Proměny Filharmonie Brno v Národním hudebním fóru Wrocław

Slezská metropole Wrocław je městem s bohatou historií. Téměř tři sta let byla jako Vratislav součástí království českého, zažila slavnou éru Lucemburků, Jagellonců i Habsburků. Po nástupu Marie Terezie na rakouský trůn zabral Slezsko Fridrich II. Veliký. Hudbymilovný monarcha, jenž pod dohledem učitele Quantze cvrlikal snaživě na flétnu, se projevil jako tvrdý militantní agresor a z Vratislavi náhle byla Breslau. Roku 1871 se Prusko stalo součástí sjednoceného Německa. Na vratislavské univerzitě působil Jan Evangelista Purkyně a čestný doktorát zde obdržel Johannes Brahms, který pro tuto příležitost složil Akademickou předehru.
Narodowe Forum Muzyki Wrocław (zdroj archiv autora)

Německý živel tu převládl natolik, že v roce 1944 měla Breslau milión obyvatel, z nichž se devět set tisíc hlásilo k německé národnosti. Na konci druhé světové války prošlo město peklem čtyřicetidenního bombardování a obležení Rudou armádou. Obránci se vzdali 6. května 1945, čtyři dny po dobytí Berlína. Následovalo nekompromisní vysídlení Němců, kteří byli nahrazeni přistěhovalci z východních území Polska, jež naopak spadla do klína Stalinovi. Polská Wrocław postupně povstala z válečného popela jako Fénix. I když počet obyvatel již nedosáhl předválečného stavu (nyní má šest set padesát tisíc obyvatel), je krásným, výstavným, čistým, sebevědomým městem. Staré centrum je vzorně opraveno a pulsuje bohatým životem. Původní zástavbu doplňuje řada moderních, ambiciózních staveb.

Wrocław (zdroj archiv autora)

Nejnovější z nich je Národní hudební fórum, nová filharmonická koncertní síň, otevřená v roce 2015. Disponuje hlavním sálem s tisíci osmi sty místy a třemi komorními sály s kapacitou od dvě stě padesáti do čtyři sta padesáti sedadel. Filharmonie Brno, jež nyní prožívá skutečně nelehké období díky rekonstrukci Janáčkova divadla, možnost dvou koncertů v tomto novém stánku hudby uvítala. Náš orchestr loni koncertoval v nové filharmonické síni v Katowicích, nabízelo se tedy zajímavé srovnání. Příležitost byla jedinečná i tím, že Filharmonie Brno se představila na dvou večerech v žánrech tak kontrastních, jak si jen lze představit.

První z programů zazněl v pátek 9. března. Mladý americký dirigent Case Scaglione s Filharmonií Brno spolupracuje poměrně pravidelně. Působí ve funkci spolupracujícího dirigenta (Associate Conductor) Newyorské filharmonie a od sezony 2018/19 nastupuje jako šéfdirigent Würtemberského komorního orchestru v Heilbronnu. Na programu byla Janáčkova balada Šumařovo dítě, Druhý houslový koncert Karola Szymanowského se sólistou Milanem Paľou a Druhá symfonie Roberta Schumanna.

Filharmonie Brno – foto ze zkoušky – Narodowe Forum Muzyki Wrocław (zdroj archiv autora)

Wrocławská koncertní síň uvnitř nepůsobí pompézně, spíš domácky přívětivě. Na první pohled se ani nezdá tak veliká. Na generální zkoušce byly mé prvotní pocity negativní: ze svého místa ve druhé řadě dřev jsem téměř neslyšel smyčce a v Szymanowského doprovodu ani sólistu, který přitom evidentně expresivitou rozhodně nešetřil. Samozřejmě se v tomto případě musíte bezvýhradně řídit gesty dirigentovými, leč vzájemný kontakt skupin je přesto důležitý a nezbytný. Naštěstí se akustika výrazně zlepšila večer s příchodem obecenstva. Když je plno, zvuk již neuniká do hlediště a vzájemný kontakt se hodně zkvalitní. Nakonec se všem hrálo velmi dobře. Zkoušení v tomto sále však není bez problémů a má své limity.

Filharmonie Brno – foto ze zkoušky – Narodowe Forum Muzyki Wrocław (zdroj archiv autora)

Wrocławská koncertní síň je v mnoha ohledech skvěle vybavena, avšak šaten pro účinkující je málo a jsou prostorově nedostačující. Tísnili jsme se v rohové místnosti s mnoha skříněmi, kde se dva lidé s nástroji vzájemně míjeli jen obtížně. Také mě překvapilo, že pódium nebylo hydraulicky výškově stavitelné – seděli jsme na tradičních přidaných stupních, zpoza kterých nepředstavitelně táhlo. Naopak musím pochválit třeba kapacitu podzemních garáží a jejich snadnou průjezdnost – po koncertě pak nestrávíte půl hodiny v zácpě u výjezdu, jak je běžné v jiných městech.

Narodowe Forum Muzyki Wrocław (zdroj archiv autora)

Druhý večer v sobotu 10. března se od prvého žánrově zcela zásadně odlišoval. Filharmonie Brno představila svou druhou tvář ve společném projektu s vynikajícím izraelským jazzovým kontrabasistou, zpěvákem a skladatelem Avishaiem Cohenem. S jeho hvězdným triem, které dále tvoří klavírista Omri Mor a perkusionista Noam David, jsme hráli už několikrát. Nejsem bezvýhradným příznivcem crossoverových projektů, se kterými se v poslední době doslova roztrhl pytel, ale před Cohenem musím jen a jen smeknout. Je absolutní špičkou ve svém oboru, velkým perfekcionistou, ryzím profesionálem, a především velikým muzikantem. Když přejde do strhující arabsko-židovské rytmiky, začne se ve vás vařit krev, strhne to prostě každého. Orchestrální aranžmá jeho skladeb jsou vždy na vysoké úrovni. Nejen protagonisté, ale i orchestr řízený švédským dirigentem Alexanderem Hansonem to ve Wrocławi náležitě rozpálil. Sál bouřil nadšením, jež nemělo konce.

Domů jsem odjížděl s osobním pocitem, že takový sál by v Brně naprosto stačil. Dokonce i o trochu menší. Shodli jsme se, že wrocławská koncertní síň je výborná, ale Katowice jsou přece jen ještě lepší. To mě těší, protože katowický projekční tým – architekt Tomasz Konior a akustik Yasuhisa Toyota – v současnosti intenzívně pracuje na brněnském Janáčkově kulturním centru. Naše věc je tedy v nejlepších rukou. Už aby to bylo! V naší zemi nic takového dosud nestojí, máme opravdu co dohánět. Poláci jsou daleko před námi!

A můj nejsilnější dojem z Wrocławi? Trpaslíci. Jejich roztomilé bronzové figurky, vtipně symbolizující nejrůznější lidské činnosti, nacházíte po celém městě: na dlažbě pěší zóny, na okenních parapetech, na nárožích, na sloupech luceren, u bankomatů; po celé Wrocławi je jich rozptýleno asi tři sta padesát a přibývají další. Nechybějí ani před Národním hudebním fórem, kde hraje celý trpasličí orchestr včetně dirigentky – trpaslice!

Wrocław– bronzové sošky trpaslíků (zdroj archiv autora)

Autor je členem orchestru Filharmonie Brno

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na