Pomáhala Anna Maria svému mladšímu bratrovi s komponováním?

Mozartova sestra zkomponovala skladby, které používal její mladší bratr
(Telegraph – 7.9.2015 – Jonathan Pearlman)

Australští vědci tvrdí, že nalezli hudební rukopis Mozartovy sestry Marie Anny ve skladbách, podle nichž se její mladší bratr učil hrát na klavír

Marie Anna Mozart byla všeobecně uznávána jako nejlepší klavíristka své generace. Muzikologové ale dosud odmítali teorie, podle nichž hrála roli při péči o hudebního génia svého mladšího bratra.

Wolfgang Amadeus Mozart a jeho sestra Anna Maria (Johann Nepomuk della Croce - cca 1780)
Wolfgang Amadeus Mozart a jeho sestra Anna Maria (Johann Nepomuk della Croce – cca 1780)

Život Marie Anny inspiroval značný počet románů a dramat, včetně divadelní hry nejnověji uváděné v Londýně. Odborníci ale neměli dosud důkazy, že Marie Anna (nebo Nannerl, jak se jí v rodině říkalo) svého bratra přímo ovlivnila. Převládal totiž názor, že se nedochovala žádná z jejích kompozic.

Profesor Martin Jarvis, muzikolog a dirigent žijící v Austrálii, se domnívá, že konečně identifikoval hudební rukopis Marie Anny. Objev podle něj potvrzuje, že Marie Anna psala skladby, které její mladší bratr používal. když se učil hrát na klavír.

Profesor Jarvis se domnívá, že jeho zjištění lze využít při zkoumání lákavé teorie, podle níž Marie Anna hrála také roli při komponování skladeb svého o pět let mladšího bratra.

„Víme, že Marie Anna komponovala, ale dosud se nikomu nepodařilo její hudbu identifikovat,“ řekl deníku Telegraph profesor Jarvis z Univerzity Charlese Darwina. „Teď, když jsme rozpoznali její hudební rukopis, můžeme začít pátrat po její hudbě a pokusit se najít důkazy, že také pomáhala svému bratrovi. Je docela dobře možné, že se do jisté míry podílela na kompozici skladeb Wolfganga Amadea, zvláště pak na jeho raných dílech. Dosud jsme ale pro tuto domněnku žádný důkaz nenašli.“

Pět let trvající studie, na níž se podílel forenzní odborník na dokumenty ze Spojených států a australský policejní forenzní specialista, sestávala z analýzy rukopisů a notových zápisů členů rodiny Mozartových.

Podle profesora Jarvise odborníci zjistili, že jeden ze tří hlavních autorů zápisů v notovém sešitu Marie Anny, který byl muzikology dosud označován jako Anonym 1, byla pravděpodobně sama Marie Anna. Tento sešit s notovými zápisy používal Mozartův otec při výuce malého Wolfganga Amadea.

„Do notového sešitu, z něhož se mladý Wolfgang Amadeus učil hrát, zapisoval i jeho otec. Pokud skladby zkomponovala Marie Anna, psala je cíleně pro svého bratra? U dívky v osmnáctém století bylo vysoce nepravděpodobné, že by se pod svými díly podepsala – zakázali by jí to.“

Anna Maria Mozart (Pietro Antonio Lorenzoni - 1763)
Anna Maria Mozart (Pietro Antonio Lorenzoni – 1763)

Není to poprvé, co profesor Jarvis tvrdí, že objevil dosud skrytý vliv ženy na kariéru slavného skladatele. V roce 2006 zveřejnil kontroverzní vědeckou práci, podle níž je pravděpodobné, že šest Bachových violoncellových suit složila Anna Magdalena, skladatelova druhá žena.

Ve studii o Mozartově sestře dochází profesor Jarvis k následujícímu závěru: „Po 250 letech zapomnění poskytlo forenzní zkoumání důkazy, které nám umožňují identifikovat Annu Marii Mozart jako ‚Anonyma 1‘. Je tedy pravděpodobně autorkou více než dvaceti skladeb ze svého notového sešitu.“

V deníku Telegraph se profesor Jarvis nechal slyšet: „Právě jsme odkryli první vrstvu. Marie Anna byla vždy tajemným článkem historie. Co dalšího se nám podaří objevit? Kdo ví?“

Přeložil Ondřej Lábr
Foto archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat