Toto jsem před pěti lety opravdu nečekala. Ptali jste se ředitelky Filharmonie Brno

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus
Marie Kučerová (zdroj FB)

Kdy by podle posledních plánů měl být otevřený nový koncertní sál v Brně a kolik procent pravděpodobnosti tomu termínu vy osobně dáváte? (Vajsar)

Vzhledem ke složitosti a specifiku celého projektu lze nyní jen s obtížemi termín otevření potvrdit. Ale posunuli jsme se oproti posledním informacím o pár měsíců čili někam do jara, léta 2021. Vše se odvíjí od podpisu smlouvy s projektanty, tedy od 15. ledna 2018. Z toho, co o projektu vím, je uvedený termín velmi reálný, samozřejmě nemohu vyloučit existenci nějaké vis maior.

Dobrý den, můžete přiblížit, jak dlouho probíhala jednání s novým šéfdirigentem Filharmonie Brno panem Daviesem, jak složitá byla, co všechno jste s ním probírali a jaké závazky má ve smlouvě? Jak jste na něj vůbec přišli? A jak hodně bude ovlivňovat dramaturgii? Ať se vám i nadále daří! (Petr N., Brno)

Děkujeme! Samotná jednání s panem šéfdirigentem byla vlastně docela krátká, od května do září roku 2017. Rozhodující byl náš společný koncert na Pražském jaru, kdy navzdory faktu, že šlo o první společný koncert vůbec, náročnému programu a netypickému sálu Fora Karlín došlo k unikátnímu vzájemnému porozumění orchestru a dirigenta. Musím říct, že taková situace nenastává často a vůbec ji nelze naplánovat či ovlivnit. Nicméně v tomto případě zavdala základ k okamžitému zahájení rozhovorů o společné budoucnosti.

Dalším unikem této situace byl fakt, že právě v tom momentě byl pan dirigent Davies volný, jelikož již oznámil ukončení šéfdirigentské smlouvy v Brucknerorchesteru v Linci. Čili vše se seběhlo v pravý čas, my jsme našli ideální, zatím největší osobnost do našeho čela a pan dirigent našel orchestr, který se mu ihned zalíbil a který slibuje zajímavý potenciál do budoucna vzhledem k našemu profilu i faktu, že stavíme nový sál. Od příští sezony bude v Brně přítomen na sedmi projektech, s dalšími s ním pak vyjedeme do zahraničí. Co se týče dramaturgie, je znám svými velmi širokým stylovým záběrem, kde jsou specifikem jeho osobní vazby na současné skladatelské legendy. S námi chce dělat českou hudbu, velké symfonické kusy romantického repertoáru a v určité míře základní díla moderní hudby. To vše ale prochází docela složitým procesem diskuse s uměleckou radou orchestru, výsledná kvalita abonentní sezony je navíc jištěna pohledem filharmonického dramaturga Vítka Mikeše a poradce pana Daviese, Heriberta Schrödera.

Šéfdirigent Dennis Russell Davies s Marií Kučerovou při podpisu smlouvy (zdroj FB)

Jak se vyrovnáváte s uzavřením Janáčkova divadla? Dokonce bych si troufla tipnout, že vám utekli nějací abonenti a klesly tržby… Neuvažovali jste například o přechodném působení na výstavišti, tak jak to udělala Janáčkova opera i balet? (Mirka)

Je to pro nás hodně nepříjemné, naši abonenti logicky neradi opouštějí své zvyky a komfort. I když jsme přidali středeční koncerty v Besedním domě a jednu řadu přesunuli do sálu Stadionu na Kounicově ulici, kapacita sedadel nám klesla. Většinu koncertů máme nyní vyprodánu, některé řady beznadějně, tam se lze dostat jen systémem Stání+. Na druhé straně naši posluchači situaci chápou a příliš nám nenadávají, především se moc těší do nového sálu, už se nemůžou dočkat. Problém s rekonstrukcí Janáčkova divadla je ale ještě složitější, protože nám nikdo není schopen stoprocentně říct, kdy bude otevřeno, a my plánujeme již nyní rok 2020. Výstaviště nepovažuji za dobré řešení vzhledem k nutnosti kompletně prostor vybavit čili k nákladům, i s ohledem na posluchače, pro které je již daleko z centra. V nejhorším případě to nyní pár sezon nějak přetrpíme a pak půjdeme rovnou do nového, kde našim posluchačům vše vynahradíme.

Dobrý den, paní ředitelko, jak na tom jsou hráči Filharmonie Brno platově? Například při porovnání s brněnským divadelním orchestrem, ale i třeba s Českou filharmonií? Děkuji za vaši odpověď. (MS)

Naši hudebníci si v posledních letech platově hodně polepšili – díky nařízení vlády o posunech platových tarifů (což ale zaplatí zřizovatel čili město Brno), ale i díky nadstandardní vstřícnosti města. Momentálně jsme na průměrném republikovém platu a ve srovnání všech orchestrů na třetím místě, z čehož dva jsou v Praze. Česká filharmonie je zvláštní případ, který zdravě inspiruje, či provokuje, podle toho, jak se to vezme. Boj o platy samozřejmě neustává, hledá se systém financování, který by byl spravedlivý. Myslím si ale, že to nelze vnímat jen jako nataženou ruku k veřejným rozpočtům. Musíme být také schopni přijít s atraktivní nabídkou veřejnosti, a to nejen té tradiční, ale i nové, kde vidím veliký potenciál. Skvělé výkony velkého symfonického orchestru přece patří všem.

Dobrý den, zajímaly by mě trochu podrobnější informace o Janáčkově kulturním centru v Brně – kolik sálů a o jaké kapacitě bude mít, co dalšího v něm bude, kdo bude jeho provozovatelem, jak dlouho budete mít na aklimatizaci před ostrým provozem a kdy by se mělo otevírat? Jaké máte záruky, co se akustiky týče? Co bude potom s Besedním domem? (R. Partyš)

Nový sál bude stát na parcele sousedící s naším Besedním domem, v samotném centru města na pěší zóně, na jedné z posledních volných parcel v centru vůbec, která na nás čekala sto let.

Omezení daná parcelou i ochrannou památkovou zónou dají vzniknout maximu možného, v nové budově ale počítáme „pouze“ s jedním velkým sálem o kapacitě tisíc dvě stě či více míst. Tam bude orchestr zkoušet a hrát, sál se bude ale pronajímat i na další koncerty či konference.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář