Ponchielliho Gioconda v Brně, velká opera bez baletu

  1. 1
  2. 2

V době přípravy inscenace režisér Tomáš Pilař prohlásil: „Naše inscenace bude připomínat psychedelickou plavbu benátskými kanály ve snové gondole. Trvale se proměňující scéna před diváky rozevře tajemná zákoutí města a naddimenzované, expresivní kostýmy nás přenesou do dob manýristické Itálie. Místo baletu zde budou účinkovat akrobati a věřím, že společně s velkolepými sborovými scénami dostojíme žánru ‚Grand Opera‘.“ Akrobati se nezúčastnili, zůstalo při baletu, který by byl měl být vskutku efektní. Choreografkou inscenace je Ladislava Košíková, která má sice hodně zkušeností většinou spíše z folklórně inspirované oblasti, ale všeobecně známý Tanec hodin se jí nevyvedl. Nenápaditá choreografie spojená s poloamatérským tanečním provedením v pitoreskních kostýmech by snad měla být raději vypuštěna i za cenu nedodržení formy velké opery. Pročpak se práce nezúčastnil baletní soubor Národního divadla Brno, k jehož povinnostem účinkování v operách vždycky patřilo? K dramaturgické podobě inscenace si dovolím poznamenat jen tolik, že kosmetické škrty mohly být podle mého názoru mnohem drastičtější ve prospěch účinnějšího vyznění inscenace.

Prostorné Janáčkovo divadlo poskytuje možnost monumentálních inscenací, které mají, zdá se, úspěch u značné části brněnského publika, jež uspořádalo v závěru inscenace umělcům ovace ve stoje. Sólisté, sbor, dirigent Jaroslav Kyzlink (a jeho spolupracovníci v zákulisí, kteří spolu s ním dílo hudebně nastudovali), Tomáš Pilař jako režisér a scénograf a další přijímali hold pochopitelně s potěšením. Inscenace Ponchielliho Giocondy je akceptovatelným artefaktem a v rámci práce brněnského operního souboru je zajisté zejména po hudební stránce naprosto kladným výsledkem cílevědomého úsilí. Obdivuji celistvost výsledné inscenace, přestože, proč to nepřiznat, k mým šálkům kávy nepatří.

Hodnocení autorky recenze: 80%

 

Amilcare Ponchielli:
La Gioconda
Hudební nastudování: Jaroslav Kyzlink
Dirigent: Jaroslav Kyzlink (alt. Robert Kružík)
Režie: Tomáš Pilař
Scéna: Tomáš Pilař
Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková
Světelný design: Daniel Tesař
Sbormistr: Pavel Koňárek
Pohybová spolupráce: Ladislava Košíková
Dramaturgie: Patricie Částková
Orchestr a sbor Janáčkovy opery Brno
Premiéra 4. února 2017 Janáčkovo divadlo Brno

La Gioconda – Csilla Boross (alt. Iveta Jiříková)
Laura Adorno – Jana Hrochová (alt. Veronika Hajnová Fialová)
La Cieca – Jitka Zerhauová (alt. Lenka Čermáková)
Enzo Grimaldo – Sung Kyu Park (alt. Luciano Mastro)
Barnaba – Svatopluk Sem (alt. Pavoľ Remenár)
Alvise Badoero – Jan Šťáva (alt. Jiří Sulženko)
Zuàne – Jiří Miroslav Procházka (alt. Igor Loškár)
Isèpo – Ivo Musil (alt. Martin Pavlíček)
Lodivod / Zpěvák – Petr Karas (alt. Jiří Klecker)

www.ndbrno.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Ponchielli: La Gioconda (ND Brno 2017)

[yasr_visitor_votes postid="240797" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments