Role typu Tosky teď nejsou mým šálkem čaje. Ptali jste se Pavly Vykopalové
Sólistka Janáčkovy opery Národního divadla v Brně odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus
Dobrý den, paní Vykopalová, zajímalo by mě, jak teď po letech cítíte svůj přechod z mezzosopránu do sopránu. Podle toho, co mám možnost sledovat, se zdaleka ne vždy povede a dotyčné dámy po pár letech „končí“ s více či méně poškozeným hlasem a vracejí se zpátky k původnímu oboru. Vy jste myslím jedna z mála výjimek. Děkuji, že se o své zkušenosti a názor na toto podělíte. (Karolína)
Milá paní Karolíno, s odstupem času považuji skutečnost, že jsem přešla z mezzosopránu na soprán, za šťastnou volbu. Děkuji Bohu, že nemám zdravotní problémy s hlasivkami. A pak mám radost také proto, že v sopránovém oboru je vícero rolí, které mám ráda.
Dobrý den, je mi líto, že jsem vás již delší dobu neviděl v Národním divadle jako Mařenku – vaše pojetí mě hrozně bavilo, protože kromě toho, co má správná Mařenka mít, jsem ve vašem výkonu viděl (spíše cítil) i něco navíc, co z této komické opery dělalo ještě komičtější (v tom nejlepším slova smyslu) 🙂 Objevíte se v této inscenaci ještě někdy? Díky moc, přeji spoustu úspěchů a vše dobré v novém roce. (VR)
Vážený pane, nevím v současné době o tom, zda budu Mařenku v Praze zpívat. Ale do konce ledna letošního roku ji hraji v Janáčkově opeře v Brně.
Jaké nové role chystáte? A jaké pěvecké sny máte? Koho ze svých kolegů nejvíc obdivujete? Přeji vám mnoho dalších úspěchů. (Miroslav Korbas, Praha)
Milý pane Korbasi, v současné době studuji roli Clémence v opeře Láska na dálku od skladatelky Kaiji Saariaho pro Národní divadlo v Brně. Připravuji Janáčkovu Glagolskou mši, Věčné Evangelium a Dvořákovo Stabat Mater na koncerty v Hong Kongu. Tímto si částečně plním své pěvecké sny.
Dobrý den, stále vzpomínáme na vaši Rusalku v pražské Šárce. Jak se vám tam zpívalo a jak na to vzpomínáte? Jaký je to pro zpěváka zážitek stát před mnohatisícovým publikem pod širým nebem? (Jana)
Milá Jano, velmi ráda zpívám pod širým nebem a na Rusalku v pražské Šárce vzpomínám se smíchem. Porouchal se mi port a po marných pokusech Prince opravit jej na mém těle… jsem představení dozpívala s mikrofonem v ruce. Ještě dnes na představení ráda vzpomínám, neboť vystoupení před mnohatisícovým publikem je velký zážitek a radost.
Neuvažovala jste o pedagogické činnosti? Určitě byste měla mladým zpěvákům co předat! (OS, Praha)
V současné době mám několik žáků, ale vzhledem k mému nabitému programu nemohu pedagogice věnovat tolik času, jak bych ráda.
Dobrý den, paní Vykopalová, jak jste se dostala ke zpívání a v kolika letech jste začínala? Jakou hudbu teď posloucháte v soukromí a jaké koníčky máte? Kde a čím nejraději dobíjíte baterky? Děkuji za odpověď a držím vám palce! (Lída Ch.)
Milá Lído, vzhledem k tomu, že pocházím z hudebního prostředí, zpívat jsem začala velmi brzy. Protože se v hudbě a její interpretaci denně pohybuji, v soukromí mám ráda ticho. V současné hektické době nejraději aktivně odpočívám při zahradničení. A vůbec nejraději sekám trávu traktůrkem.
Patříte už delší dobu k velmi vytíženým zpěvákům, kteří zvládnou i dvě představení za den. Prozraďte prosím váš recept na to, jak se udržet v dobré hlasové kondici a zvládnout podobné maratony bez trvalých následků na hlase! (Eva Horváthová, Brno)
Milá paní Horváthová, podle mého názoru je dobrá hlasová kondice podmíněna dobrou dechovou technikou. Díky ní se dají zvládnout i dvě představení za den, což ovšem bývá mimořádné a rozhodně ne časté.
Dobrý den, paní Vykopalová, nemáte ambice na zahraniční kariéru? Předpoklady pro ni byste určitě měla 🙂 (Honza B.)
Milý Honzo, v zahraničí vystupuji také, a to zejména v Bernsteinově Symfonii č. 3 – Kaddish. Při nabídkách zahraničních vystoupení musím především akceptovat závazky, které mám v České republice.
Jak se díváte na moderní režie oper? Nevadí vám vystupovat v inscenaci, kde se zpívá o něčem jiném, než co je vidět na jevišti? Odmítla jste už kvůli režii nějakou roli nebo byla byste v případě nesouhlasu schopna to udělat? Přeji vám úspěšný nový rok! (Anna V., Praha)
Milá Anno, především musím konstatovat, že nabídky rozporuplných inscenací se mi zatím díky Bohu většinou vyhýbají. Na druhou stranu kvalitní moderní operní nastudování mám ráda a neodmítám jej. Zatím jsem z těchto důvodů žádnou roli neodmítla.
Dobrý den, moc jste se nám líbila v Carsenově Kátě Kabanové. Jak se vám s tímto věhlasným režisérem pracovalo? V čem myslíte tkví tajemství jeho úspěchu a je jeho práce na inscenaci zásadně jiná, než na jakou jste v našich divadlech zvyklí? (ZB)
S režisérem Robertem Carsenem se mi pracovalo velmi dobře. Je to profesionál, který se obklopil týmem kvalitních spolupracovníků, na které se může plně spolehnout. Díky tomu je schopen svou uměleckou vizi ve všech detailech realizovat. Jeho práce není jiná ve své výjimečnosti, ale je důsledná do všech detailů.
Dobrý den, paní Vykopalová, proč vás víc nevidíme zpívat v Praze? Mařenka v Prodané nevěstě, Rusalka v Heřmanově inscenaci, Jenůfka, role v nových premiérách? Chystáte něco nového pro Národní divadlo v Praze do budoucna? Přejeme vše dobré! (Brychtovi)
Milí Brychtovi, děkuji vám za tuto otázku. Jako interpret jsem „voják“ zařazený do jednotky. Nerozhoduji o tom, zda budu zpívat v Praze či jiném městě. O tom rozhodují „velitelé“. Těm je třeba položit tuto otázku.
Dobrý den, paní Vykopalová, pozoruji vaši uměleckou dráhu už delší dobu a obdivuji ten ohromný oblouk od mezzosopránového oboru až po role, které zpíváte v současnosti. Kam dál chcete jít? Jaký typ rolí zpívat? Dočkáme se také dramatických rolí typu Tosky nebo Wagnerových oper? Ať se vám daří! (Karfíková)
Milá paní Karfíková, v sopránovém oboru mám zatím dostatečné vytížení v typech mladodramatických rolí a to je také směr, kudy se ubírám. Obávám se, že role typu Tosky nebo dramatických wagnerovských postav nejsou v současnosti mým šálkem čaje.
Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!
Vizitka:
Pavla Vykopalová se narodila 23. března 1972 v Praze. Absolvovala Státní konzervatoř v Praze. Již během studií spolupracovala s Operou Mozart. Následovalo angažmá v plzeňské opeře, kde ztvárnila mimo jiné i titulní roli v Purcellově opeře Dido a Aeneas. Pěvecky se dále zdokonalovala u profesora Jiřího Kotouče v oboru mezzosoprán.V roce 2006 plynule přešla na sopránový obor a pokračuje v soukromých hodinách u profesorky Marie Urbanové. Její repertoár sahá od barokní k romantické opeře, zahrnuje oratorní, kantátovou i písňovou tvorbu napříč slohy až k hudbě dvacátého století.
Od roku 1999 je stálým hostem Národního divadla v Praze, kde se představila téměř ve všech stěžejních rolích Mozartových oper, například: Zerlina, Donna Elvira, Pamina, Fiordiligi, Vitellia, Contessa. Dále vystoupila jako Mařenka (Smetana – Prodaná nevěsta), Paskalina (Martinů – Hry o Marii ), Antonia (Offenbach – Hoffmannovy povídky), Jenůfa (Janáček – Její pastorkyňa). V roce 2003 úspěšně debutovala jako Karolka (Leoš Janáček – Její pastorkyňa) v pařížském Théâtre du Châtelet.
Jako stálý host Státní opery Praha vystoupila jako Beatrice (Berlioz – Beatrice et Benedict), Rosina (Rossini – Barbiere di Siviglia), Pamina (Mozart – Die Zauberflöte). Desdemona (Otello). Nyní pravidelně hostuje v rolích Rusalky (Dvořák – Rusalka) a Mimi (Puccini – La bohème ).
Od ledna 2009 je členkou Národního divadla Brno. Zde vystupuje jako Mařenka v Havelkově inscenaci Prodané nevěsty, tato role jí vynesla nominaci na prestižní Cenu Thálie za rok 2006. K dalším rolím patří Lauretta (Puccini – Gianni Schicchi), Nedda (Leoncavallo – I Pagliacci), Juliette (Martinů – Juliette), Liu (Puccini – Turandot), Micaela (Bizet – Carmen), Rusalka (Dvořák – Rusalka), Jenůfa (Janáček – Její pastorkyňa), Míla (Janáček – Osud), Káťa (Janáček – Káťa Kabanová) a Rosalinda (Strauss – Die Fledermaus).
Bohatá je rovněž její koncertní činnost doma i v zahraničí, do níž patří duchovní i písňová hudba. Na četných koncertech a operních představeních spolupracovala s významnými českými i zahraničními dirigenty, jakými jsou Jiří Bělohlávek, Jiří Kout, Iván Fischer, Eliahu Inbal, Jakub Hrůša, Kaspar Zehnder, Sylvain Cambreling, Leopold Hager nebo Ascher Fisch. Na koncertních pódiích vystupovala s Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Filharmonií Brno, Sächsische Staatskapelle Dresden, Budapest Festival Orchestra či Frankfurt Radio Symphony Orchestra.
Na podzim 2011 nastudovala s velkým úspěchem roli Jenůfy v koprodukční inscenaci tří francouzských divadel (Rennes, Limoges a Reims). V červnu 2012 vystoupila s Českou filharmonií v cyklu písní Shéhérazade (Maurice Ravel ) a se sopránovým sólem v symfonii Kaddish (Leonard Bernstein) pod vedením Eliahu Inbala. V roce 2012 byla nominována na Cenu Thálie za roli Míly v Janáčkově Osudu. Na podzim roku 2013 nastudovala titulní roli v Janáčkově opeře Káťa Kabanová v Dánské národní opeře. V květnu 2014 se zúčastnila s dirigentem Ivánem Fischerem a Budapest Festival Orchestra turné s koncertním provedením Dvořákovy Rusalky. V červnu 2014 reprízovala Bernsteinův Kaddish v Alte Oper ve Frankfurtu.
(Zdroj: www.vykopalova.com)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]