Polemika: Za procenta žádný projekt nezorganizujete

Reakce na článek v MF Dnes ze dne 6. června 2014

Je pátek ráno 6. června a v německém Regensburku se chystám na večerní zahajovací koncert jubilejního 30. ročníku tamního slavného festivalu Tage Alter Musik s Bachovou Mší h moll. Hlava plná Bacha, drnčící telefon a začíná maraton celodenního divení. První z řady telefonátů, který mě upozorňuje na obsáhlý článek v MF Dnes, pod nímž je podepsána jistá Michaela Svobodová.  A hned první citace mě na dálku poněkud vyděsila. Dozvídám se totiž, že soubor Collegium 1704 není mým souborem, ale „souborem náměstka Rovenského“, že současný předseda královéhradecké Strany práv občanů (dříve Strana práv občanů Zemanovci), ředitel festivalu České doteky hudby a flétnový virtuos Miroslav Matějka není spokojený s naší úrovní interpretace barokní hudby a spoustu dalších hrůz. Dříve než se mi však stihl zhroutit svět pod tíhou těchto zjištění, dostal se mi do ruky originál článku a já užasl nad brilantní naivistickou humoreskou (poznámka redakce: dotyčný článek z MF Dnes najdete v závěru). Je opravdu „potěšitelné“, že MF Dnes poskytuje takový prostor (hned na první stránce!) mladým adeptům kreativního psaní. Tvůrčí tým, skrývající se skromně pod jménem Michaela Svobodová, se však dopustil (zajisté v rozletu kreativity) občasné lži a manipulace s fakty (pardon… tvůrčí fikce) a nějakou tu chybičku v matematice tvůrcům také odpustíme – však i žák základní školy ví, že procenta jsou ošemetná disciplína. Doufám, že nebudu považován za úzkoprsého, když se pokusím čtenáře provést článkem a vyložit jednotlivé pasáže tohoto klenotu.Hned v úvodu článku rozehrává autorský tým naplno svoji fantazii. „Collegium 1704 každoročně získává dotace od státu“(!) V této souvislosti je dobré připomenout, že Collegium 1704 vzniklo a nadále působí jako nezávislý soubor bez jakýchkoli soustavných dotací na vlastní provoz či činnost.  Finanční prostředky, o které se pravidelně – stejně jako celá řada kulturních subjektů – ucházíme v rámci grantových řízení Ministerstva kultury ČR (dále jen MK ČR), jsou přísně účelově vázány na konkrétní projekty a tvoří pouze zlomek rozpočtu projektu.

Dále autorka (či autoři?) článku žongluje s nic neříkajícími procenty a jejich strach z reálných čísel je až groteskní. Ani s těmi procenty jim to však tak úplně nevychází.  Sice se podařilo spočítat, že jsme obdrželi 76 % požadované částky, dále však pan Matějka tvrdí, že „pokud se podíváme na výsledky přidělených dotací či grantů, nejsou to rozhodně běžná čísla“. Naštěstí není problém se na výsledky grantových řízení na stránkách Ministerstva kultury opravdu podívat (najdete zde), abychom zjistili, že tato čísla zcela běžná jsou a vzhledem k rozpočtu předkládaných projektů nejsou ani nijak naddimenzovaná. U kvalitních projektů není vyhovění žádosti v tomto poměru k požadované částce žádnou výjimkou a ve výsledkové listině najdeme desítky výborných projektů, které byly ještě výrazně úspěšnější (například Expozice nové hudby Brno – 97 %, Festival Janáček Brno – 90 % nebo hned šestice žadatelů z oblasti soudobé hudby se stoprocentní úspěšností). Za procenta však žádný koncert nezorganizujete, a tak se pojďme podívat, o jaké částky se reálně jedná a do jaké míry se Ministerstvo kultury podílí na spolufinancování našich aktivit.

