Roman Hoza: Verdimu se vyhýbám jako čert kříži!

  1. 1
  2. 2
  3. 3

A Barbara Maria Willi v tomhle nemá konkurenci. V rámci naší spolupráce se mě snažila uvolnit ze strojeného barokního přednesu. Utvořili jsme si heslo: „Ne všechno musí být krásné.“ Měli jsme dva recitály na Concentu Moraviae, kde jsme interpretovali Händelovu kantátu Nell africane selve – V afrických lesích. Autor tu používá neuvěřitelné harmonické spoje, obrovské intervaly a zvukomalbu zvířat v africkém lese tak, jak si ji v barokní epoše on sám představoval. Paní profesorka mě v tom velmi podpořila a dovedla mě ke způsobu, jak tyto v podstatě nezpívatelné skoky interpretovat. A ještě k tomu to byla na zkouškách i na koncertech obrovská zábava.

Můžete být konkrétní? Jakým způsobem vás k tomu vedla?

Barbara je úžasně taktní člověk. Na prvních zkouškách jsme se vzájemně oťukávali, já k ní měl obrovský respekt. A ona taky nevěděla, co si může dovolit, abych se neotočil a neodkráčel jako nějaká primadona. Následně jsme zjistili, že si můžeme říci úplně všechno. Ona sama zpívá, a inspiruje mne i samotná její hra na cembalo. Kolikrát při hraní stojí a celým tělem diriguje. A na koncertech nikoho nenechá ve štychu.

V listopadu vás čeká písňový recitál a to je vedle velkých operních rolí a barokní literatury zas další repertoárová sféra…

A velmi specifická a náročná. Proto jsem taky na ten večer vybral repertoár, který jsem z většiny už dříve zpíval. Je to asi padesát minut čisté hudby bez možnosti si odpočinout. Děláme Lásku básníkovu Roberta Schumanna s Ondrejem Olosem a nejeden významný umělec, u kterého jsem byl na masterclassech, charakterizuje píseň jako malou operu ve třech minutách. Takže utáhnout celý Liederabend sám není snadná disciplína. Každá z těch písní si zasluhuje, aby ji umělec rozebral a rozpitval. A úžasnou školou pro mne bylo studium v programu Erasmus ve Vídni, kde jsem zažil přístup Vídeňáků k těmto „jejich“ skladatelům. Příkladně Franz Schubert tam má výsostné postavení, stejně i Schumann, Mahler a Strauss. Písním se věnuje obrovská pozornost a obor Lied und Oratorio se tam studuje na vysoké škole…

Děkuji za rozhovor.

Roman Hoza (zdroj NdB / foto Marek Olbrzymek)

 

VIZITKA
Roman Hoza (1990) je sólistou Janáčkovy opery Národního divadla Brno od sezony 2016/2017. Absolvoval brněnskou JAMU a roční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Byl členem operního studia Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu, kde hostuje také během sezony 2016/2017.

Zúčastnil se pěveckých kurzů u řady předních osobností, ke kterým patří H. Deutsch, Christa Ludwig, Cynthia Makris, Adam Plachetka, David Syrus nebo Lillian Watson. Měl možnost se zdokonalit v programu pro mladé pěvce Young Singers Project při prestižním mezinárodním hudebním festivalu Salzburger Festspiele 2014, v rámci kterého se představil jako Dandini v dětské úpravě Rossiniho Popelky.

Je laureátem řady soutěží: Mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka v Karlových Varech, Ad honorem Mozart, Mezinárodní soutěže komorní a duchovní hudby a dalších.

V operním studiu Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf/Duisburg nastudoval řadu menších i větších repertoárových rolí (Marullo, Silvano, Morales, Papageno pro děti a další).

Jako host se Roman Hoza již představil opernímu publiku ve Vídni, Lyonu, Salcburku, Düsseldorfu, Duisburgu, Kolíně na Rýnem, Kaiserslauternu, Praze, Ostravě a dalších městech. Klíčovými v jeho repertoáru jsou role z oper Wolfganga Amadea Mozarta – Don Giovanni, Leporello, Figaro, Guglielmo, Papageno – a Gioachina Rossiniho – Dandini (La Cenerentola), Rimbaud (Le comte Ory), Bartolo (Il barbiere di Siviglia), Signor Mill (La cambiale di matrimonio), Don Parmenione (L’occasione fa il ladro).

Spolupracoval s režiséry jako například Dmitry Bertman, Stefan Herheim, Radovan Lipus, U. Peter, Tomáš Pilař a pod taktovkou Tomáše Braunera, Olivera Dohnányiho, Roberta Jindry, Axela Kobera, C. Meiera, Marca Piolleta, Azize Shokhakimova a dalších.

Pravidelně vystupuje s nejvýraznějšími českými ansámbly specializujícími se na poučenou interpretaci staré hudby. Z posledních projektů jmenujme například Händelova Mesiáše s Czech Ensemble Baroque nebo Fuxovu operu Costanza e Fortezza s Musicou Floreou Marka Štryncla.

Má za sebou úspěšná vystoupení na významných mezinárodních hudebních festivalech (například Mezinárodní hudební festival Pražské jaro, Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha, Mezinárodní hudební festival Petera Dvorského, Mezinárodní hudební festival Špilberk a další).
(zdroj: ndbrno.cz)

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat