Pražskojarní operní estráda

  1. 1
  2. 2

Ve stejném roce jako Hoza v ženské kategorii zvítězila sopranistka Veronika Holbová, která už nastartovala svou operní kariéru v Ostravě v tak velkých prvooborových rolích, jakými je Rossiniho Rosina, Verdiho Violetta, Míla Válková v Janáčkově Osudu nebo Angelica v Pucciniho Triptychu. Vedle árie Dvořákovy Armidy Ó srdce, ztiš svůj tlukot smělý, která se zadá být pro Holbovou zatím příliš dramatická, mohla své přednosti mladistvě zářivého sopránu na koncertě předvést v duetech jako Nedda v Leoncavallových Komediantech (E allor perchè), když váhá, zda se poddá lásce k Silviovi v podání Romana Hozy, nebo jako Mimi v duetu O soave fanciulla s Rodolfem v interpretaci Kirila Matvějeva. Tento ruský tenorista v roce 2017 nasbíral v Karlových Varech celou sérii trofejí – stal nositelem druhé ceny v mužské operní kategorii, na hostování ho oslovilo Slovenské národní divadlo a naklonil si posluchače natolik, že mu udělili cenu divácké poroty. K tomu byl navíc obdařen cenou Karoliny Hromádkové a Františka Drse za interpretaci Prince z Dvořákovy Rusalky. A právě jeho zamilované árii Vidino divná, přesladká si Matvějev „troufl“ zařadit i na pražskojarní koncert před českým publikem. A získal si ho svým měkkým lahodným hlasem, kantilénou, procítěným výrazem i výbornou českou výslovností.

Ze zahraničních sólistů mladou generaci reprezentoval také jihokorejský tenorista Seongsoo Ryu, vítěz mužské operní kategorie v roce 2016. Pokud měl ještě před rokem na Mozartových narozeninách rezervy v bezpečném ovládnutí intonace, tentokrát rozezněl svým spinto tenorem Dvořákovu síň jako Massenetův Werther (Pourquoi me réveiller) nebo Federico z Cileovy Arlézanky (È la solita storia del pastore) a dával přednost krásným velkým tónům před sdělování zpívaného obsahu.

Gabriela Beňačková a Jana Sýkorová, Operní hvězdy čtyř generací – Pražské jaro 2019 (foto Petra Hajská)

Do programu koncertu příliš nezapadly Dvořákovy Moravské dvojzpěvy Zajatá a Prsten v orchestrální úpravě Jaroslava Krčka, které Gabriela Beňačková a Jana Sýkorová zpívaly bez výraznějšího interpretačního přínosu s vzájemnou nekompatibilitou hlasů z not. Jana Sýkorová ovšem předvedla svůj tmavý alt jako temnými mocnostmi obdařená věštkyně Ulrika z Verdiho Maškarního plesu, když v árii Re dell’abisso, affrettati přivolává magické síly, aby předpověděla přestrojenému králi jeho budoucnost. Rozsáhlá píseň Julie Premiers transports, que nui n’oublie z Berliozovy dramatické symfonie Romeo a Julie by se však hodila pro jiný typ koncertu.

Jaroslav Kyzlink na koncertě zúročil své rozsáhlé zkušenosti operního dirigenta, se kterými přeskakoval ze stylu do stylu (jedině Gluck a Mozart postrádali odlehčenost). Kyzlink vtiskl intenzitu výrazu především veristickému repertoáru, ale i v úvodním orchestrálním čísle s kontrasty témat předehry k Dvořákově Čertovi a Káče. Výkon Orchestru Národního divadla na tomto koncertě doslova „prokoukl“ ve zvukové transparentnosti, vyváženosti, nádherně přednesených orchestrálních sólech, v nichž se hned několikrát zaskvěl především první violoncellista orchestru Bledar Zajmi. Bylo faux pas, že v programové brožuře nebylo uvedeno jeho jméno a ani dirigent Kyzlink ho při závěrečném aplause nevyzdvihl. Kéž by s takovou koncentrací hrál orchestr i na reprízách, z nichž by žádná neměla být „běžná“.

 

Hodnocení autorky 65 %

 

Operní hvězdy čtyř generací
Koncert laureátů Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka

Gabriela Beňačková – soprán, Veronika Holbová – soprán, Jana Sýkorová – mezzosoprán, Eliška Zajícová – mezzosoprán, Kiril Matvějev – tenor, Seongsoo Ryu – tenor, Roman Hoza – baryton, Peter Mikuláš – bas. Orchestr Národního divadla. Dirigent Jaroslav Kyzlink.

Pražské jaro, Dvořákova síň Rudolfina, 22. května 2019.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
dalibor

Paní Havlíková by měla být ráda, že největší hvězda operních pódií 70.-90. let se vůbec uvolila k účinkování na onom koncertu. Měla by se už vyvarovat jakéhokoli hodnocení, neboť Beňačková je legenda, které celé zástupy současných hvězdiček (byť některých i kvalitních) nesahají ani po kotníky!!!