Ptali jste se: Silvia Hroncová

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Pražské publikum není k slovenské opeře chladné – důkazem je právě úspěšné hostování Jakubiskovy inscenace Krútňavy v roce 2008 v Národním divadle. Umělecký šéf opery Petr Kofroň hodnotí slovenskou operu velmi vysoko. Já bych určitě nebyla proti. Soudobá slovenská opera Dorian Gray skladatelky Ľubice Čekovské bude hostovat v Národním divadle v rámci Pražského jara 2015. Návštěvu představení osobně doporučuji.Dobrý den, zajímal by mě soudobější dramaturgický výhled, který jistě pro oba soubory opery máte zpracován, a to včetně jmen uvažovaných inscenátorů. Děkuji. (Anna V.)

Velmi nerada se vaší otázce vyhýbám, ale tyto informace zatím nemůžeme zveřejnit. Stejně jako v minulosti představíme dramaturgický plán sezony 2015/2016 spolu s předplatným v březnu 2015. Ale máte se na co těšit, a to zejména máte-li ráda svěží režijní pohled.

Počítáte v Praze aspoň s občasným hostováním českých, ale i slovenských a dalších zahraničních operních souborů? Myslím samozřejmě mimo festival Opera. :-) (Hanka, Praha)

Tradičně dochází k hostování operního souboru Slovenského národního divadla. Hostování mimo přehlídky a festivaly není kvůli náročnosti převozu inscenace a účinkujících každodenní praxí. Blížící se festival Opera bude každopádně mimořádně pestrý a nabídne inscenace ze všech operních domů České republiky a nově i Slovenska.

Dobrý den paní Hroncová, při svém nástupu do Národního divadla jste prohlásila, že se chcete soustředit na vylepšení mediálního obrazu pražské operní scény. Jak jste po roce spokojená? Nepomohlo by mediálnímu obrazu spíš zkvalitnění samotných představení, hlavně běžných repríz? Co jste pro to konkrétního po nástupu vašeho týmu udělali? (Roman Růžek)

Máte pravdu, mediální obraz souvisí s kvalitou premiérových titulů a reprízových představení. A to je naše velká priorita. V předchozích odpovědích jsem uvedla několik příkladů, jak se kvalitu představení usilujeme zvyšovat. A k marketingu a PR? Vedoucí marketingu a PR Opery Juraj Gerbery nejlépe ví, že zcela spokojená nejsem. Podařilo se připravit plakáty pro celou sezonu v předstihu, což zjednodušuje plánování inzerce a kampaní obecně. Rozšířili jsme počet mediálních partnerství na celkem patnáct tištěných a internetových titulů a dvě televize. Nově jsme nabídli krátké video rozhovory s tvůrci premiérových inscenací na našem webu. Významně jsme zvýšili produkci letáků a pohlednic na premiérové i repertoárové tituly. Díky fotografce Iloně Sochorové máme kouzelné portréty sólistů. Začali jsme s organizováním diskusí před premiérami. Spustili jsme Operní akademii pro studenty a čerstvé absolventy oborů žurnalistika, publicistika a mediální studia na vysokých a vyšších odborných školách a máme osmnáct frekventantů. Vydali jsme kalendář Krásy české opery. Zkvalitňujeme internetový marketing. Zaměřujeme se i na změny měsíčníku Národní divadlo. Zadali jsme další vylepšení funkcionality webových stránek. Máme další společné plány s obchodním oddělením. Máte-li v této oblasti jakékoli náměty, přivítáme je. Spojte se prosím s oddělením marketingu, kontakty naleznete na našem webu.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi.

Vizitka:
Silvia Hroncová (1964) je teatroložka, kulturní manažerka a členka řady profesních organizací na Slovensku a v České republice. S prostředím divadla a umění je spjata již od dob svých studií. Na Divadelní fakultě Vysoké školy múzických umění a Filozofické fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě vystudovala obory divadelní věda a estetika. V letech 1999–2006 působila jako ředitelka Divadelního ústavu v Bratislavě. Stála při zrodu mnoha úspěšných projektů – vzniku divadelního festivalu Nová dráma, projektu na podporu současného slovenského dramatu Dráma, vzniku divadelní alternativní scény pro mladé divadelníky Študio 12, knižních edicí Contemporary Slovak Drama, spolupracovala s divadelními ústavy v Evropě a koordinovala evropské fondy Kultúra 2000 – Kulturní kontaktní bod. Byla kurátorkou jedinečné výstavy věnované dějinám slovenského profesionálního divadla s názvem Vášeň, telo, hlas. V době jejího působení získal Divadelní ústav řadu knižních i dalších ocenění jako například Pražské Quadriennale.

