Premiéra v ND: Don Carlo

  1. 1
  2. 2

Giuseppe Verdi se v Paříži prosadil hned zkraje své kariéry, v roce 1847 přepracoval svoji čtvrtou operu I Lombardi alla prima crociata (Lombarďané na první křížové výpravě) a pod názvem Jérusalem ji 26. listopadu 1847 uvedla pařížská Opera. Na objednávku Opery napsal Verdi svoji první původní operu pro Paříž, byly jí Les vêpres siciliennes (Sicilské nešpory). Premiéra byla 13. června 1855, v době Světové výstavy (Exposition universelle de 1855), v Théâtre Impérial de L’Opéra, výrazného úspěchu ale provedení nedosáhlo. Tato skutečnost a zejména komplikace provázející přípravy způsobily o deset let později Verdiho váhání s přijetím nabídky ředitele Opery Emila Perrina na novou operu. Ta měla být opět uvedena v období Světové výstavy umění a průmyslu (Exposition universelle d’Art et d’industrie 1867). Skladatele musel přemlouvat i jeho pařížský agent a přítel Léon Escudier. Ovšem prestiž Opery i její finanční možnosti Verdiho přiměly k úvahám o námětu nového díla. Na výběr mu byly předloženy tři předlohy: Kleopatra, Král Lear a Don Carlos. Zaujal ho Shakespearův Král Lear, jeho krásou, vznešeností i patosem, ale měl za to, že by neměl dost scénického lesku pro Operu. Nakonec zvolil hru Friedricha Schillera (1759-1805) Don Carlos, infant španělský z let 1782-1787. Z díla tohoto německé dramatika nevyšel poprvé, podle jeho dramat již zkomponoval Janu z Arku, Loupežníky, Luisu Millerovou a scénu z Valdštejnova tábora použil v Síle osudu. Volbu Perrinovi zdůvodnil v dopise z 21. července 1865: „Don Carlos je vynikající drama, ale chybí mu potřebné efekty. Ale výstup Karla V. je vynikající nápad, stejně jako část odehrávající se ve Fontainebleau. Rád bych měl – stejně jako u Schillera – malou scénu mezi Filipem a slepým, velmi starým inkvizitorem. Pan Escudier Vám mé důvody vysvětlí ústně. Kromě toho si přeji duet mezi Filipem a Posou. Co se týká Krále Leara – měl byste potíže s vhodným obsazením rolí; bylo by prakticky nemožné najít Cordelii. Navíc ani toto drama nemá dostatek scénických efektů, nicméně právě Král Lear je jedinečná látka a hluboce ji obdivuji.“ 

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Don Carlo (ND Praha)

[yasr_visitor_votes postid="47510" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments