Pro mě je nejdůležitější příběh každé skladby

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Lukáš Sommer se uplatňuje jako skladatel, kytarista a aranžér. Nejprve od roku 1998 studoval hru na kytaru na budějovické konzervatoři u Vilmy Manové a jeho mentorem ve skladbě byl Jiří Churáček. Jeden rok (2003) byl žákem Věroslava Neumanna na Pražské konzervatoři. V roce 2009 absolvoval pražskou HAMU v kompoziční třídě Ivana Kurze. Je autorem více třicítky skladeb pro kytaru a čtyřicítky skladeb různých žánrů. Z orchestrálních kompozic to jsou např. Ostny v závoji, Koncert pro harfu a orchestr, Monolit  – koncert pro dechový orchestr a bicí, Koncert pro orchestr, Judita – koncertní symfonie pro varhany a smyčcový orchestr, Díkůvzdání – symfonie č. 1 pro varhany a symfonický orchestr, Cikánská Odyssea psaná pro houslistu Pavla Šporcla, cikánskou cimbálovou kapelu Gypsy Way Ensemble a chicagský Civitas Ensemble a další. Komorní skladby zahrnují např. dva smyčcové kvartety (Balábile a Píseň o Viktorce), klavírní trio Xcape, Labyrint – sonátu pro cembalo. Další linií Sommerovy tvorby jsou vokální skladby, často na texty současných básníků. Věnuje se i opeře – jeho Ela, Hela a Stop na libreto Václava Havla premiéroval v roce 2010 Ensemble Opera Diversa a Časoplet uvedlo Opera Studio Praha v roce 2018 v kostele sv. Anny na Pražské křižovatce. Řada jeho skladeb je určena dětem: dětská opera Hercules nebo muzikál Sindibád. V roce 2011 si u Lukáše Sommera objednal festival Pražské jaro koncert pro flétnu a touto skladbou s názvem Dopis mému otci se stal nejmladším skladatelem v historii festivalu. V roce 2017 zvítězila Sommerova skladba La fine del Tempo (Konec času) v mezinárodní skladatelské soutěži Concorso Novaro v Italské Florencii. Předseda poroty Krzystof Penderecki udělil skladbě navíc také Cenu kritiky a Cenu publika. Sommerovu hudba zazněla již v patnácti zemích a interpretovali ji např. Sir Nicola Daniel, Carlo Jans, Jana Boušková, Vilém Veverka, Pavel Šporcl, Gaia Sokoli, Sébastien Bagnout, Sednunum Orchestra, Bremerhaven Orchestra, Cameristi di Fiorentina, Colorado Chamber Winds, Virginia Tech Percussion Ensemble, SOČR, PKF, Orchestr FOK, Pražský filharmonický sbor, Pražští pěvci ad. Další oblastí Sommerova působení jsou jeho autorské kytarové recitály. Jeho specifická kytarová technika vychází částečně z klasické kytarové školy a částečně z filozofie jógy a meditace. Jako kytarista se také zapojuje do multižánrových projektů. V roce 2015 prestižní vydavatelství William recording vydalo jeho CD Savana se souborem jeho kytarových skladeb. Pozoruhodné jsou jeho kompozice Pět preludií, Suita ve starém stylu, Calm, Legend of Victoria nebo Druhý dopis otci. Je autorem kytarové učebnice pro děti Chci být kytarista. V roce 2016 založil duo Tapa de Deux s multiinstrumentalistkou a hráčkou na bicí nástroje djembe a darbuku Kateřinou Ferlesovou. Jejich repertoár z oblasti klasické i cross-overové hudby obsahuje aranže známých skladeb a jejich vlastní kompozice. Lukáš Sommer se uplatňuje také jako aranžér populární a filmové hudby. Takto spolupracoval například s Ondřejem Soukupem, Michaelem Kocábem, skupinou Nezmaři, Annou K. nebo Johnnym Mayerem. V roce 2012 založil aranžérskou divizi Tone Point.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na