Ptali jste se: Adam Plachetka

V nejnovějším pokračování rozhovorů, v nichž otázky kladou sami čtenáři Opery Plus, byl v roli zpovídaného sólista Vídeňské státní opery, český basbarytonista Adam Plachetka.Adame, moc a moc oceňuji, že si každý rok uděláte čas a přijedete zpívat Rybovku na Hod boží k Pražskému Jezulátku. Pravidelně tam stojím ve sboru a neměla bych pocit, že jsou Vánoce, kdyby toto setkání nebylo. Tak mám možnost slyšet, jak váš hlas a projev zraje. Hodně mi o vás vyprávěla Miriam, kterou znáte Vy ze základní školy a já přes Markétku Zdeňkovou, která je skoro jako moje dcera (vezla jsem její maminku před lety do porodnice). Přeju Vám, ať hlas slouží a přináší mnoho radosti nejen vám, ale i posluchačům. Hodně úspěchů a štěstí Vám i Vaší ženě. (Marie Vytrhlíková)

Milá Marie,
děkuji za pozdrav. S Kladskou mě pojí velice siné pouto. Přál bych každému tak skvělou základní školu! Rybova mše u Jezulátka je pro mě milá vánoční tradice již řadu let. Na škole jsem viděl, jak spousta kolegů zpívá tuto mši v adventní době třeba dvacetkrát, a rozhodl jsem se, že si z ní neudělám rutinu. Jakmile jsem si mohl dovolit vybírat si z nabídek, zvolil jsem právě tenhle koncert na Boží hod. Má krásnou atmosféru, představuje pro mě sváteční záležitost a každý rok se na něj těším. Doufám, že mi toto datum zůstane volné i v příštích letech.

Dobrý den pane Plachetko, měl jste možnost poznat už řadu zahraničních špičkových scén. Jak se Vám v tomto směru jeví poměry v Národním divadle v Praze? (Karel)

Milý Karle,
Vaše otázka není úplně přesně formulována. Máte na mysli úroveň, vztahy, nebo vedení? Pokusím se odpovědět na všechny jmenované aspekty. Vedení je samozřejmě ovlivněno onou fúzí, která neměla přesně vymezenou koncepci. Úroveň je jí samozřejmě do jisté míry také poznamenána, protože se v téhle situaci obtížně hledá motivace, a kdo není pro své povolání zapálen, snadno poleví. Vztahy jsou stejné, jako jinde. Všude se najdou skvělí kolegové i lidé, bez kterých si dovedete jeviště představit.

Dobrý den, Vídeňská státní opera je obecně považována za scénu, kde je ve srovnání s jinými prestižními operními domy (Met, Covent Garden) věnováno jen minimum času při zkoušení repertoárových kusů. Jaká je Vaše zkušenost? Jak moc intenzivní a časově náročná je příprava inscenací, které jsou součástí repertoáru? Myslíte si, že by bylo vhodné redukovat počet inscenací a představení za účelem zvýšení jejich umělecké úrovně (připravenosti)? V průběhu svého působení ve Vídni jste již měl možnost spolupracovat s řadou předních světových umělců. Kdo z nich na vás udělal největší dojem svou profesionalitou, lidským přístupem apod.? Děkuji a přeji mnoho úspěchů nejen na operních scénách, ale i v soukromém životě! (Pepa)

Milý Pepo,
děkuji za přání. Máte pravdu. Ve Vídni se běžný provoz šije horkou jehlou, ale nemyslím si, že by to bylo špatně. Naučí Vás to flexibilitě a maximální efektivitě. Na repertoárovou sérii se zde zkouší cca. 4 – 10 dní. Každý dům (a jeho publikum) je zvyklý na určitý způsob práce. Nevím, jestli by byl dobrý nápad tyto zaběhnuté systémy měnit. Například vídeňské publikum by se těžko smiřovalo se sníženou nabídkou. To s sebou nese fakt, že se určité věci musí řešit za pochodu. Oproti tomu se v londýnských produkcích cítíte jistěji, ale nemůžete se zbavit dojmu, že se to dalo zvládnout rychleji. Z kolegů si netroufnu jmenovat nikoho, určitě bych na někoho zapomněl. Vždy je pro mě ctí setkat se s vyzrálými umělci, kterých si vážím. Hlavně proto, že se od nich mohu hodně naučit.

Co se Vám ve Vídni vydařilo nejvíc a co považujete zatím za Váš nejslabší výkon? Přeji hodně dalších úspěchů!(MŠ Praha)

Milá MŠ z Prahy,
co se mi nejvíc vydařilo si netroufám sám hodnotit. Zároveň určitě nebudu prozrazovat, co se mi nepovedlo. Jsou momenty, kdy se necítíte příliš ve formě, ale nechcete zklamat diváky a obtěžovat kolegy, takže se na jeviště vydáte, a v optimálním případě nikdo nic nepozná. Nemá smysl jmenovat takováto představení, protože by to nikomu nic nepřineslo. Jen by případně někdo začal vzpomínat, jestli tam náhodou byl, a jestli to bylo tak špatné. Můžu Vám ale jmenovat vystoupení, na která jsem se musel hodně soustředit, protože jsem je neměl moc nazkoušená. To by byl v první řadě Mustafá v Italce v Alžíru – záskok role, kterou jsem nikdy předtím nezpíval na jevišti, ani na zkoušce vcelku. Dál mě napadá Nazaretský v Salome, na kterého jsem měl jen jednu zkoušku, protože ve Vídni je to notoricky známý kus.

Vážený pán Plachetka, srdečne Vás zdravím a prajem veľa úspechov v tomto roku a zároveň sa chcem opýtať, či budete v tomto roku vystupovať v Bratislave. Ďakujem. (Vladislav Pukáč, Bratislava)

Milý pán Pukáč,
děkuji za přání. Letos bohužel zatím vystoupení v Bratislavě v plánu nemám, ale třeba se ještě zadaří na podzim, nebo v příštích letech.

Dobrý den pane Plachetko, moc mě mrzí, že už v Praze zpíváte tak málo. V čem Vás teď, ale i v příští sezoně v divadle uvidíme? (Marta Vaculíková)

Milá paní Vaculíková,
mě to mrzí taktéž. Smutná pravda je, že čím déle v divadle nic nového nestuduji, tím méně mých inscenací na repertoáru zůstává. Momentálně je to jen Figarova svatba a Cosí fan` tutte. Doufám, že nějaká představení těchto oper vyjdou i v příští sezóně. Možná přibudou i další, ale to je zatím v jednání.

Dobrý den milý pane Plachetko, držím Vám moc palce! Jak to vypadá s Vaším debutem v Metropolitní opeře? Slyšela jsem, že už jste tam měl předzpívání.(Ivana M.)

Milá Ivano,
děkuji za podporu. V New Yorku mám naplánováných několik produkcí, ale není to příští týden, takže Vám zatím nemohu uvést nic přesnějšího. Promiňte.

Dobrý den pane Plachetko, jste jednou z nejvýraznějších postav z našich pěvců působících v zahraničí. Těší Vás to? A je vůbec v dnešní době podstatné, odkud uznávaný pěvec pochází? Máte možnost nějak propagovat Česko v zahraničí? Děkuji (Dan)

Milý Dane,
samozřejmě mě těší, že diváci a intendanti oceňují, jak svoji práci dělám, a dávají mi další nabídky. Není, a asi ani nikdy nebylo moc podstatné, odkud kdo pochází, ale jsem moc rád, že mohu v zahraničí naši vlast reprezentovat. Navázali jsme například spolupráci s českým centrem ve Vídni. Jestli můžu Česko propagovat jinak, nevím. Jsem hrdým Čechem, ale mnoho propagace nepotřebujeme. Většina lidí, se kterými přijdu do styku, řekne, že slyšela mnoho o naší zemi a o Praze a ráda by se tam někdy podívala.

Dobrý den, pane Plachetko, mám takovou všetečnou otázku – jak se dají sladit dvě kariéry zpěváků v opeře, když chtějí mít fungující rodinu? Cestování a příprava na představení je docela náročné na čas…. Jak to bude u Vás? Děkuji za odpověď a těším se zase někdy na setkání. Což takhle zajet do Ostravy? Máme tu skvělý repertoár a dobrého dirigenta… (Šárka)

Milá Šárko,
úplně snadné to samozřejmě není, ale nemožné také ne. S manželkou máme skvělý vztah a neřešíme, jestli se vidíme každý den, nebo občas. V době moderních komunikačních technologií je všechno snadnější. Do Ostravy bych se moc rád vrátil. S panem šéfem jsme v kontaktu a snažíme se něco vymyslet.

Dobrý den Adame, moc Vás zdravím a přeji hodně štěstí do nového roku. Moc Vás obdivuji! Je báječné vidět úžasného, mladého, talentovaného muže, který má navíc styl. Má otázka je orientována na problematiku hrudní rezonance. Jak se s touto záludnou problematikou vyrovnáváte? (Matteo)

Milý Matteo,
děkuji za slova chvály. Toto je vskutku zapeklitá otázka. Stručně bych řekl, že méně je více. Třeba budeme mít někdy příležitost tuhle problematiku probrat osobně.