Na tento i předchozí rok jsme žádali v řádném grantovém řízení Ministerstva kultury odboru umění o podporu dvou koncertních cyklů: Hudební most Praha – Drážďany a Hvězdy barokní opery (tento cyklus od sezony 2014–15 bude probíhat pod názvem Collegium 1704 v Rudolfinu). Pro přehlednost si dovoluji nabídnout jednoduchý přehled pro roky 2013 a 2014: Jak tedy vypadá ono zázračné navýšení dotace, které inspirovalo snaživou investigativku k vytvoření bombastického titulku „Barokní“ tahanice o dotace vyhrál náměstkův soubor? Pro cyklus Hudební most Praha – Drážďany jsme oproti loňskému roku získali 100 000 Kč navíc a naprosto triumfální je zejména naše vítězství u projektu Hvězd barokní opery, kde se nám pro koncertní cyklus s téměř sedmimilionovým rozpočtem podařilo po lítém boji urvat o celých 50 000 Kč navíc. Škoda, že jsme se z článku nedozvěděli, s kým jsme se to vlastně tahali a nad kým že jsme to vyhráli. Zato se však dozvídáme, že naše dotace byla navýšena meziročně o 20 %. Ať počítám, jak počítám, dvaceti procent se nedopočítám… no ale to jsem zase u těch ošidných procent. Je třeba dodat, že úspěšných subjektů, jejichž příspěvek dle bodování odborné komise byl navýšen v takovémto nebo i větším objemu, jsou desítky, stejně jako jsou desítky těch, kteří mají letos příspěvek menší než v roce předchozím a v budoucím roce mohou získat příspěvek vyšší, jako se to děje opakovaně u všech (i našich) grantových žádostí, jejichž výsledky vycházejí jednak z bodování odborné komise a také z aktuálního rozpočtu schváleného pro oblast živého umění v daném roce. Na tom není nic neobvyklého… Tak to prostě u grantových řízení chodí. Nechávám na zvážení laskavého čtenáře, aby sám posoudil, zda jsou naše projekty ze strany Ministerstva kultury podezřele „přefinancované“.  Každopádně bych chtěl pogratulovat k výtečnému sólokapru deníku MF Dnes. Skvělá novinařina, řekl bych.  Autorka podepsaná pod článkem se rázem stala horkou kandidátkou na Cenu Ferdinanda Peroutky.

Prostor, jaký věnovala MF Dnes tomuto svěžímu dílku, se dal skvěle využít k fundovanému článku o problematice státem financované kultury. Paní Michaela Svobodová se však kulturní tematikou očividně nezabývá (alespoň já jsem žádný její další článek s tématem kultury nenašel), a tudíž se veřejnost dozvěděla pouze o zlém náměstkovi Rovenském, jeho souboru nevalné kvality jménem Collegium 1704, který tuneluje rozpočet Ministerstva kultury způsobem, že na ostatní nic nezbývá, a o dvou rytířích světla panu Boháčovi a Matějkovi, kteří celou tu hrůzu zachraňují.

Jedna informace je v článku přece jen pravdivá: pana Miroslava Rovenského znám dlouhá léta ještě z doby našeho společného působení v Akademie für Alte Musik v Berlíně a považuji ho za skvělého profesionála a čestného člověka. Rád s panem Rovenským příležitostně spolupracuji a nevidím důvod, proč by tomu mělo být jinak.

… Abych nezapomněl: Koncert v Regensburku živě přenášený Bavorským rozhlasem a Deutschlandradiem dopadl výborně a já se těším na další setkávání s naším publikem.

Autor je uměleckým vedoucím souboru Collegium 1704***

Vyšší dotace pro náměstkův soubor

Orchestr dostal více, Miroslav Rovenský z Ministerstva kultury odmítá podezření ze střetu zájmů

(MF Dnes – 6. června 2014 – Michaela Svobodová)

Náměstek ministra kultury Miroslav Rovenský působí jako hráč na lesní roh v orchestru barokní hudby Collegium 1704. Ten každoročně získává dotace od státu, respektive Ministerstva kultury. A zrovna v roce, kdy Rovenský do úřadu nastoupil, vyhověl resort požadavkům souboru ve větší míře než kdy předtím.

Soubor dostal celých 76 procent z požadované částky. Loni to přitom bylo jen 55 procent a o rok dříve získal dotaci ve výši 60 procent. Někteří hudebníci to nepovažují za náhodu. „Pokud se podíváme na výsledky přidělených dotací či grantů, nejsou to rozhodně běžná čísla, většinou se přidělená částka pohybuje kolem 60 procent. Řekl bych, že grantové systémy nemají jasná pravidla a jsou velmi neprůhledné,“ říká například ředitel Mezinárodního hudebního festivalu České doteky hudby Miroslav Matějka.

Podezření z možného střetu zájmů však Rovenský odmítá. „Grantové řízení pro rok 2014 probíhalo dvoukolově a první kolo komise, kde je stanoveno pořadí, z něhož pak vyplývá i výše přidělené dotace, proběhlo před mým nástupem na ministerstvo,“ brání se. A říká, že dotaci nemohl nijak ovlivnit.

„Podle vnitřních předpisů ministerstva prakticky nemám možnost zasáhnout do jednání komise a ovlivnit výši částky, která má být souboru poskytnuta,“ vysvětluje. Dodává také, že od doby, co působí na ministerstvu, vystupuje v souboru bez nároku na honorář.

„Barokní“ tahanice o dotace vyhrál náměstkův soubor

Ve světě vážné hudby se bojuje o dotace. Nyní se pře ministerstvo s festivaly a soubory. Uspěl soubor barokní hudby, kde vystupuje i náměstek ministra.

Líbí nelíbí, má rád nemá rád. Tak podle největších českých festivalů vážné hudby rozhoduje komise Ministerstva kultury o tom, jak vysoký grant jednotlivé akce dostanou. Neprůhledný systém nyní přihrál peníze i souboru Collegium 1704, ve kterém hraje na lesní roh náměstek ministra kultury Miroslav Rovenský.

Po jeho nástupu do úřadu byl k jeho souboru stát náhle štědřejší než loni. Na dotacích dostal o dvacet procent více. „A podívejte se například na renomovaný soubor Barocco sempre giovane, který dostává nula korun a jeho interpretace barokní hudby je na úplně jiné, světové úrovni,“ podivuje se výsledkům grantového řízení ředitel festivalu České doteky hudby Miroslav Matějka.

„Do rozhodování odborné komise jsem nezasahoval, což lze snadno ověřit u jednotlivých členů. A od té doby, co jsem nastoupil do funkce náměstka, vystupuji v Collegiu bez nároku na honorář,“ brání se Rovenský. Jenže právě neprůhlednost grantového systému podezření ze střetu zájmů těžko vyvrací. I proto volají festivaly po změně, která by nastavila jasnější kritéria.

„Třeba loni se stal skokanem roku Svatováclavský hudební festival, který v roce 2012 nedostal nic, ale loni 530 tisíc,“ popisuje „nahodilosti“ prezident Asociace hudebních festivalů Jaromír Boháč.

Dařilo se ti, tak ti stát (ne)přispěje
I proto asociace vypracovala ve spolupráci s úředníky Ministerstva kultury program, který měl nastolit transparentnější pravidla přidělování peněz tak, jak to mají třeba divadla či symfonické orchestry. Ten je postaven na jasně formulovaných kritériích: třeba tak, že festival, který bude dotaci požadovat, musí doložit, že byl v předchozím roce schopen zajistit si alespoň 75 procent rozpočtu. Nebo že už uspořádal festival s rozpočtem minimálně pět milionů, na nějž přišly alespoň tři tisíce lidí. „Předchozí vláda nám přislíbila, že program bude schválen…“ stěžuje si Boháč s tím, že nové vedení ministerstva program označilo za diskriminační a odmítlo jej. „Je nesystémový a diskriminuje ostatní obory živého profesionálního umění – nezahrnoval totiž festivaly divadelní, taneční, literární, výtvarné přehlídky, bienále a další. Kromě toho návrh kladl v oblasti hodnotících kritérií pro projekty přihlášené do programu přílišný důraz na kritéria ekonomická oproti kritériím uměleckým a odborným,“ vysvětluje nyní náměstek Rovenský, podle něhož komise už nyní pracuje podle jasných pravidel, která byla definována vládou.

Asociace však jeho argumenty odmítá. „Náš návrh nikdy nepočítal s tím, že by vznikl či byl financován na úkor ostatních žadatelů o podporu. Naopak jsme říkali, že účastník programu nemůže žádat v ostatních grantových programech,“ oponuje Boháč.

Festivaly vážné hudby upozorňují, že jen u deseti největších z nich utratí návštěvníci za vstupenky 53,7 milionu korun a dalších 52 milionů vydají za ubytování, stravu a další služby.

Foto Martin Straka

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments