Rossini a rozdané karty

  1. 1
  2. 2

Karty se hrají a také vykládají. Jedná se tedy o jakési „vykládání“ karet, obrazů nebo pohlednic. Jedná se o takový kaleidoskop, koláž nebo všehochuť „italské kuchyně“. Slavný italský, především operní skladatel Gioacchino Rossini byl také velkým gurmánem i kuchařem. „Viva Italia“ se všemi dobrotami, sváděním, touhami, láskou i neřestí. To vše je na jídelním lístku Bigonzettiho tvůrčího potenciálu a je také holdem Rossinimu.

Tanečníci mají o čem hrát, i když se tedy jedná o kratší celky. Představení začíná tóny klavíru a virtuosem-klavíristou, Michalem Bártou (klavír je umístěn na kraji scény). Na rampě stojí dlouhá řada dvaceti tanečníků. Jsou sice bosi, ale mají na sobě obleky. Zdá se, že jsou s klavíristou v kontaktu a intenzivně naslouchají hudbě. Jeden z mužů se náhle z obleku svlékne a nečekaně se vrhne do prázdného orchestřiště. Byl to záměr, nebo schválnost?

Balet NDM – Rossiniho karty (foto Serghei Gherciu)

Další scénou je hostina. Dlouhý stůl uprostřed scény a kolem sedí téměř nazí tanečníci. Několik dobových svícnů je na stole. Nic se sice nepodává, ale probíhá krásná scéna. Jakási hra, dialogy bez vyřčených slov. Následuje milostný duet – citlivý dialog využívající snad princip kontaktní improvizace, ale vlastně si ti dva (Sawa Shiratsuki a Barnaby James Packham) užívají lásky s náruživostí, ale velmi citlivě. Působí velmi autenticky, ale nijak zvláště svými pohyby neprovokují. Náleží sami sobě.

Pak pokračuje zábavné trio – dva muži a žena. Následuje sólový tanec Brittany Catalinas Haws. Další číslo dále patří dvěma ženám (Karolína Křížová a Yu Matsumoto). Obě se navzájem předvádí i trumfují. Tak dlouho koukají do místa, kam spadl muž na začátku, až tam skončí také. Jedna z tanečnic (Maria Araujo Martins) přichází před oponu v dobovém kostýmu a předčítá recept na makarony „alla Mistr Rossini“ za doprovodu Michala Bárty.

Balet NDM – Rossiniho karty (foto Serghei Gherciu)

Stále jsou všechny výstupy doprovázeny klavírem nebo orchestrální nahrávkou: Píseň o jívě / Othello, Siete voi? / Popelka, Ach! Hrášky, Sonáta pro smyčce II, Prélude fugassé a Prélude Inoffensive / Salonní písně Hříchy stáří, předehra / Straka zlodějka. Tak je tomu i v závěru. Hudba ze Straky zlodějky je nosná, mohutná. Silně inspirovala choreografa k velké taneční scéně. Tanečníci, opět v černých oblecích i čepičkách (rádiovkách) jsou nejdříve seřazeni jako vojáci v řadách. Z téměř vojenského pochodu se rozvine docela zábavná show ve dvojicích unisono, které vesele opakují tanečníci několikrát po sobě. Sólový duet výborně zatančili Barbora Šulcová a Mark Griffith. V úplném konci se rozverně rozbíhají a skočí jeden po druhém opět do otevřené „jámy“ v prázdném orchestru. Jen ten, co už tam jednou byl, se zarazí a přece jen neskočí…

Z Rossiniho krásné hudby, málokdy pro tanec užívané, si odnášíme dobrou náladu a apetit na něco dobrého:
„Hodovat, zpívat, milovat a trávit,
to jsou čtyři dějství komické opery,
kterou nazýváme život…“ Giacchino Rossini

Balet NDM – Rossiniho karty – Následky (foto Serghei Gherciu)

Rossiniho karty
Jeden večer – dvě choreografie

Následky
Choreografie: Juanjo Arqués
Hudba: Alva Noto & Rjúiči Sakamoto, Jóhann Jóhannsson

Rossiniho karty
Choreografie: Mauro Bigonzetti
Hudba: Gioacchino Rossini
Klavírista: Michal Bárta

Premiéra 21. a 23. 11. 2019, Divadlo Jiřího Myrona

Psáno z druhé premiéry 23. listopadu 2019

Balet NDM – Rossiniho karty – Následky (foto Serghei Gherciu)
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat