Revoluce v Brně. Začíná Moravský podzim

  1. 1
  2. 2

Moravský podzim nezapomíná ani na dětské publikum, pro které jsou přichystány dvě akce: setkání po letech s úspěšnými – dnes již dospělými – účastníky klavírní soutěže Amadeus 2005 a dětská opera Kirana, na jejíž realizaci se budou podílet žáci brněnských základních uměleckých škol.

Do jaké míry je program letošního ročníku výsledkem kompromisu mezi vaší představou a přáním interpretů?

Vyjdeme-li z rozdělení festivalů na programové a interpretační, pak Moravský podzim spadá do první kategorie. Začínáme od programových plánů, pro které angažujeme ideální interprety. Nejsme tak vystaveni nutnosti hledání kompromisních řešení. Jistě, někdy probíhají s interprety diskuse, z nichž vyplyne program, který se od původního návrhu více či méně odlišuje. Ale nazval bych to lepším dramaturgickým řešením, nikoli kompromisem. Necílíme na takzvané hvězdy, které objíždějí festivaly celý rok s jedním dvěma koncerty, ale naopak na interprety otevřené různým výzvám. Přitom se můžeme chlubit velkými jmény – dirigenty Ilanem Volkovem a Heinzem Holligerem, klavíristy Pierrem-Laurentem Aimardem, Davidem Greilsammerem, Steffenem Schleiermacherem, soubory Accademia Bizantina, Berlin Prague Ensemble a tak dále.

Jak dlouho dopředu program toho kterého ročníku sestavujete a na koho z letošních interpretů se obzvlášť těšíte?

O dramaturgických liniích i jejich konkrétních náplních přemýšlíme s velkým předstihem, i když nám to komplikují stávající podmínky s koncertními prostory v Brně. Momentálně sice žijeme letošním ročníkem, ale již teď probíhají diskuse nad ročníky následujícími.

Co byste z programu vyzdvihl z oné kategorie „nové hudby“, zmíněné v už úvodu?

Program Expozice nové hudby by mnohem lépe přiblížil její dramaturg Viktor Pantůček. Osobně se z nabídky tohoto festivalu těším na vystoupení legendárního improvizačního souboru AMM a jeho interpretaci grafické partitury Treatise Cornelia Cardewa, na Moskevský ansámbl pro soudobou hudbu i na brněnská velmi kvalitní seskupení Divergent Connection Orchestra a ISHA trio. Zážitek slibují i různé autorské interpretace grafických partitur skladatele Miroslava Ponce, který patřil do okruhu Brněnského Devětsilu.

Jak hodně jste se museli letos „krotit“ kvůli financím?

Vždycky pracujeme s tím, co máme. Festival má značnou podporu ze strany města a solidní podporu ze strany státu. Kdybychom měli větší rozpočet, věděli bychom si s ním rady. Menšímu bychom se přizpůsobili. Je to také otázka vyjednávání o honorářích a podobně. Nemáme důvod si stěžovat, nicméně jsou některá témata z oblasti financí, která nás (a nejen nás) dlouhodobě pálí – hlavně daně, které musíme odvádět za zahraniční umělce a které vždy tvoří nemalou část rozpočtu…

Pro ty, kteří se se k vám ani letos nedostanou: Co vůbec víte o publiku Moravského podzimu? Liší se nějak zásadněji od běžného publika, které navštěvuje koncerty Filharmonie Brno?

Liší. Před časem jsme si nechali udělat průzkum, z něhož vyplynulo, že festival navštěvují spíše mladí lidé, studenti, kteří vyhledávají něco neotřelého, nového, jedinečného a kterým nestačí tuctová zábava. Část tohoto publika chodí i na filharmonické koncerty, zvláště když nabízejí novější hudbu. Ale i v tradičním filharmonickém publiku je řada posluchačů, kteří navštěvují naše festivaly.

Jak náročný je Moravský podzim pro vás a vaše kolegy organizačně?

Vzhledem k tomu, že pořádáme dva festivaly najednou, že jsou nabité produkčně náročnými akcemi a že jsou obhospodařovány poměrně malým týmem, jde o ročník z hlediska organizace extrémní. Skláním se před svými kolegyněmi a kolegy, jak snášejí tento zápřah, festivalem žijí a obětují se realizaci někdy až bláznivých nápadů. Třeba Symfonie sirén, to je z hlediska produkce festival sám o sobě – přitom je to jedna z téměř dvou desítek akcí… Využívám příležitosti a celému týmu vyjadřuji velké poděkování.

Děkujeme za vaše odpovědi a do letošního ročníku Moravského podzimu držíme palce.


VIZITKA:
Vítězslav Mikeš (*1977) absolvoval magisterské studium v oboru muzikologie na Univerzitě Palackého v Olomouci a doktorské studium v oboru slovanské literatury na Univerzitě Karlově v Praze. Věnuje se hudební publicistice (externí spolupráce s Českým rozhlasem Vltava, časopisy Harmonie, HIS Voice, A2 a dalšími). Působil jako produkční ve Filharmonii Hradec Králové a Orchestru Berg, jako dramaturg spolupracoval s festivaly Hudební fórum Hradec Králové a Expozice nové hudby Brno. Od roku 2012 je dramaturgem Filharmonie Brno a festivalu Moravský podzim.

www.moravsky-podzim.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat