Ptali jste se: Richard Samek

Tenorista Richard Samek odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus 


Dobrý den, pamatuji si dobře na roli, ve které jsem vás viděl poprvé – Faust v Boitově Mefistofelovi v Brně. Myslím, že to dokonce byla vaše vůbec první role, pro začátek kariéry je určitě dost těžká. Jak na to představení vzpomínáte? Budete Fausta zpívat i v Praze příští sezonu, kdy tu Mefistofela mají hrát? (Radek Kříž)

Dobrý den, pane Kříži. Děkuji za otázku, která mi připomněla opravdu pro mě nezapomenutelný večer. Tuším, že to bylo někdy v lednu 2005, kdy jsem tuto roli poprvé zpíval. Dodnes vidím, jak jsem večer před představením seděl na pračce v koupelně a zkoušel zpívat snad všechno, co šlo, až do půlnoci. Jistě, že jsem zrovna nepral… Měl jsem štěstí, že jsem byl do této role obsazen jako třetí a mohl jsem do ní vstoupit, až když jsem měl alespoň částečnou jistotu, že tuto roli zazpívám, protože o stoprocentní jistotě v té době jistě mluvit nešlo. Ale dle mého názoru je v naší profesi naprosto nezbytné na začátku kariéry překonat tento hrozný pocit mnohem vícekrát než pouze jednou. Jistě, že z dnešního pohledu to vnímám jako ukvapenou volbu, ale vzhledem k počtu představení, kterých bylo v průběhu dvou let opravdu velmi málo, jsem naštěstí o hlas nepřišel a dnes na to naopak vzpomínám s úsměvem a jsem rád, že jsem se tak rozhodl. Krásné vzpomínky na Brno, pana režiséra Václava Věžníka a pana dirigenta Jana Štycha jsou pro mě velice cenné.

Příští sezonu v nové inscenaci Boitova Mefistofela vystupovat nebudu. Dnes je to pro mě role, která vyžaduje dramatičtější vedení hlasu, než kterým bych se chtěl několik dalších let ubírat. Ale pokud budu mít čas, tak si premiéru, popřípadě reprízu určitě nenechám ujít. Vždycky když tuto operu slyším, mám pocit, že právě začínám. (smích)

Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaké nové role vás čekají novou sezonu? Děkuji. (Honza)

Milý Honzo, díky posledním třem měsícům se mi příští sezona poměrně zkomplikovala, i když už to v prosinci 2013 vypadalo jako téměř hotová věc. Definitivní je pouze hostování v Theater Magdeburg v roli dona Césara z opery Zdeňka Fibicha Nevěsta messinská. Dostal jsem také nabídku hostovat jako Macduff v inscenaci Guiseppe Verdiho Macbeth v pražské Státní opeře, kterou jsem potvrdil. Další tři produkce v zahraničí jsou v jednání a jedna v pražském Národním divadle. Do některých nových rolí budu v příští sezoně také vstupovat, ale bohužel o těchto věcech, které nejsou definitivně uzavřené, nemohu předem mluvit. Ale v každém případě se bude jednat minimálně o čtyři pro mě úplně nové role.Při návštěvě Drážďan jsem si všimla, že tam zpíváte v operetě. Jak k tomu došlo, co všechno jste tam už zpíval a má drážďanská opereta stejně dobrou úroveň jako tamní opera? (Věra)

Milá Věro, na jednom operetním koncertě v Praze byl přítomný známý šéfdirigenta z drážďanské operety, který se o mně zmínil a po úspěšném konkurzu, kde jsem podle jejich názoru nezpíval vůbec německy, jsem dostal nabídku nastudovat Cikánského barona (Johann Strauss ml., role Barinkay) a od té doby (2009) – čehož si velmi vážím – mi bylo každou sezonu nabídnuto nastudování nové role. Pravděpodobně měli představu, že Maďar umět německy nesmí. (smích) Každopádně ale každý zkouškový proces provázely hodiny a hodiny výslovnosti a s přibývajícími zkušenostmi mi naopak připadalo těžší a těžší se k alespoň pro mě uspokojivému výsledku dopracovat. Od té doby jsem tam již nastudoval operety Hrabě z Lucemburku (Franz Lehár, role Reného), Noc v Benátkách (Johann Strauss ml., Herzog von Urbino) a momentálně zde studuji Jeníka z Prodané nevěsty. Premiéra je už 2. května 2014, jistěže německy. Tento soubor je podle mého názoru na velmi vysoké profesionální úrovni, vzhledem k rozsahu repertoáru, který je schopen v jednom měsíci velmi kvalitně odehrát, a jistě, že má v Německu navíc opereta velmi silnou tradici. Srovnávat operní a operetní divadlo není možné, protože každé má svou jasnou úlohu a absolutně odlišný repertoár a jistě také rozpočet. Nicméně tento pátek se začalo stavět nové moderní, a doufám, že i krásné, divadlo v centru Drážďan a mělo by být dostavěné v roce 2016, takže se tomuto souboru dle mého názoru dílo daří.Dobrý den, docela jste mě překvapil, že jste se pustil do Walthera v Tannhäuserovi. Jak se vám zpívá a chcete časem přibrat i další wagnerovské role? Přeji hodně dalších úspěchů! (Petr V.)

Vážený pane Petře, pro mě je tvorba Richarda Wagnera srdeční záležitost, bohužel nemohu do svého repertoáru přibrat jinou roli než právě Walthera, protože wagnerovský pěvec opravdu nejsem. Momentálně se věnuji oboru lyrický tenor a ten mi mnoho příležitostí u Richarda Wagnera, kromě menších rolí, nenabízí. Pokud se jednou dožiju toho, že si zazpívám Lohengrina, tak bych byl velmi rád, ale minimálně dalších deset let tomu tak nebude.

Dobrý den pane Samku, vystupujete u nás v řadě divadel – jste někde v trvalém angažmá, nebo na volné noze? A jaká zahraniční hostování za sebou máte? Moc jste se mně líbil jako Jeník z Prodanky v Ostravě, držím palce v kariéře! (Blanka K.)

Milá Blanko, v současné době nejsem v žádném angažmá, donedávna jsem byl členem opery Národního divadla. Již několikrát jsem měl možnost v zahraničí hostovat, jako například v Bonnu, Drážďanech (jak jsem již psal), Rennes, Limoges, Reims, Tokiu. Před pár dny jsem se vrátil z Říma, kde jsem zpíval Dvořákovo Stabat Mater s orchestrem Accademia Nazionale di Santa Cecilia pod taktovkou Tomáše Netopila. Poslední dobou tyto nabídky přibývají a jsem za to velice rád, zejména v příští a přespříští sezoně to vypadá velice zajímavě. Děkuji za Prodanku a za palce. 🙂Dobrý den, ráda bych se zeptala, kolik představení tak asi míváte v měsíci? Zdá se mně, že musíte hodně jezdit od jednoho divadla k druhému, neunavuje vás to? Řídíte sám? Neunaví vás to před představením nebo zkouškou? Srdečně vás zdravím! (EB, Praha)

Dobrý den, minulou sezonu jsem vystupoval ve dvaceti dvou různých inscenacích v různých divadlech. Máte pravdu, že je to někdy velmi náročné a při studiu nových věcí se můžou vyskytnout poměrně problematické a složitě řešitelné týdny nebo i delší období, když do toho započtete i různá koncertní vystoupení. Vím, že jsem jeden měsíc zpíval šestnáct představení, ale to byl opravdu extrém vzhledem k tomu, že jsem do toho ještě studoval novou operu. Už bych to znovu absolvovat nechtěl, jedině kdyby se zavedl v divadlech playback nebo aspoň mikroporty. (smích) Díky tomu, že jsem teď na volné noze, mohu si kalendář plánovat obezřetněji. Průměrně je to kolem osmi představení za měsíc. Jistě se shodneme na tom, že v případě opery by měla kvalita převažovat nad kvantitou, a z tohoto důvodu je dle mého názoru ku prospěchu věci méně cestování a představení a více času na přípravu. Co se mého cestování týče, vždy řídím sám, jsem na to zvyklý a více než pět set kilometrů za den není nic neobvyklého, cestování v autě je pro mě odpočinek.

