Ptali jste se: Daniel Sobotka

  1. 1
  2. 2

Dobrý den, dlouhá léta jsme v Praze pravidelnými návštěvníky koncertů. V posledních letech ale máme dojem, že pražský koncertní život trpí velkou nadprodukcí. Těch koncertů je prostě tolik, že si lze jen těžko vybrat, a ani na nich nemůže být plno. Není orchestrů v Praze přece jen přespříliš? Při jisté redukci by na ně zbyl větší balík peněz. Často se navíc při inzerování jednotlivých koncertů a jejich sólistů setkáváme s reklamou, která by se dala označit jako klamavá. Vnímáte to také jako problém? Přejeme hodně zdaru! (Vlčkovi)

Je obvyklou výsadou metropolí, že v ní vedle sebe koexistuje více orchestrů. Zpravidla to provází jejich jasná profilace, dramaturgie, nezaměnitelní hosté – sólisté a dirigenti. Myslím, že je průvodním jevem období po roce 1989, kdy mnoho projektů, včetně kulturních, rychle rozbujelo a nyní musí uběhnout nějaký čas, než se vše utříbí. V Praze nakonec nejde jen o orchestry, ale také festivaly, divadla, ve všech těchto oblastech probíhá něco podobného. Věřím, že klamavá reklama je smutným atributem spíše turistického průmyslu než zavedených orchestrů. I nás trápí slalom, který návštěvník našeho koncertu přicházející do Smetanovy síně musí absolvovat mezi „naháněči“ na produkce tohoto druhu.

Dobrý den, pane řediteli, jaký máte zatím pocit z jubilejní sezony Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Přibylo vám aspoň trochu abonentů? Přeji hodně spokojených posluchačů a pozdravuji celý orchestr! (Jan Sojka)

Abonenti dnes již netvoří jediný základ pravidelných návštěvníků našich koncertů, nicméně klesající trend z nedávných let se zastavil. Již v loňském roce se začal zvyšovat počet posluchačů, evidentní je to pak nyní v osmdesáte sezoně, kdy nárůst posluchačů ve srovnání se stejným obdobím loňského roku je zřetelně skokový. S jubilejní sezonou jsme si dali hodně práce a zatím se vyvíjí k naší radosti. Nejde ale o nás, dobrý pocit máme především z reakcí našich posluchačů.

Před nedávnem jsem na tomto serveru zachytila informaci o novém šéfdirigentovi, který místo pana Kouta přijde. Podle čeho jste ho vybírali a co si od něj slibujete? Přeji vám všem hodně úspěchů. (Šmídová)

Dejte mi několik stran na odpověď a já vám to stručně vyložím. Výběr šéfdirigenta je složitý proces, který má mnoho aspektů. Jde v podstatě o průběžný proces, kdy v momentě, kdy angažujete jednoho šéfdirigenta, už musíte přemýšlet, kdo přijde po něm. Ředitelé, intendanti, manažeři na celém světě jako by skoro neřešili nic jiného. Zvažujete jemnou chemii mezi dirigentem a orchestrem, jeho gesta, ale také ochotu modelovat zvuk orchestru, být u výběru nových hráčů. Nehledali jsme šéfdirigenta, který prostě přijede dirigovat koncert častěji než jiní dirigenti. Šéfdirigent také má otevírat dveře při sjednávání zahraničních angažmá a v neposlední řadě je marketingovým instrumentem – osobností, která přitáhne posluchače, sponzory, ohromí zřizovatele a podobně. Pietari Inkinen, mladý Fin, ale již dávno světoběžník, který bude naším šéfdirigentem od příští sezony, tyto naše nároky splňuje a měl velký zájem do Prahy přijít. Pro nás je to pocta a příležitost, protože je to nesporně vycházející hvězda.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi.

Vizitka:
Daniel Sobotka se narodil v Pardubicích. Absolvoval Fakultu mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické. Byl poradcem generálního ředitele České filharmonie, pracoval též v zahraničí (působil mimo jiné v severním Německu na Schleswig-Holstein Musik Festivalu, koordinoval kandidaturu Banské Bystrice na titul Evropské hlavní město kultury, realizoval prezentaci města Prahy na světové výstavě EXPO v Aiči v Japonsku a jiné.). Byl předsedou poradního sboru primátora hl. m. Prahy pro kulturu, kromě kulturních projektů se v komerční oblasti zabýval komunikačními strategiemi a marketingem. Od dubna 2013 je ředitelem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK.

www.fok.cz

Foto archiv D. Sobotky

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat