Ředitel Jan Burian: Návštěvnost se zvýšila, Národní divadlo je podfinancované

  1. 1
  2. 2

I přes některé tituly, které vyvolaly kontroverzní odezvu u diváků a kritiků, se Národnímu divadlu v Praze v končící sezoně 2016/2017 zvýšila návštěvnost. V minulé sezoně Národní divadlo navštívilo 507.174 diváků. Průměrná návštěvnost v sezoně 2016/2017 byla 77,2 procenta, v sezoně předchozí činila 76 procent.

„Národní divadlo odehrálo více než 1.000 představení, na repertoáru máme více než 100 vlastních titulů. Díváme-li se na profil divadla, tak je důležité dívat se na to, co divadlo hraje, a nevěnovat se pouze premiérám. Z hlediska kritiků to často vypadá tak, že divadlo je to, co jsou premiéry. Není to pravda. Divadlo je to, co nabízí v repertoáru,“ zdůraznil v bilančním rozhovoru na závěr této sezony Jan Burian. „Některé premiéry se dělají pro dlouhodobé provozování, jiné, třeba současných oper, se dělají záměrně třeba jenom na pět repríz. Spravedlivý obraz je tedy obraz celé sezony,“ dodal.

Národní divadlo (zdroj pixabay.com)

Návštěvnost se podle Buriana vyvíjí tak, že divadlo získává, nebo ztrácí dobrou pověst. „Dobrá pověst se ale nevytváří tím, že si někdo přečte kritiku. Vytváří se především tím, že si lidé vzájemně sdělují, zda se jim představení líbí, nebo nelíbí,“ uvedl. Míní, že korelace s kritickým oceněním je pak nejen v České republice minimální. „Nechci říct, že kritiky nebereme vážně, na druhou stranu k tomu, abych věděl, zda je inscenace úspěšná, si nestačí přečíst kritiku,“ dodal. Podle něj „divák hlasuje tím, že si kupuje lístky“.

Největší nevoli publika a hudebních publicistů schytala Pucciniho opera Tosca, bučení publika a nepříznivé kritiky provázely také premiéru Donizettiho díla Poprask v opeře. „Do divadla se chodí především na tituly, potom na herce, ale v žádném případě diváci nechodí na kritiky. Paradoxně zahraniční recenzenti o nás píší podstatně lepší recenze než ti domácí. A to je problém, který s Národním divadlem souvisí od národního obrození,“ podotkl Jan Burian.

Na repertoáru Opery, Činohry a Baletu Národního divadla a Laterny magiky se v sezoně 2016/2017 objevilo 108 vlastních titulů. „Je to samozřejmě velké číslo, ale my máme čtyři umělecké soubory a hrajeme ve čtyřech divadlech. Národní divadlo se snaží budovat stálý repertoár, hrajeme tituly třeba pět a v některých případech i desítky let,“ uvedl ředitel Burian.

Jan Burian (foto Michal Růžička)

Sezonu 2016/2017 ND zakončí 6. července premiérou opery Orfeus v podsvětí v Hudebním divadle Karlín. Novou inscenaci Offenbachovy operety pro Národní divadlo zrežírovali bratři Cabani. Atraktivnímu titulu by mohlo uškodit, že je nasazený v prázdninovém termínu a kvůli rekonstrukci budovy Státní opery v Hudebním divadle Karlín, kam příznivci opery zatím příliš nenašli cestu. „Při uzavření Státní opery pracujeme v nouzovém režimu a za možnost existence souboru v Karlíně jsem rád. Můžeme tam vyrábět nové tituly a chceme, aby se zkoušelo, jinak soubor nežije. Není to zdaleka ideální, ale musíme dva roky do návratu do Státní opery udržet soubor. Vím, že datum premiéry 6. července není typické, ale je to lepší než nic nedělat,“ argumentuje ředitel Jan Burian, který končící sezonu hodnotí kladně. „Podařilo se nám přinášet různorodý repertoár, jednotlivé budovy se profilují a zároveň jako celek oslovujeme širokou vrstvu publika.“

Přestože Národní divadlo v Praze už plánuje představení na rok 2019, nemá jako příspěvková organizace ministerstva kultury ještě vyřešený rozpočet na příští sezonu. Podle ředitele Národního divadla Jana Buriana je potřeba přejít na systém dlouhodobého smluvního financování běžného v Evropě. Rozpočet Národního činí více než miliardu korun, přičemž si „zlatá kaplička“ musí vydělat téměř 40 procent rozpočtu, více než divadla v mnoha okolních zemích, uvedl ředitel Burian na závěr sezony. „Rozpočet v příští sezoně bude přibližně stejný. Prioritou bude zvyšování mezd v orchestru, sboru a u techniky, kde je divadlo podfinancované. Máme asi čtyřikrát nižší dotaci než podobné divadlo ve Vídni,“ řekl Burian.

„Otázka pro příští vládu zní, zda je správné, že fungujeme díky nízkým mzdám a relativně vysokému vstupnému. Národní divadlo má být dostupné i lidem z ekonomicky slabších sociálních vrstev, není jeho úkolem, aby lístek na operu stál až 1.200 korun. Divadlo je dotované už od renesance. I pravicově zaměřená šlechta dotovala kulturu a vzdělání, ani Shakespeare a Molière by bez dotací nepřežili,“ uvedl Burian.

Národní divadlo Praha (zdroj narodni-divadlo.cz / foto © Roman Pavlíček)

Do 135. sezony vstoupí Národní divadlo s novým generálním partnerem, společností Raiffeisenbank, která vystřídá Komerční banku. „Beru to jako odměnu za práci a nejen jako podporu finanční, ale i společenskou a morální. Když se kvalitní byznys zajímá o kulturu, při troše dobré vůle si ji všimnou i ti, kdo spravují veřejné prostředky,“ řekl ředitel Jan Burian. Od sponzorů Národní divadlo loni získalo 3,5 procenta ze svého rozpočtu, tedy asi 35 milionů korun. Příspěvek Raiffeisenbank tvoří většinu této částky. Díky mecenášům Národní divadlo obdrželo 2,4 milionu korun. Z jiné než své hlavní činnosti, tedy zejména z pronájmu prostor, získalo loni přes 15 milionů korun. Souhrnná hrubá tržba za vlastní představení v celé sezoně 2015/2016 byla 254,64 milionu korun.

S koncem současné divadelní sezony nastane v Národním divadle několik plánovaných personálních obměn. Petr Zuska předává pomyslné žezlo nad souborem Baletu Národního divadla Filipu Barankiewiczovi. Jana Dvořáková vystřídá ve správním vedení Činohry Michala Dočekala. Do důchodu odchází umělecký šéf Laterny magiky Zdeněk Prokeš. Na uvolněné místo se uskutečnilo otevřené výběrové řízení. Nikdo z dvanácti kandidátů však neuspěl. Organizovat běžný provoz a práci souboru bude nadále jeho vedoucí Pavel Knolle.

  1. 1
  2. 2

Související články


Komentáře “Ředitel Jan Burian: Návštěvnost se zvýšila, Národní divadlo je podfinancované

  1. „Vím, že datum premiéry 6. července není typické, ale je to lepší než nic nedělat,“ argumentuje ředitel Jan Burian“
    Jinými slovy se soubor Státní opery, podle pana ředitele, minulou sezonu zřejmě flákal… Za sebe mohu snad říci, že ne, ale když to tvrdí sám náš pan ředitel…

Napsat komentář