Ředitel Konzervatoře Brno Pavel Maňásek: Řemeslo se neztrácí

Letos si připomíná sto let trvání mnoho institucí, nejen brněnských. Brněnská konzervatoř není sice výjimkou, ale má osobitou historii. Stejně jako její zakladatel a první ředitel Leoš Janáček. Současným ředitelem je již deset let Pavel Maňásek, kterého jsme požádali o rozhovor.
Pavel Maňásek (foto Zbyněk Maděryč)

Být v čele konzervatoře po tak slavném jméně, jako je Leoš Janáček, je zavazující. Oproti Leoši Janáčkovi jste to ale měl jednodušší…
Jak se to vezme. Já opravdu nemusel jako Leoš Janáček bojovat s oponenty o charakter školy, jestli bude soukromá či státní, jakou bude mít náplň a hledat, kde bude škola vlastně působit. Tak zvaná Chleborádova vila na Kounicově ulici, kde škola působila díky Jednotě pro zvelebení církevní hudby na Moravě, která budovu pro činnost konzervatoře věnovala, byla již tehdy pro školu malá, a proto se ještě učilo všude možně, v Besedním domě, v minoritském klášteře… Ale já řeším zase jiné problémy.

Kdy se vlastně budova na třídě Kpt. Jaroše stala sídlem konzervatoře a jak k tomu došlo?
Těsně po válce, v roce 1945. Sídlil zde totiž předtím německý učitelský ústav, budova byla postavena vědomě jako škola v roce 1872 pro německé učitele. Tenkrát ji pro tyto účely dedikoval císař František Josef, což v prostředí židovských majitelů domů v okolí působí dnes překvapivě. Po válce byla jako státní majetek určena pro činnost konzervatoře a slouží jí dodnes.

Po deseti letech už víte, co škole chybí a máte za sebou hodně práce, co všechno jste musel napravovat?
Škola je v krásném místě u Lužáneckého parku a to, že je z doby císaře pána, na jednu stranu znamená, že byla stavěna poctivě, ale taky že má své za sebou. Byli jsme nuceni přistoupit k celkové rekonstrukci, a to za pochodu. Byly tu dvě velké havárie, začalo se posouvat schodiště ve vedlejší části budovy, byla ohrožena nosnost hereckého sálu, který bylo potřeba zpevnit. Vypadávala nám okna, museli jsme vyměnit všechny historické dveře, samozřejmě, že skončila životnost všem sítím… Nebudu to všechno vyjmenovávat, ale věřte, že ani do mého důchodu to vše nemám šanci dát do pořádku.

Ale byla tu akce, která vám udělala radost, ne?
Jistě, nový koncertní sál. Rekonstrukce toho starého byla rovněž nezbytná, byl v havarijním stavu, ale měli jsme štěstí, že Jihomoravský kraj skvěle využil historické příležitosti a i s přispěním Města Brna konzervatoři postavili špičkový sál. Dalším štěstím byla projekční kancelář Project Building, realizační firma Essox s.r.o a paní architektka Marie Blažkeová. Díky nim se podařilo vybudovat koncertní sál, který je speciálně navržený pro studijní účely a má skvělou akustiku, která je zřetelná, přesně koordinuje sluchový a oční vjem a je ideální pro souhru a pro okamžitou kontrolu interpretů, což je výhodné právě z pedagogického hlediska. Troufám si říct, že máme v současné době akusticky nejlepší koncertní sál v Brně!

Pavel Maňásek (zdroj Konzervatoř Brno)

Jaký je dnes vlastně zájem o studium na konzervatoři? Pozorujete snížení, nebo naopak zvýšení zájmu?
Zájem je stále velký. Máme samozřejmě omezené kapacitní možnosti, a proto můžeme přijmout podstatně méně studentů, než je zájem o přijetí. U herců je poměr úspěšnosti přijetí 1 : 10, u zpěváků 1 : 5, u hudebníků 1 : 3. Máme tedy z čeho vybírat, což nám zaručuje udržet kontinuálně vysokou kvalitativní úroveň studia. Zásadní jsou pro nás kvalitní pedagogové, kterými naše škola oplývá. Disponujeme lidmi s dlouhodobou praxí pedagogickou či uměleckou. Ideální je, když se spojí obojí. Studenti již pak takové pedagogy cíleně vyhledávají.

A jaké je uplatnění absolventů? Najdou všichni odpovídající místa?
Tohle je samozřejmě už další otázka, kterou škola dopředu nedokáže ovlivnit. Ale vím, že záleží vždy na konkrétním studentovi, co si do života odnese a jestli to umí využít i v jiných souvislostech. Ať budou dělat cokoli, i kdyby to nebylo aktivní muzicírování, mohou využít schopnosti, které zde rozvíjeli, ať je to smysl pro prezentaci, odolnost, trpělivost, výdrž, výkon, soustředění, překonání sama sebe, to jsou vlastnosti, které se při uměleckém studiu rozvíjí a které v člověku zůstanou, ať již dělá cokoli. Kdo projde naší školou, je odborníkem na hudbu, a i kdyby mu to fyzicky nehrálo, pořád má to řemeslo v hlavě a může to použít jakkoli jinak. Řemeslo se neztrácí.

Jak může škola pomoci prosadit se špičkovým studentům, upozornit na ně již v době studií?
To děláme, nabízí se tu systém různých oborových soutěží či mladých pódií, kam studenty vysíláme a jestliže uspějí, je to samozřejmě i naše radost a dobrá vizitka.

Jsou obory, které mají špičkové studenty, jinde jsou zase výsledky nevýrazné, sice se to samozřejmě vyvíjí, ale pověst přetrvává dlouho. Jaké máte tady zkušenosti?
Na naší konzervatoři je úroveň výsledků vyrovnaná a velmi vysoká. Skvělý zvuk mají všechna oddělení, která produkují své hvězdné absolventy. To vše díky našim vynikajícím předchůdcům, mnohdy legendárním osobnostem.

Kdo u vás působí a jaký mají tyto osobnosti přesah do společnosti?
Působí u nás světoznámé Janáčkovo kvarteto a další kvarteta, Moravský komorní orchestr a další komorní soubory, profesoři JAMU, koncertní mistři a zástupci Orchestru Národního divadla Brno a dalších divadel, koncertní mistři a vedoucí skupin a členové Filharmonie Brno a dalších orchestrů, ředitelé ZUŠ i konzervatoří, aktivní pěvci a sólisté Národního divadla v Brně, známé herecké osobnosti, sbormistři a dirigenti, hudební režiséři České televize, titulární varhaníci a sbormistři katedrál a dalších kulturních institucí a koncertní umělci a instrumentalisté.

Jaká je vaše spolupráce se ZUŠ, staráte se o svoji budoucnost?
Tato oblast činnosti je dlouhodobě velmi významná. Jsme akreditované pracoviště pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Samozřejmě si uvědomujeme, že zde je rezervoár našich budoucích studentů a máme zájem na tom, aby je učili výborní učitelé. Každoročně probíhají prázdninové kurzy pro smyčce a klavír. Dále pořádáme Kurzy pro mladé talenty. Celkem je to devět kurzů, o které je velký a stálý zájem, přesto, že si vše musí frekventanti platit sami, z prostředků ministerstva školství je financovat nelze.

A co studenti, mohou se prezentovat se svými schopnostmi i v průběhu studia? Nebo by to bylo proti studijnímu řádu?
Samozřejmě ne! To jste si vzpomněla, jak se zakazovalo studentům konzervatoře vystupovat mimo školu? Tak tohle dnes už opravdu nehrozí. Studenti se zapojují do nesčetných aktivit společenského a uměleckého života, například realizují kulturní vystoupení akce České ručičky, vystoupení na hudebních i divadelních festivalech, školních koncertech, soutěžích, vystoupení v nemocnicích a domech seniorů, na vzpomínkových akcích holokaustu, na Špilberku na oslavách Města Brna a účastní se mnoha dalších akcí, kde získávají zkušenosti a učí se zvládat trému zodpovědností.

V poslední době se zase rozvířila otázka ohledně povinné maturity z matematiky. Co si o tom myslíte?
To se neslučuje s koncepcí uměleckého školství v České republice! A myslím to vážně. Studenti uměleckých škol mají silně vyvinutý smysl pro empatii, estetiku, emoce. Jsou někteří, kteří vynikají i v přírodovědných oborech, ale těch je minimum. Jestliže bychom se stali jedním z mnoha gymnázií, ztratí naše funkce smysl. Jsem přesvědčen, že pro těch pár jedinců, kteří reálná studia zvládnou, je lépe jít na gymnázium a přitom studovat specializované hudební předměty u nás, což je možné, než to dělat naopak a bourat staletou historii unikátního uměleckého školství. Jsem přesvědčen, že Leoš Janáček se mnou nyní stoprocentně souhlasí!

Já si to myslím také a přeji brněnské konzervatoři dalších úspěšných sto let! Děkujeme za rozhovor!

 

MgA. Pavel Maňásek se narodil v Uherském Hradišti a hudební vzdělání získal u Heleny Žáčkové na ZUŠ, u prof. Karla Pokory na kroměřížské konzervatoři a na pražské AMU u prof. Milana Šlechty. Po ukončení studií v Praze přijal zahraniční angažmá trvalého charakteru. Pracoval v letech 1991-1993 jako varhaník a ředitel ZUŠ v Djúpivoguru na Islandu. V letech 1993 – 1999 působil jako varhaník a sbormistr ve farnosti Háteigskirkja v Reykjavíku. Zde v hlavním městě ostrova získal bohaté zkušenosti z širokého záběru povinností, které zastával. Bylo to vedení sboru, hra na mších klasického charakteru, dětských mší, ale i např. Taizé-mší. Natočil slavnostní Vánoční a Velikonoční mši pro islandskou státní televizi, a hrál mnohokrát živě pro islandský státní rozhlas (RÚV). V této době vyučoval i na církevní hudební škole hru na varhany. Jako externí korepetitor vyučoval několik ročníků islandských herců na Islandské vysoké herecké škole (DAMU). Vystupoval na mnoha sólových koncertech, doprovázel nespočet islandských umělců při nejrůznějších příležitostech. Byl vedoucím ženského Gospelchoir farnosti Árbæ, dále působil 6 let jako sbormistr mužského sboru Söngbræður se kterým podnikl i zahraniční turné a koncertovali tehdy ve vídeňském městském sále 3. obvodu a v Besedním domě v Brně. V létě 1998 se aktivně zúčastnil mezinárodních dirigentských kurzů “International workshop for conductors in Zlín” pod vedením šéfa filharmonie Martinů Kirka Trevora a Prof. Zdeňka Bílka. Ještě na akademii se též aktivně zúčastnil varhanních kurzů u Prof. Martina Haselböcka v Lübecku. V letech 2003 – 2007 pracoval též jako „librarian“ u Islandského symfonického orchestru (Iceland symphony orchestra). Ten měl možnost dirigovat na koncertě spolu s mužským sborem Söngbræður. V tomto období rovněž pravidelně vystupoval s Islandským žákovským symfonickým orchestrem. V roce 1999 – 2000 se v rámci studijního volna zdokonaloval v orchestrálním dirigování pod vedením legendy českého dirigentského umění a profesora JAMU, Dr. Otakara Trhlíka. Při svých studiích na konzervatoři v Kroměříži několik let spolupracoval a vystupoval se školním jazzovým orchestrem jako pianista pod vedením Prof. Jiřího Kollerta. V roce 2008 pracovně navštívil Barcelonu a zde na Escola e Música Camp prováděl kurzy klavírní improvizace a moderního piana. Pavel Maňásek obdržel druhou cenu v soutěži mladých varhaníků v Opavě v roce 1984, o dva roky později zde zvítězil. V roce 1989 se stal laureátem národní varhanní soutěže v Brně. Zúčastnil se několika mezinárodních varhanních soutěží např. Pražské jaro, varhanní soutěž v Budapešti a německém Korschenbroichu. Na základě úspěšného konkurzu ho Rada Jihomoravského kraje jmenovala s účinností od 1. září 2009 ředitelem Konzervatoře, Brno.

(Zdroj Konzervatoř Brno)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]