Radek Baborák: Existuje volná interpretace?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

To je snad vše, na co jsem si v souvislosti s touto problematikou vzpomněl, co jsem měl možnost vyzkoušet na vlastní kůži a co spolehlivě funguje v celém hudebním světě. Možná něco z toho pomůže, zejména při setkání s arogancí typu: „Tato skladba by se měla hrát rychleji, protože na YouTube trvá deset minut!“ Popřípadě pokud při zkoušce nějaký hráč na žádost kolegů, aby hrál slaběji, zareaguje: „Ale já tady mám forte!“ To jsou hrubé a negativní příklady a jejich variací by se dala uvést řada. Ale třeba to pomůže při hledání vlastního výrazu, který získá na osobitosti jen v případě, že mu předchází respekt k tomu, co si respekt zaslouží, a posouzení a pojmenování toho, co lze posoudit a pojmenovat velmi obtížně. Zvláště pokud se jedná o výkony dirigentů, sólistů, orchestrů i souborů, hodnocení při konkurzech, na soutěžích i v soukromých kritických debatách.

Tak ještě ten paradox slíbený v úvodu. Podle jedné teorie se v podstatě všichni lidé rodí s určitým talentem, vnímáním a základním povědomím o hudbě. Zejména o jejím nejvýraznějším projevu, zvuku. Ale v průběhu života se tato tajná vrátka v duši, srdci či mozku nevědomě zavírají, nebo otvírají. Těm, co je mají přivřené, se má slova mohou zdát nesrozumitelná, nepochopitelná, neskousnutelná. Naopak těm, kteří jsou otevření, je o tom zcela zbytečné psát. Protože i když o tom někdy nepřemýšlí, tak to nejen vnímají, ale to vše teoretické krásně a zručně používají v praxi.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
JGPalenicek

Dekuji za pekny text. Vzpomnel jsem si na vyrok Daniela Barenboima z dokumentarniho filmu The Art of Piano: “Klaviriste drivejsich dob byli schopni cist – v tom nejhlubsim slova smyslu – partitury lepe, nez mnozi dnesni hraci na klavir. Nespokojili se pouze se zaznamem P pro piano, nebo s mistem, kde je psano c. pro crescendo. Zde je totiz jista relativita: piano ve vztahu vuci cemu? Vuci tomu, co v notach predchazi a co v nich nasleduje. Jak toto pojmout uz vsak v notach psane neni. A tato oblast, ktera je pro vytvareni hudby zcela zasadni, byla pro ne prirozena,… Číst vice »