Podílela se i na dokončení a otevření nové budovy Slovenského národního divadla. Na Ministerstvu kultury Slovenské republiky byla před dokončením budovy Slovenského národního divadla jedním ze spoluautorů projektu „Strategie spuštění a provozu nové budovy Slovenského národního divadla“. V letech 2006–2009 zastávala post generální ředitelky Slovenského národního divadla, během nichž se přičinila o otevření nové budovy Slovenského národního divadla, odpovídala za její dokončení, kolaudaci, strategii a logistiku spuštění provozu, za přechod uměleckých souborů z Divadla P. O. Hviezdoslava, Malé scény do nové budovy a též za novou podobu provozu tří uměleckých souborů. V době jejího působení získalo Slovenské národní divadlo řadu divadelních ocenění sezony DOSKY  – Opera Slovenského národního divadla za inscenaci Orfeus a Eurydika, která vznikla v koprodukci s Opera Narodowa Varsava, získala ocenění za nejlepší inscenaci sezony. Iniciovala i vznik mnoha současných slovenských oper (Ľubica Čekovská, Marek Piaček, Slavo Solovic).

Své znalosti a zkušenosti využila jako členka mnoha poradních organizací – v Radě pro zahraniční instituty při Ministerstvu zahraničních věcí Slovenské republiky, ve Vědecké radě Vysoké školy múzických umění a Správní radě Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě.

Od roku 2009 zastávala post generální ředitelky mediální společnosti Film Europe. Stála u zrodu prvního evropského filmového televizního kanálu Film Europe Channel, zde tvoří jeho programovou strukturu, formuje distribuci slovenských a zahraničních filmů na Slovensku a v Čechách. Ve spolupráci s Audiovizuálním fondem a Ministerstvem kultury Slovenské republiky v roce 2012 realizovala výzkum o aktuálním stavu jednosálových kin a podílela se na tvorbě projektu Strategie digitalizace kin na Slovensku, který zlepšil podmínky na získání finanční podpory u digitalizace kin.

V mediální společnosti se věnovala i vydavatelským aktivitám. Ve spolupráci s Operou Narodowa ve Varšavě vydala knižní monografii Volume I. o úspěšném slovenském scénografovi Borisovi Kudličkovi.

Dlouhodobě spolupracuje s mezinárodním divadelním festivalem Divadelní Nitra, je členkou představenstva Asociace Divadelní Nitra, spoluautorkou projektu Divadelní ocenění sezony DOSKY, členkou Institutu pro kulturní politiku – Via Cultura a členkou redakční rady odborného českého časopisu Svět a divadlo.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


26
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
5 Comment threads
21 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
PeVos

Objasnění “cenové politiky” paní Hroncové má bohužel jisté mezery – pominu-li již pouhý fakt, že se vyhnula vysvětlení toho, proč došlo ke zvýšení cen vstupného v posledním roce či dvou (neodpovídá tedy na onu vtíravou otázku: proč to ještě před 1-2 roky šlo výrazně levněji a nyní už nikoliv) a píše spíše obecně o způsobu stanovení ceny vstupného. Konkrétní nedostatky se podle mého názoru týkají následujícího: A) srovnávání s Amsterdamem, Bruselem, Drážďany či dokonce Vídní od počátku značně pokulhává, neboť tyto operní domy jsou kvalitativně “zcela jinde” než Opera Národního divadla. Kdyby byla kvalita opery v Praze alespoň trochu srovnatelná,… Číst vice »

JP

Tohle čecháčkovství mě baví :-) Co nejmíň platit, ale přitom mít špičkovou kvalitu :-) Hlavně že za kinopřenosy jste 500 ochotni zaplatit 2x do měsíce…

PeVos

Kdyby se skutečně jednalo ve většině případů o “špičkovou kvalitu”, tak bych si velmi rád připlatil – jak píšu i výše. Na kinopřenosy osobně nechodím, protože je to opravdu něco zcela jiného než představení v divadle. To si raději koupím cd nebo dvd. Ale osobně proti přenosům nic nemám. Alespoň nějaká možnost slyšet naživo světovou špičku i pro ty, kteří nemají možnost jezdit za operou za hranice. A pokud jsou tyto názory projevem “čecháčkovství”, pak se k němu rád hlásím.

HanaS

Kvalita představení v ND se za nového vedení určitě zvedla. Bystrouška, Pád Arkuna i Salome jsou špičkové produkce, hodně rolí v reprizovaných titulech bylo nově a daleko kvalitněji obsazeno, hodně se zlepšil i orchestr, ze Státní opery byli vyprovozeni zpěváci, kteří dělali ostudu. Tak proč by se mělo platit stejně, jako za to často až šmíru v předchozích letech? To je sice pěkné, že na přenosy nechodíte, ale je to přece taky cenové srovnání, nebo ne?

Pavel Simacek

Ne, není. Kolik stojí lístek na přenos, je asi stejně relevantní, jako kolik stojí lístek na závod motorek nebo boxerský zápas. Stejně mimo je od paní Hroncové srovnávání s komerčními muzikály. Národní divadlo dostává příspěvek od státu, mimo jiné značně převyšující ostatní divadla, relativně relevantní srovnání je tedy s nimi. Paní Hroncová, jak píše PeVos, na otázku neodpověděla, něco nedořekla, něco zkreslila. Předně srovnává na prvním místě cenu nejdražších vstupenek, ale tam k “dramatickému” nárůstu (na který se dotyčný ptal) nedošlo. Zato galerie, v ND tradičně určené “lidu”, zdražily několikanásobně. Srovnání (ač jí samou údajně nechtěné) s vyjmenovanými světovými scénami… Číst vice »

HanaS

Demagogické řeči. Vy snad nezkreslujete, když tvrdíte podobné bláboly, jakože galerie zdražily několikanásobně?

Pavel Simacek

Hisgtorická budova ND – druhá galerie: 290 Kč, předtím něco nad stovku. To je dvojnásobně. Místa za sloupy (na galerii)byly za 50, dnes za 100. Místa k stání byla za 50, dnes za 150.
To není demagogie, to jen máte potíže s porozuměním textu. Sdělením bylo, že paní Hroncová na otázku neodpověděla, že došlo k razantnímu zdražení, jež se dotkne zejména tzv. chodičů (na galeriích dokola potkáte ty samé tváře), že v ND je menší rozdíl mezi nejlevnější a nejdražší vstupenkou a že argumentovat cenou komerčních muzikálů provozovaných soukromými subjekty je mimo.

HanaS

:-) Mícháte dohromady různé cenové skupiny. Ale hlavně se naučte česky. Jednou tolik není několikanásobně :-)

PeVos

Pan Šimáček má naprostou pravdu, zatímco cena vstupnek do vyšších partií se zvýšila skokově asi o 100 %, ceny v přízemí zůstaly prakticky nedotčeny anebo se zvýšily jen velmi mírně (odhadem cca 20 %)… To hovoří samo za sebe a je to skutečně trest pro všechny operní “chodiče”.

Opera ND asi nestojí o to, aby na její představení chodili právě ti, kteří mohou srovnávat… :-)

Pavel Simacek

“Haničko, sluníčko,” cena zvýšená o 100% je 2x tolik, ne jednou tolik, tedy dvojnásobně vyšší. Z 50 na 150 je to pak trojnásobně

Jiří Vokoun

Ceny vstupenek budou vždy choulostivé téma.Já se přiznám,že dát za lístek 1200 Kč je pro mne ekonomický nesmysl.Ale chápu,že Praha není oblast a výše platů je tam na jiné,vyšší,úrovni. Konkrétně vstupné na operu do Šaldova divadla v Liberci na nejlepší místa činí od 260 – 310 Kč,a to je pro mne únosná cena.ALE opět připomínám,Praha je Praha,stát ve státě.Jak se zpívá “pražákúm,těm je tu hej….” A co se týče opery v kině,myslím,že je to dobrá věc.Jistě,divadlo je divadlo,ale pokud nejste zrovna bohatý rentiér a nemůžete si dovolit osobní návštěvu MET a jiných světových operních domů,je to cesta,jak vidět a slyšet… Číst vice »

burdal1

Přestože se tady v Praze máme vskutku královsky, nejspíš tak, že si to ani neumíte představit, tak já nyní třeba návštěvy SOP docela rozmýšlím. Začal jsem před pár lety chodit na postraní sedadla na druhém balkóně za stovku. Cca 30 představení v sezóně, dokonce jsme se tam s jedním kolegou chodičem přetahovali o sedadlo 132. Tuto sezónu jsem byl v SOP jen na premiéře Salome. Za 350 si skutečně klidně nechám Lehoťáka s Bogzou ujít. — Nicméně při ztrojnásobení vstupného to rozhodně nevypadá, že by se návštěvnost těchto sedadel snížila na třetinu. Co můžeme tedy vedení vyčítat? Že představení nemají… Číst vice »

Sarah

Dobrý večer,
děkuji za skvělý příklad pravdy a lásky (a tolerance) z Prahy. Předtím jsem si nějak nevšimla, že už nemáme demokracii…
Nemám důvod něco měnit na tom, co jsem napsala, protože nikoho neurážím, jen mám podobný názor jako recenzent. Do organizování levnější kultury se nemusím naštěstí pouštět – na to už přišli i někteří organizátoři v ČR a jde tu připravit skvělé koncerty i za několikanásobně nižší ceny než v centru….Je mi líto, že nemáte dostatek informací o mimopražských akcích….
Máte ještě nějaký problém?

burdal1

Když tedy máte dost cenově dostupných akcí, proč máte potřebu se navážet do pořadatelů těch předražených? Neodpovídalo by úrovni takové kulturní dámy spíše to, že byste tento byznys přehlížela? A to jak konta pořadatelů, tak diváky (zcela jistě zloděje)? Takovéhle kňourání patří spíše do IV. cenové. Já když třeba poprvé viděl ceny vstupenek na ty BF, tak se mi protočily panenky a v klidu jsem si řekl, že místo rád přenechám majetnějším. Tím to pro mě byla uzavřená záležitost. — ps: Ta demokracie to je podle vás to, že vy budete říkat, co uznáte za vhodné, ale když vás někdo… Číst vice »

Pavel Simacek

Pane Vokoune, výše platů je v Praze na jiné úrovni např. proto, že tu sídlí vedení mnoha úřadů a firem, ne proto že by tu každý nutně bral 50 tisíc. V ČR existuje značná část zaměstnanců, nesprávně nazývaných státních, kteří jsou placeni podle tabulek. Takže taková učitelka v Praze dostane svých 23 000 stejně jako v Liberci nebo Jablonném v Podještědí. Ale až si bude chtít zajít do divadla, bude ji to stát víc, stejně za nájem dá v Praze pravděpodobně víc než v onom Jablonném.

Thomas

Addams Family se hraje v Hudebním divadle Karlín, což není rozhodně privátní produkce, ale štědře městem Prahou subvencovaná scéna.

Jiří Vokoun

Dobrý den, já se v žádném případě nechci otírat o obyvatele Prahy.Je mi jasné,že v Praze jsou mnohem vyšší životní náklady,ale i o něco vyšší mzdy.Problém nebo výhoda Prahy je poměrně velká vrstva mohovitých lidí,kteří si návštěvu divadla,opery či koncertu mohou i za takovouto cenu dovolit.To je prostě fakt.Navíc je tu spousta turistů,kteří opět mají sdostatek peněz na takovéto vstupné.O to horší to pak samozřejmě mají normální,kultury chtiví,návštěvníci s průměrnými nebo podprůměrnými příjmy.Ale ruku na srdce,můžeme vedení ND Praha jejich cenovou politiku zazlívat,pokud bez problémů prodají většinu vstupenek ? Já myslím,že ne.Nelíbí se mi to také,ale nic s tím neudělám… Číst vice »

Karas

když máte takové pochopení pro tak razantní zdražování, pak byste měl také vysvětlit proč se rušily místa na stání ve Stavovském divadle, Rudolfinu, místa v ND nelze zrušit a tak se zdražily o 200%. Těch pár mohlo zůstat pro méně movité občany. Navíc to že se prodají vstupenky,tak velká většina z nich jde přímo hotelům,kde je dostávají cizinci, kteří to berou jako návštěvu Karlova mostu,měl jsem štěstí,že kdysi mi takto jedna slečna prodala lístky na Wágnera.

Sarah

Dobrý den,
když si srovnám, že za stejnou cenu jako v pražské opeře můžu mít celkem slušné sedadlo ve vídeňské opeře, tak si tam raději zajedu občas na kvalitní inscenaci se světovými operními zpěváky, než se „trápit“ v ND např. na inscenaci typu „Péleas a Melisanda“ (se mnou po prvním dějství odešly asi 2/3 publika).
Pro turisty ze zahraničí opravdu dát 10-30 Euro není moc a krásně tím „zabijí“ čas v Praze. Zažila jsem skupiny zahraničních teenagerů v ND, kteří celé představení hlučeli a nikdo z uvaděček jim nic neřekl… Moc hezký zážitek.

Jiří Vokoun

Krásný den,
máte pravdu.Cenou vstupenek se srovnaly rozdíly mezi Prahou a Vídní,ale i ostatními operními domy.Takže pro okrajové části republiky je výhodnější si zajet do Drážďan,Mnichova nebo Vídně.Bohužel to neplatí jen pro cenu vstupenek na operu,viz koncert Berlínských filharmoniků 17.listopadu v Obecním domě.
Já cenovou politiku ND Praha neobhajuji,taky se mi nelíbí,ale znovu musím napsat,že pokud mají i za stávajících cen plno,nelze chtít od ND jiný přístup.Bohužel.

Pavel Simacek

Dobrý den, pane Vokoune, samozřejmě že lze chtít po ND jiný přístup, i když mají za stávajících cen plno. Zejména se dost halasí něčím, co lze nazvat “veřejnou službou” atp. A funguje to i jinde, když už se paní Hroncová oháněla Vídní. 500 lístků k stání v ceně 3 (balkon, galerie) 4 eura (přízemí) se tam skoro před každým představení prodá během hodiny. Myslíte, že by je (na nějakou pěveckou hvězdu) neprodali třeba za 10? Prodali.
A jen na okraj: Opera ND na většinu svých představení plno nemá, i když to asi nebude souviset s cenami vstupenek.

hanka

tak samozřejmě že Vídeň by mohla vyrýžovat víc peněz, třeba zdražením lístků na stání, ale nevím, jestli by si troufli, lidi by si jistě stěžovali a ono jim to asi nestojí za to :))))))

hanka

já vydržela i Pelea, ale trpěla jsem…hodně!!!
Ve Vídni je teď prima inscenace Lovci perel na Vídeňce, a to i režijně pěkná. a vůbec ceny koncertů v Praze nejsou proti Vídni zrovna výhodné :(

hanka

Pokud budeme vše posuzovat jenom podle peněz… nejsem si jistá, že se to státu dlouhodobě celkově vyplatí. Je snad správné investovat z peněz všech do kvalitní kultury. Ovšem pokud vždy a všem půjde o peníze v první řadě a jenom o ně, tak tu za chvíli máme džungli.

Sarah

Ale to nás naučil náš ex-prezident – o peníze jde až v první řadě! Kultura s tím nemá moc do činění (bohužel). Ať se na mne nikdo nezlobí, ale 6900 Kč tady nebudu někomu cpát na jeho tučné konto už z principu, i když bych na to měla! A ano, bohužel v ČR při našich pokroucených vztazích a polovičních příjmech oproti té “lepší západní části Evropy” se musíme řídit i tím, na co reálně máme v peněžence peníze…. Možná se pan recenzent vyjádřil nešťastně, ale i mi tak nějak vychází, že většina naší společnosti, která má kulturní přehled a chodí… Číst vice »

burdal1

o peníze jde až v první řadě! Samozřejmě. Peníze potřebujete k dělání spousty věcí. Kulturu nevyjímaje. — Pokud se vám nelíbí, že je levnější zajet si na Berlínské filharmoniky do Berlína, či do Budapešti, než na ně jít v Praze, nic vám nebrání pustit se do organizování koncertů a trochu nám tady tu kulturu pozdvihnout a nenamastit si na tom kapsu. Jinak jsou takovéhle povzdechy k ničemu a ta narážka na poměry majetnějších lidí je přímo nechutná. Opravdu skvělá vizitka “kulturní a nezávistivé” dámy. — Jsem v poslední době opravdu v šoku, jak zjišťuji (třeba v diskuzi nad pořadem o… Číst vice »