Prodanka a Káťa v zahraničí. Nejen to v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Bedřich Smetana: Die verkaufte Braut - Camille Schnoor, Chris Lysack, Woong-Jo Choi - Theater Aachen 2016 (foto © Wil van Iersel)
Bedřich Smetana: Die verkaufte Braut – Camille Schnoor, Chris Lysack, Woong-Jo Choi – Theater Aachen 2016 (foto © Wil van Iersel)


Káťa Kabanová v Mönchengladbachu
Operní soubor v čtvrtmilionovém německém Mönchengladbachu v Severním Porýní-Vestfálsku uvedl 11. června premiéru Janáčkovy Káti Kabanové. Opera se hraje v češtině s německými titulky. Představení trvá sto pět minut a hraje se bez pauzy.

Leoš Janáček: Katja Kabanowa - Theater Krefeld Mönchengladbach 2016 (foto Theater Krefeld Mönchengladbach)
Leoš Janáček: Katja Kabanowa – Theater Krefeld Mönchengladbach 2016 (foto Theater Krefeld Mönchengladbach)

Vavříny sklízí hlavně představitelka Káti – polská sopranistka Izabela Matula, která je od roku 2012 členkou společného operního souboru v městech Krefeld a Mönchengladbach. Vynikající představitelka zde již ztvárnila velmi různorodý repertoár, včetně Donny Elvíry z Mozartova Donna Giovanniho, Ellen Orford z Brittenova Petera Grimese, verdiovských partiích Liny ze Stiffelia nebo Amelie z Maškarního plesu. Izabela Matula také v roce 2014 zpívala Dorotku v inscenaci Weinbergerova Švandy dudáka v Teatro Massimo v Palermu. Její nešťastná hrdinka je hodnocena jako výborný vokální výkon s naprosto věrohodným herectvím. Méně ohlasu našla u kritiků představitelka Kabanichy, turecká mezzosopranistka Satyk Tumyan, taktéž členka místního operního souboru. Režie (Helen Malkowsky) a výprava (Kathrin-Susann Brose) jsou neseny v realistické a současné notě. Dirigentem nastudování je místní první kapelník Mihkel Kütson.


Joyce DiDonato odřekla svojí účast v Salcburku

Joyce DiDonato (foto © Josef Fischnaller)
Joyce DiDonato (foto © Josef Fischnaller)

Americká mezzosopranistka Joyce DiDonato odřekla svoje letošní působení na salcburském festivalu v koncertním provedení takřka neznámé opery německého skladatele Otty Nicolaie Il templario (Templář; 1840 Turín, německá verze Der Tempelritter 1845 Vídeň) podle námětu románu Ivanhoe Waltera Scotta. V opeře měla vytvořit mezzosopránovou roli Rebeccy, dcery Isaaca z Yorku, kterou sice hlavní hrdina Wilfried von Ivanhoe zachrání před rozsudkem smrti (rasově motivovaným), ale dává přednost křižácké výpravě před manželstvím. Opera byla ale v roce 2009 nastudována v italské verzi v Chemnitzu a na základě inscenace vznikla nahrávka na labelu cpo, která byla hodnocena jako operní objev. Na opakovaném festivalovém koncertu (27. a 30. srpna 2016) měl být partnerem Joyce DiDonato slavný koloraturní tenorista Juan Diego Flórez. Pěvkyně dle vlastního vyjádření při intenzivním studiu a práci na partu došla k přesvědčení, že role nevyhovuje jejímu hlasovému fondu. Mezzosopranistka je známá svým velmi pečlivým přístupem a minimálním odříkáním představení a rušením smluv. V koncertní produkci ji nahradí francouzská mezzosopranistka Clémentine Margaine (narozena 1984), členka operního souboru Deutsche Oper Berlin, známá především jako interpretka Carmen na mnoha evropských scénách, ale také zpěvačka belcantových partů (Sara v Donizettiho opeře Roberto Devereux nebo Leonor di Gusmán ve Favoritce téhož skladatele). Pěvkyně ale také zpívala již Dalilu a svoji první Didonu v Berliozově opeře Trojané loňského roku. Ostatní obsazení festivalové salcburské produkce pod taktovkou Andrése Orozco-Estrady s Vídeňskými filharmoniky zatím zůstává nezměněné.


Peter Shaffer zemřel
Slavný britský dramatik a scénárista Peter Shaffer, narozený roku 1926, zemřel náhle 6. června 2016 ve věku devadesát let.

Peter Schaffer (foto archiv)
Peter Shaffer (foto archiv)

Jeho nejznámější divadelní hra Amadeus (1979), vychází z historické fikce a nedoložených domněnek o podílu skladatele Antonia Salieriho na smrti Wolfganga Amadea Mozarta. Hra nejprve sklidila celosvětový úspěch na mnoha jevištích všech kontinentů a novou vlnu zájmu o látku přineslo i zfilmování režisérem Milošem Formanem (1984). Vizuální podoba stejnojmenného filmu, který obsahuje i několik operních scén z Mozartových jevištních děl, výrazně ovlivnila inscenační styl mnoha inscenací především Mozartových oper. Hra i film pak podprahově formovaly často výsledný tvar inscenací krátké opery Rimského-Korsakova Mozart a Salieri. Hra z předchozí dekády The Royal Hunt for Sun (Královský hon za Sluncem; 1964), zpracovávající námět zániku incké říše po vpádu španělských dobyvatelů v čele s Franciscem Pizzarem, posloužila jako operní libreto pro anglického skladatele Iaina Hamiltona. Libreto si vytvořil skladatel na základě zkrácení původní Shafferovy hry. Premiérové uvedení v londýnské English National Opera roku 1977 sklidilo spíše jen zdvořilostní úspěch.


Nahrávka týdne
Carvalho João de Sousa – L’Angelica. Concerto Campestre, dirigent Pedro Castro. Naxos  8.573554-55. 2016, 2 CD. Skutečnou raritní operní lahůdku nabízí tentokráte label Naxos.

Barokní opera menších rozměrů, s žánrovým podnázvem serenata per musica, portugalského barokního skladatele Joãa de Sousa Carvalhy (1745–cca 1798) se přiklání k italským vzorům. A to jak výběrem libreta, které je dílem nejslavnějšího italského libretisty osmnáctého století Pietra Metastasia, tak kompozičními postupy italské opery pozdního baroka, anticipujícími již příchod hudebního klasicismu. Práce určena pro dvorské slavnosti v roce 1778 námětově vychází z renesančního námětového okruhu z eposu Ludovica Ariosta Orlando furioso o rytíři Orlandovi, ze kterého také třeba čerpají Vivaldiho nebo Haydnovy opery a také Händelova Alcina.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments