě do podoby odvážné školačky.

Ervín Schulhoff: Plameny  – Státní opera, 12. června 2022 (foto Serghei Gherciu)
Ervín Schulhoff: Plameny – Státní opera, 12. června 2022 (foto Serghei Gherciu)

Schulhoffova hudba je převážně impresionistická s prvky expresionismu, neoklasicismu i jazzu, nenese však v sobě výrazné dramatické zvraty. Hudební tok plyne bez velkých kontrastů, i když základní charaktery scén jsou individuálně vystiženy. Schulhoff byl výborný instrumentátor, jednotlivé nástroje orchestru používá sólově, a přestože zvuk obohacuje rozšířenou skupinou bicích, je základní impresionistický ráz díla zachován. Úloha orchestru je v opeře podstatná, celek připomíná rozsáhlou jemnou orchestrální symfonickou báseň, v níž se občas také zpívá.

Mladý dirigent Jiří Rožeň provedl zdárně všechny účinkující bez zakolísání dílem od začátku až do konce. Ale chybělo detailní vypracování zvuku, technicky výborný orchestr Státní opery zněl pod jeho taktovkou barevně nediferencovaně a poměrně nevzrušivě (ovšem krásné bylo velké flétnové sólo Jany Pavlíčkové). Také od pěvců by bylo třeba častěji požadovat plastičtější přednes. Zpívali po celý večer naplno a silově bez pěveckých nuancí, jako by se umění piana ze zpěvu už zcela vytratilo. Vše se ještě násobilo nepříliš citlivým ozvučením celé produkce. Srozumitelnost zpívaného textu byla u všech pěvců, jak zahraničních, tak i domácích, pro něž je čeština mateřským jazykem, minimální.

Přitom hlasově byla inscenace obsazena dobře, hostující pěvci disponují kvalitními hlasy. Představitel Juana, ukrajinský tenorista Denys Pivnickij vládne plně vyrovnaným barevným tenorem s jistými výškami, technicky svůj hlas zvládl výborně v celém rozsahu partu a bylo by zajímavé slyšet jej v jiné roli. Ukrajinská pěvkyně Victoria Korosumova v trojroli Ženy, Řeholnice a Donny Anny zaujala rovněž barevností, sytostí hlasu a pěveckou jistotou. Norská mezzosopranistka Tone Kummervold jako La Morte působila vedle nich hlasově méně výrazně. Tamara Morozová disponuje jasným plným sopránem, v roli Markétky však byla režisérem charakterizována jako rozjívený diblík. V režijním pojetí commedia dell´arte působili na scéně matně Jan Hnyk jako Komtur, Michal Marhodl (Harlekýn), Vít Šantora (Pulcinella), Jaroslav Patočka (Pantalone). Postavy Stínů zpívaly Magdaléna Hebousse, Yukiko Kinjo, Tamara Morozová, Veronika Hajnová, Kateřina Jalovcová a Stanislava Jirků – ansámblové provedení bylo však nevyrovnané a zvukově kolísavé. Sbor vystupuje jen v jednom čísle, to bylo provedeno kvalitně (sbormistr Adolf Melichar).    

Ervín Schulhoff: Plameny  – Státní opera, 12. června 2022 (foto Serghei Gherciu)
Ervín Schulhoff: Plameny – Státní opera, 12. června 2022 (foto Serghei Gherciu)

Uvedení Plamenů Ervína Schulhoffa by bylo bezesporu zajímavým dramaturgickým počinem, který by zprostředkoval pohled na vývoj hudební historie. Musel by však být přehledněji inscenován a v hudebním provedení plastičtěji propracován. Takto se Plameny staly jen nekonečnou a nudnou produkcí, jejichž žár byl udušen. 

Ervín Schulhoff: Plameny – premiéra
12. června 2022
Státní opera

Inscenační tým:
Hudební nastudování: Jiří Rožeň
Režie: Calixto Bieito
Scéna: Calixto Bieito, Anna-Sofia Kirsch
Kostýmy: Barbora Maleninská
Světelný design: Jan Dörner
Sbormistr: Adolf Melichar

Postavy a obsazení:
Don Juan: Denys Pivnickij
Žena, Řeholnice, Donna: Victoria Korosunova
La Morte: Tone Kummervold
Markétka: Tamara Morozová
Komtur: Jan Hnyk
Harlekýn: Michal Marhold
Pulcinella: Vít Šantora
Pantalon: Jaroslav Patočka
Stíny: Magdaléna Hebousse, Yukiko Kinjo, Tamara Morozová, Veronika Hajnová, Kateřina Jalovcová, Stanislava Jirků

Orchestr Státní opery
Sbor Státní opery

Balet Opery Národního divadla

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


4.3 4 votes
Ohodnoťte článek
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments