Polsko-české střípky z festivalu Bazaar

  1. 1
  2. 2

Tento problém ukazuje mimo jiné na velmi iluzorní představu, že tanec nebo pantomima jsou univerzální komunikační prostředek. Může se to tak zdát v rámci jednoho kulturního okruhu, který dejme tomu přesahuje hranice státu, tedy je to pravda v tom smyslu, že je domluva pohybem univerzálnější než jazykem, ale ne univerzální absolutně, a rozhodně ne, pokud si chceme sdělit zcela konkrétní a přesné významy. I výraz tváře nebo jednoduché gesto může na dvou stranách světa znamenat úplně jinou emoci. I pohyb a tanec je potřeba umět „číst“, bez získané kompetence není komunikace a porozumění. Říkáme, že v současném tanci je potřeba umět se vcítit do tanečníků, napojit se na jejich energii a podobné vznešeně znějící rady a poučky, čímž i připouštíme, že tanec nenese význam, ale jen emoci, přesto se tolik choreografů touží skrze tanec vyjádřit ke konkrétním tématům a problémům současného světa, ale některé věci nelze uchopit pouze pocitově a logická úvaha a zapojení rozumu je nevyhnutelné. Představitelé současného tance ovšem žijí ve světě, ve kterém jsou neverbální kódy jejich každodenní žitou realitou, a tak se v jejich očích stávají dokonalými prostředky. Proto se někteří vymezují vůči psanému/vyřčenému slovu, které se jim odcizilo, a mají pocit, že jejich způsob vyjadřování je lepší a přesnější. Jenže kdyby to tak bylo, tak by vůbec nebyl důvod pro vznik řeči…

Ale především – díky za podnětná představení, která nám taková témata přinášejí a otvírají. Ať už si porozumíme, nebo ne.

Sobotní Bazaar jsme museli nechat uplynout bez nás, i když program lákal. Ve Studiu ALTA byla připravena přehlídka čtyř ukázek work in progress stádií scénických a tanečních projektů umělců ze Slovinska, Chorvatska, Slovenska, České republiky, Polska, Rakouska a dalších zemí: Viktora Černického (SK/CZ), Nastasji Štefanič (HR), Ley Kukovičič & Brii de la Mare (SLO/CYM) a Collective B (PL/CZ/FR/AT). Večer sólový projekt maďarské performerky Zsuzsy Rózsavölgyi o různých společenských aspektech ženského těla a ženských rolí.

Zsuzsa Rózsavölgyi: 1.7 – Alfred ve dvoře Praha 17. 3. 2018 (zdroj FB festivalu Bazaar / foto Vojtěch Brtnický)

V neděli třídenní akce vyvrcholila představením Terezy Hradilkové Švihla v Ponci a na úplný závěr projektem souboru Handa Gote Research & Development, který velevážené publikum pozval na Šibřinky. Satirická dvouhodinová performance diváky zavedla na vesnickou tancovačku a slavnost, ve které smísili prvky tradičního masopustního veselí s organizovanou veselicí normalizačního venkova, chvílemi jako kdybychom se přenesli do filmu Hoří má panenko. Jako obvykle se v nevázaném veselí neztratil ani kritický tón, ani bezuzdná hravost a schopnost vytěžit maximum z jakýchkoli prostých scénických prostředků. Pozice publika byla poněkud dvojaká, stále šlo o divadelní představení s jevištěm a hledištěm, kde se přihlížející způsobně na celou dobu usadili jako ti, kteří mají být baveni, ale na druhou stranu se stali i součástí celého veselí. O pravidelný přísun kelímků s pivem a párků alespoň pro část publika se starala stylizovaná dvojice hostinského a rozverné servírky, nechyběla ani skutečná tombola, která zahrnovala výhry od krajně pochybných až po hodnotné.

Vše je promyšlené do detailů, od úvodních instrukcí požárního poplachu, dechové kapely, která své věnečky k tanci a poslechu uvádí znělkou z Kocourka Mikeše, přes stavbu májky, snaživou televizní reportérku, dvě permanentně zapnuté obrazovky pro zdůraznění koloritu až po skvěle sehranou provinční rockovou kapelu Smrt mouchy. Nutno podotknout, že špatně hrát, falešně zpívat a vymyslet opravdu plytký text je velký kumšt. Absurdní atmosféru několika dekád smíchaných dohromady podtrhuje spojení tak různorodých prvků jako zpěv sokolské hymny i sprška tuzexových bonů nad hlavami diváctva v jednom večeru, nechybí projekční plátno, funkční kamera, kouř i klubové šero, představení jako by se pohybovalo v rozpětí sta let. Jak asi působí tato směs starých a nových tradicí podrobovaná dekonstrukci na zahraničního návštěvníka? Kousavá i laskavá salva do vlastních řad, satira zdánlivě improvizovaná, ale čím bláznivější produkt, tím vážnější práce se ukrývá někde za ním.

V projektech Handa Gote se nikdy nic neděje náhodou, chaos jejich jevištní existence je poddán neviditelné logice. Možná zanechávají alfrédovské Šibřinky v divácích i dávku nostalgie a chuti po skutečném společném vyžití s lehkou a nenáročnou zábavou. A od toho jsou vlastně festivaly, nebo ne? I ty vážně míněné, jako je Bazaar.

Šibřinky navazují a částečně vycházejí z loňské free-style performance Kdož sú Boží bojovníci.

Hodnocení autorky recenze:
One Gesture – 95%
Šibřinky – 95%

 

Bazaar 2018

One Gesture
Režie: Wojtek Ziemilski
Scénografie, pomocná režie: Wojciech Pustoła
Světelný design: Artur Sienicki
Hudba: Aleksander Żurowski
Kostýmy: Krystian Jarnuszkiewicz
Konzultace: Katarzyna Głozak
Inspice: Marta Śmierzchalska
Asistentka režie: Joanna Niemirska
Překlad: Katarzyna Głozak, Agnieszka Misiewicz, Anna Borycka, Małgorzata Wasilewska
Produkce: Maria Wilska
Asistentka produkce: Marta Kielar
Fotograf: Kobas Laksa
Technika: Bartek Braun
Světla: Patryk Adamski
Video: Marek Kurpios
Zvuk: Wojciech Starowicz
Premiéra 24. září 2016 Nowy Teatr Varšava

(psáno z představení 16. 3. 2018 Alfred ve dvoře Praha)

Hrají – Marta Abramczyk, Jolanta Sadłowska,Paweł Sosiński, Adam Stoyanov

www.nowyteatr.org
***

Šibřinky
Autorský tým: Jan Dörner, Tomáš Procházka, Robert Smolík, Veronika Švábová, Leoš Kropáček, Nataša Mikulová, Vojtěch Procházka, Václav Kalivoda, Jan Kalivoda, Jonáš Svatoš, Jakub Hybler a další
Psáno z představení 18. března 2018 Alfred ve dvoře Praha

www.handagote1.wordpress.com

www.alfredvedvore.cz

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Ziemilski: One Gesture - Nowy Teatr (Bazaar 2018)

[Celkem: 3    Průměr: 4.3/5]

Vaše hodnocení - Šibřinky - Handa Gote Research & Development (Bazaar 2018)

[Celkem: 2    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na