Dobrý den, moc vzpomínám na Vašeho Pizzara ve Fideliovi na minulém Pražském jaru. Jak chcete dále postupovat ve volbě nových rolí? Neláká Vás něco jiného než pořád jen Mozart, i když ho zpíváte výtečně? A jaký je Váš hlasový rozsah? (Hana Davidová, Brno)

Milá paní Davidová,
je mnoho rolí, které bych si rád zazpíval. Některé jsou jen z říše snů, na další si budu muset počkat. Rád zkouším pořád něco nového, ale teď jsem ve věku, kdy bych měl být vděčný, že mě všichni obsazují převážně do Mozartových oper. Další krok můžu udělat za pět až deset let. Život je (snad) dlouhý a není kam spěchat. Co se týká rozsahu, nejhlubší, co normálně zpívám, je velké F ve Figarovi a nejvyšší a1 v Giovannim.

Dobrý den vážený pane Plachetko, klobouk dolů před tím, co jste ve svém věku dokázal! Všetečná otázka: V čem všem Vás budeme moci příští sezonu vidět ve Vídni? A co dalšího důležitého Vás čeká? (Eva K.)

Milá Evo,
díky! Vídeň bych rád bych prozradil, ale z větší části nevím. Budete si muset počkat na odtajnění plánu v květnu. Kromě Vídně bych měl debutovat alespoň ve třech evropských domech. Detaily budou upřesněny na mých stránkách, až je zveřejní divadla sama.

Le nozze di Figaro jsem na TV Mezzo měla možnost vidět v posledním půlroce ve čtyřech různých inscenacích. Přiznávám, že se mi asi nejvíce líbilo provedení na festivalu v Glyndebourne. Před chvílí na Mezzo dozněl potlesk v závěru opery z Montpellier. Muzika WAM byla jako vždy kouzelná. Na kostýmy J.-P. Gaulltiera jsem si musela pár úvodních minut zvykat. Ale Vy jste byl od prvních taktů svého partu excelentní. Ve zpěvu, v pohybu na jevišti. Byla radost Vás vidět i slyšet. Díky a velký kompliment z Čech. (Olga Šulcová)

Milá paní Šulcová,
děkuji za kompliment. Nevím, kterou produkci z Glyndebourne jste viděla. Jestli to byla nová inscenace z loňska, budu ji dělat letos v létě opět jako Figaro. Jsem rád, že se Vám líbila nahrávka z Montpellier. Vznikla za velmi obtížných okolností. I tak jsem ale moc rád, že jsem ji zvládl pořídit, protože to tak původně nebylo naplánováno a nebýt mého workoholismu, viděla byste ji s jiným kolegou.Ještě jednou bych rád všem poděkoval za dotazy a za zájem. Přeji Vám spoustu krásných zážitků na domácích i zahraničních scénách!
S pozdravem
Adam Plachetka

*** 

Vizitka: 

Adam Plachetka se narodil v roce 1985 v Praze, kde absolvoval Pražskou konzervatoř u profesora Luďka Löbla. Je laureátem řady soutěží, například MPS Antonína Dvořáka.

Roku 2005 debutoval v Národním divadle v Praze jako Mícha v Prodané nevěstě. V následujících letech zde nastudoval postavy jako Don Giovanni, Publio (La clemenza di Tito), Figaro (Le nozze di Figaro), Nardo (La finta giardiniera), Argante (Rinaldo) a Guglielmo (Cosí fan tutte). Ve Státní opeře Praha se objevil jako Don Basilio (Il barbiere di Siviglia) a Papageno (Die Zauberflöte).

Je pravidelným hostem Salzburger Festspiele (Benvenuto Cellini, Rusalka, Le nozze di Figaro, Don Giovanni). Dále se představil jako Hajný (Rusalka) v Opéra de Nice, Sylvano (La Calisto) v Bayerische Staatsoper v Mnichově, Nardo v Théâtre Royal de la Monnaie v Bruselu a v Seoul Arts Center jako Ping (Turandot) a Argante, kterého rovněž ztvárnil v Théâtre de Caen, Grand Théâtre de Luxembourg, Opéra de Rennes a Opéra Royal de Versailles. V roce 2012 debutoval v londýnské Covent Garden jako Masetto (Don Giovanni)..

Od září 2010 je stálým členem ansámblu Wiener Staatsoper. Od debutu v roli Schaunarda (La bohéme) se zde objevil mimo jiné jako Don Basilio, Melisso (Alcina), Masetto (Don Giovanni), Don Giovanni a Dulcamara (L’elisir d’amore).

Pravidelně spolupracuje s mezinárodními hudebními festivaly Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, či Znojemským hudebním festivalem. Věnuje se také koncertní činnosti s mnoha českými orchestry a barokní hudbě.

Vystupuje pod taktovkou dirigentů jako Alain Altinoglu, Marco Armiliato, Bruno Campanella, Alessandro De Marchi, John Fiore, Asher Fisch, Valery Gergiev, Friedrich Haider, Daniel Harding, Jakub Hrůša, Patrick Lange, Louis Langrée, Marc Minkowski, John Nelson, Tomáš Netopil, Yannick Nézet-Séguin, Robin Ticciati nebo Franz Welser-Möst.

www.adamplachetka.com 

Foto Ilona Sochorová

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat