Prodloužený víkend s Richardem Straussem v Lipsku. Arabella, Salome a Žena beze stínu

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Salome je v Stiehlově inscenaci teenagerka, která je zvyklá, že všechno, o co si řekne, dostane, a umí dobře manipulovat s Herodem. V režii je akcentováno nejen první citové vzplanutí Salome vůči Jochanaanovi, ale také její konfrontace se smrtí setníka Narrabotha, který jí miloval a zabil se pro ni (ve většině produkcí Salome smrt Narrabotha ani nezaregistruje). Při závěrečném polibku prorokových úst se Salome současně halí právě do pláště, který předtím zakrýval Narrabothovu mrtvolu.

Prubířským kamenem pro každého režiséra Salome je tanec sedmi závojů – v představeních po celém světě (často zachycených na DVD) se můžeme setkat s nejrůznějšími režijními postupy: od klasického „tance“ Salome končícího nahotou titulní pěvkyně až po choreografie, které pohybem dokreslují hlavní téma dalším příběhem či svlékáním Herodias či dokonce Heroda na jevišti. Lipská inscenace přináší během orchestrálního partu tance na jeviště divadelní skupinu v maskách (najatou Salome), která podobně jako v Hamletovi předvádí historii Herodovy rodiny, to jest násilnou smrt Herodova bratra (pravého otce Salome) spoluorganizovanou jeho manželkou Herodias a sexuální zneužívání dítěte – Salome jejím otčímem. Premiérový večer skončil bouřlivým úspěchem pro všechny interprety a celý inscenační tým.

Poslední večer lipského víkendu Richarda Strausse byl věnován mistrovskému dílu Die Frau ohne Schatten, ke kterému libreto podobně jako k Arabelle vytvořil dlouholetý spolupracovník Strausse, geniální Hugo von Hofmannsthal. Pohádková opera Žena bez stínu je u nás prakticky neznámá, ve světě je to jeden z pilířů světového repertoáru.

Současná lipská produkce je dílem režiséra Balázse Kovalika a (opět [!]) scénografky Heike Scheele. Je s podivem, jak výtvarná složka inscenace, která se jí tak výrazně nepovedla v případě později nastudované Arabelly, naopak kongeniálně zapůsobila v případě tohoto díla. Kovalik a Scheele umí proměňovat scénu zcela radikálním způsobem během pár okamžiků, pracují bohatě se symboly – a v případě Die Frau ohne Schatten jim to dokonale funguje – a jak se ukázalo v prvním zhlédnutém titulu: nefungoval tento princip v případě dějově prosté konverzační komedie.

Výtvarná a režijní složka Die Frau ohne Schatten byla uchvacující: technické zázemí lipské opery je mimořádné, na obrovité jeviště přijíždějí (nehlučně, bez přerušení hry) menší jeviště, přinášející zcela odlišné estetiky hracího plánu, ze země vyrůstají nevzhledné otlučené domy (kde bydlí barvířský pár) – práce s divadelním prostorem v této inscenaci by stála za samostatnou recenzi.

Zajímavostí interpretačního výkladu je například koncepce Císařovniny chůvy (Amme) jako Mefistofelky, podněcující svoji paní, aby si opatřila svůj stín, a přitom sledující vlastní temné cíle; ale i inscenování jinak opomíjených „křížových interakcí“ mezi hrajícími postavami: Císařovna – Barak, kteří uctívají stejné hodnoty, po nichž marně touží (mateřství, výchova potomků), a na druhé straně lehkovážný Císař a Barvířka, toužící po slávě a bohatství. Pro zdůraznění druhého zmíněného vztahu v postavě Zjevení mladého muže vystupuje sám Císař. Emocionálně silně působily scény vnitřního osamění a prázdnoty hlavních hrdinů – přestože se nacházeli v tom samém prostoru, jen k sobě nemohou najít cestu. Nádherné podobenství přinesl i klíčový moment Císařovnina rozhodnutí a poznání (ve třetím aktu), že nechce své štěstí na úkor někoho jiného – to bylo zobrazeno jako zápas v kruhu naznačeném na zemi s odkazem na rozhodování krále Šalomouna ve věci sporu dvou matek o dítě.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Strauss: Arabella (Lipsko 2016)

[yasr_visitor_votes postid="259203" size="small"]

Vaše hodnocení - Strauss: Salome (Lipsko 2017)

[yasr_visitor_votes postid="259205" size="small"]

Vaše hodnocení - Strauss: Die Frau ohne Schatten (Lipsko 2014)

[yasr_visitor_votes postid="259207" size="small"]

Mohlo by vás zajímat