Ptali jste se: Tomáš Pilař

  1. 1
  2. 2

Dobrý den, jaké tituly máte ve vašem předběžném dlouhodobém dramaturgickém plánu a s kolika operními premiérami za sezonu počítáte? Děkuji za odpověď a přeji hodně zdaru. (Petr Pechan)

Dobrý den, pane Pechane, díky za přání! Něco vám prozradím: když jsem obdržel nabídku stát se šéfem opery, netrvalo ani týden a měl jsem popsané čtyři stránky zápisníku nápady, co bych v Plzni rád uvedl. Nicméně jsem se krapet zklidnil, tenhle zápisník prozatím odložil a rozhodl se, že teď budu pár měsíců pozorovat a analyzovat, pro jaké publikum vlastně hrajeme, abychom pak nešli nějakou úplně bludnou cestou. Ale když mám prozradit pár titulů, které jsem si vypsal, tak to je například Straussova Žena beze stínu, Brittenova Smrt v Benátkách, Stravinského Oedipus rex, Verdiho Othello, Janáčkova Káťa Kabanová, Dvořákova Svatá Ludmila (ve scénické podobě, samozřejmě), Orffův Měsíc společně s Martinů Slzami nože, Vivaldiho Griselda… Každý z těchto nápadů v sobě nese zároveň něco mimořádného společně s nějakou provozní zapeklitostí, takže to teď berte opravdu jenom jako výlet do mého osobního diváckého vkusu.

Myslím, že o počtu premiér také rozhodne až tato sezona, kdy jich uvedeme rekordních sedm, počítám-li i komorní premiéry na Malé scéně. Myslím, že dlouhodobě je reálné uvést čtyři velké premiéry a maximálně dvě premiéry komorní.Jaké nové zpěváky chcete do Plzně přizvat? Jste již dohodnut s nějakými konkrétními? A co uděláte pro to, aby se zvedly platy? (Karla)

Dobrý den, Karlo. V příští sezoně k nám mezi novými zavítají ze zahraničí například Mária Porubčinová, Titusz Tóbisz, Paolo Lardizzone, Kris Belligh, Gosha Kowalinska, Puja Andrea nebo Luisa Albrechtová. Z českých zpěváků poprvé v Plzni vystoupí například Pavla Břínková, Vanda Šípová, Michal Bragagnolo, Luboš Skala nebo Michaela Katráková.

Nechci působit pesimisticky, ale za současných finančních podmínek jsem rád, že opera vůbec hraje. Ve snaze zvednout platy budu v první řadě sahat k nástrojům, které mi jako uměleckému šéfovi opery přímo přísluší. To znamená, že s tím co máme, budeme nakládat tak, abychom dosahovali nejvyšší možné úrovně a byli pro publikum co nejatraktivnější. Kromě toho jednám s řadou potenciálních partnerů a důvěřuju Martinu Otavovi (řediteli), že k opeře přikloní i další zdroje.

Dobrý den pane Pilaři, s jakou vizí do Plzně přicházíte a kolik času k jejímu naplnění budete potřebovat? (Burešovi)

Dobrý den, Burešovi! Mám tři hlavní cíle, ke kterým budu v Plzni směřovat. Je to zaprvé rozšíření diváckého okruhu o cílovou skupinu do třiceti pěti let, čili mé vrstevníky. Už v této sezoně pro ně pořádáme několik akcí a v horizontu dvou let přibude ještě lektorská činnost zaměřená na střední a vysoké školy. Dodávám, že kontakt s nejmladšími dětskými diváky už je v opeře poměrně dobře zavedený a v tomto trendu hodlám pokračovat. Dále chci plzeňskou operu více otevřít světu. Už v příští sezoně nás čeká hostování několika zahraničních umělců, včetně režisérů a dirigentů, a na další léta rozjednáváme koprodukce a partnerství. Do třetice chci prohloubit zážitkový charakter opery. Je to dlouhodobý cíl, který lze v krátkosti shrnout tak, že si večer v opeře užijeme jak my, zaměstnanci, tak diváci.

Šéf produkce Královské opery v Londýně David Pritchard mi říkal, že když svou práci budu dělat špatně, pozná se to ještě týž večer. Pokud ji však budu dělat dobře, pozná se to nejdříve za deset let. Přesto, že je to nadnesené, je v tom hodně pravdy. V naší práci cílová meta neexistuje a za jedním horizontem se hned objeví další. Přestože vím, že dokonalost neexistuje, budu o ni stále usilovat a jestli to bude rok, nebo dvacet let, nechám na osudu.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za vaše odpovědi a přejeme vše dobré!

Vizitka:
Tomáš Pilař (1988) se narodil v Praze. Vystudoval operní režii na Hudební fakultě JAMU u profesorů Tomáše Studeného, Václava Málka a Aleny Vaňákové, soukromě scénografii u Pamely Howard a Josefa Jelínka. V roce 2009 byl vybrán do finále Linbury Prize v Londýně jako vůbec první český režisér. V roce 2009 se umístil na třetím místě v Mezinárodní režisérské soutěži vyhlášené Janáčkovou operou. Je nositel stipendia Bayreuther Festspiele 2011. Od roku 2013 působil jako dramaturg Janáčkovy opery, aktivně se věnuje vzdělávací a přednáškové činnosti na mezinárodní úrovni. Je zřejmě nejmladším praktikujícím operním režisérem v České republice. Od sezony 2014/2015 je uměleckým šéfem opery Divadla J. K. Tyla v Plzni.

Výběr z operních režií – Giuseppe Verdi: Síla osudu, Divadlo F. X. Šaldy Liberec 2013; Bohuslav Martinů: Voják a tanečnice, Divadlo J. K. Tyla Plzeň 2014; Domenico Sarro: Didone abbandonata, Divadlo Reduta Brno 2014; Oskar Nedbal: Polská krev, Národní divadlo Brno 2014; Giacomo Puccini: Tosca, Severočeské divadlo Ústí nad Labem 2014; Wolfgang Amadeus Mozart: Papageno hraje na kouzelnou flétnu, Janáčkova opera 2011; Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky, Open air Divadelní svět Brno 2013; Petr Iljič Čajkovskij: Evžen Oněgin, Komorní opera Brno 2011; Miloslav Ištvan: Kráska a zvíře, Divadlo na Orlí 2012; Josef Berg: Evropská turistika, Divadlo na Orlí 2012; Ivo Jirásek / Anton Pavlovič Čechov: Medvěd, Studio Devítka 2010; Bohuslav Martinů: Veselohra na mostě, Komorní opera Brno 2009; Luboš Fišer: Lancelot, Špilberk – Open air 2009.

Asistence – Bohuslav Martinů: Ženitba (Pamela Howard), Janáčkova opera; Giuseppe Verdi: Macbeth (Bruno Berger Gorski), Janáčkova opera; Leoš Janáček: Výlet pana Broučka do Měsíce (Pamela Howard), Janáčkova opera; Leoš Janáček: Její pastorkyňa (Linda Keprtová), Městské divadlo Brno; Vladimír Franz: Údolí suchých kostí (Linda Keprtová), Divadlo Reduta Brno; Jiří Pauer: Žvanivý slimejš (Václav Málek), Studio Devítka.

Vedle operních inscenací režíroval také nejrůznější společenské akce, galavečery, mimo jiné i ples v opeře. 

(Zdroj: webové stránky Tomáše Pilaře)

www.tomaspilar.com

Foto Aleš Ležatka, Radovan Janouschek, Pavel Křivánek

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na