Dobrý den, moc jste se nám líbil jako Ladislav ve Dvou vdovách, neuvidíme vás v Praze také jako Jeníka? (Ludmila Redlová)

Milá paní Redlová, děkuji vám za pochvalu, je to od vás hezké, potěší to a doufám, že se budu mít možnost k této roli v budoucnu ještě vrátit s patřičným odstupem a nadhledem. Příští sezonu bohužel z časových důvodů do role Jeníka vstoupit nestihnu, což mě velmi mrzí, i když tato možnost byla. Snad to vyjde sezonu další.V kolika letech jste se začal učit zpívat a měl jste nějaký vzor? Které tenoristy nejvíc uznáváte? (AP)

Začal jsem chodit ve třetí třídě základní školy do pěveckého sboru a paní učitelka mi nařídila zpívat sólo, protože jsem vážil nejvíc a v té době to bylo ještě kritérium pro výběr sólisty, dnes je to naopak. (smích) To mi bylo asi devět let. Od té doby jsem chodil na zpěv na Lidovou školu umění v Náměšti nad Oslavou, k paní ředitelce Pechové, kterou tímto zdravím a děkuji jí za trpělivost. Následovalo gymnázium a potom JAMU v Brně… Jistěže jsem měl spoustu vzorů a ty mi zůstaly až dodnes, i když se ta původně poměrně úzká základna velice rozrostla. Dnes díky internetu a snadné dostupnosti nahrávek z celého světa je těch, které obdivuji, opravdu velice mnoho, včetně vynikajících českých a slovenských interpretů. Nejsou to jen tenoristé, spíš od každého něco. Jsem obdivovatel toho pro mě nepopsatelného světa opery, který plyne už stovky let, a v něm se pravidelně zjevují tito nás všechny inspirující lidé.Které opery máte jako posluchač sám nejraději? A posloucháte i jiný druh hudby? (DŠ, Brno)

Když mi bylo asi patnáct let, tak jsem měl nejraději Bohému a Tannhäusera, ale teď už nic takového říct nemůžu, protože je to v mém případě podle období, nálad a hlavně času, který když mám, bohužel poslechu opery moc nevěnuji. Někdy se stane, že si pustím část, na kterou mám momentálně chuť. Ale že bych věnoval hodinu nebo i více poslechu jednoho díla, které zrovna nestuduji, to se stává opravdu velmi výjimečně. Pokud cestuji autem, rád si pustím rádio.

Dobrý den pane Samku, jak byste reagoval na pozvání od ženy (po představení například) na skleničku a popovídání (bez postranních úmyslů z její strany samozřejmě)? Nevím, jestli se mám já a případné jiné obdivovatelky vašeho zpěvu bát vás oslovit :-). Přeji Vám hodně úspěchů! (Mariana R.)

Milá Mariano, tato otázka mě velmi pobavila, a kdybyste mě znala, jako že mě asi neznáte, tak určitě nepůsobím dojmem, že by se mě měl bát někdo oslovit. Jsem průměrně upovídaný člověk ve středním věku, co se po představení rychle odlíčí, skočí do auta a snaží se alespoň do půlnoci dostat domů. Pozvání na skleničku samo o sobě je jistě velmi příjemné, ale nevím, co by na to řekla moje žena, i když by šlo jen o rozpravu o tempech, která byla příliš rychle, nebo naopak pomalu! Pravděpodobně bych slušně poděkoval a omluvil se, že mě zítra ráno čeká náročná cesta do Afriky. (smích)Dobrý den pane Samku, prozradíte nám něco o svém soukromí? Jste zadaný? Bydlíte v Praze? Jaké koníčky máte? (Hanka)

Milá Hanko, velmi rád vám řeknu vše, na co se mě ptáte, protože na tuto otázku znám konečně přesné odpovědi. Se svou ženou bydlíme v Plzni, máme dvě krásné holčičky, jedna je podobná mé ženě a druhá taky. Někdy je to těžké, když jsem delší dobu pryč, ale o to je to hezčí, když se po té době vidíme a já jen koukám, o kolik zase vyrostly. Snažím se také, abychom cestovali hodně spolu. Naštěstí cestování snášejí velmi dobře. Koníčků mám celou řadu, sice mi na ně zbývá čas od půlnoci do svítání, pokud neusnu, ale snažím se vždy s nějakým alespoň začít. Na střední škole jsem si přivydělával jako programátor a tento koníček mě baví pořád, stejně jako cestování, čtení různých knih s vědeckou tématikou, sci-fi. V létě rád sportuji, kolo, plavání, běh, in-line… Teď se už i holčičky začínají poměrně sportovně vyžívat, takže se na léto moc těším.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za vaše odpovědi.

Vizitka:
Richard Samek (1978) se narodil v Třebíči. Je absolventem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, obor operní zpěv ve třídě prof. Anny Barové. Po zakončení studia soukromě studoval u Natalie Romanové.

Je laureátem řady mezinárodních soutěží, mimo jiné Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka a pěvecké soutěže M. S. Trnavského. 

V roce 2006 debutoval na jevišti Národního divadla v Brně v roli Fausta v Boitově opeře Mefistofeles. V současné době je stálým hostem operního souboru Národního divadla Praha a vystupuje v rolích jako Rodolfo (G. Puccini, La bohème) Ismael (Verdi, Nabucco), Cassio (Verdi, Otello), Alfredo (Verdi, Traviata) Princ (Dvořák, Rusalka), Belmonte (Mozart, Únos ze serailu), Tamino (Mozart, Kouzelná flétna) a Ladislav Podhajský (Smetana, Dvě vdovy).

Pravidelně také zpívá v Divadle J. K. Tyla v Plzni, Národním divadle Brno, Divadle F. X. Šaldy v Liberci a v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě.  

Hostoval v roli Števy (Janáček, Její pastorkyňa) ve francouzské produkci v Grand Théâtre de Reims, Opéra Théâtre de Limoges a Opéra de Rennes. Je stálým hostem Staatsoperette Dresden, kde ztvárnil Barinkaye (Strauss, Cikánský baron), Luxemburga (Lehár, Der Graf von Luxemburg), Herzoga von Urbino (Strauss, Die Nacht in Venedig) a právě chystá Jeníka (Smetana, Prodaná nevěsta).

Poměrně dlouhá je už řada režisérů, se kterými pracoval: R. Alföldi, Andreas Böge, J. Burian, P. Constant, O. Havelka, J. Heřman, B. Hončarivová, J. Kališová, L. Keprtová, V. Morávek, M. Oldag, M. Otava, R. Schaller, L. Štros, J. Štych ml., Z. Troška, V. Věžník, A. Žargas.

Richard Samek spolupracuje s významnými komorními a symfonickými orchestry, jako je Slovenská filharmonie, Česká filharmonie, Filharmonie Brno, Jihočeská komorní filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Státní filharmonie Košice, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, ale i Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Orchestra Accademia Nazionale di Santa Cecilia. Vystupuje pod taktovkou dirigentů  – J. Bělohlávek, T. Brauner, O. Dohnányi, E. Dovico, P. Ch. Feigel, P. Feranec, H. M. Förster, Ch. Garbosnik, J. Hrůša, R. Jindra, J. Kyzlink, A. Markovič, Z. Müller, T. Netopil, O. Olos, Andreas Schüller, L. Svárovský, J. Štrunc, E. Theis, R. Válek, K. Zehnder.

Richard Samek pravidelně vystupuje na mnoha významných mezinárodních hudebních festivalech – Dvořákova Praha, Janáčkův máj, Moravský podzim, Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Svatováclavský hudební festival.

(Zdroj: webové stránky Richarda Samka)

www.richardsamek.cz

Foto archiv Richarda Samka

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat