Rusalka po čtyřiceti letech v Lipsku. Nejen o tom v operním týdeníku

  1. 1
  2. 2
  3. 3

V pestrém programu s názvem Vom Lied über die Operette zur Oper (Od písně přes operetu až k opeře) zazpívá ukázky ze svých nejoblíbenějších hudebních děl. Na koncertě vystoupí se sopranistkou Natalií Ushakovou, dnes již rakouskou zpěvačkou ruského původu, která je dobře známá i v České republice a především na Slovensku. Organizačně koncerty zajišťuje manažer Lothar Fritsch, který má na starosti i velké rozlučkové turné Reného Kolla, jež započalo v květnu roku 2016. Program závěrečných koncertů vypovídá o celoživotní lásce tenoristy k operetnímu žánru, který pěstoval během celé své kariéry vedle operních rolí.

Pěvec se proslavil jako wagnerovský tenorista, který nahrál řadu kompletních operních nahrávek a také množství profilových desek, z nichž některé obsahují výběry operetních a muzikálových čísel. Nepohrdl ani žánrem pop music, když v roce 1986 vydal album písní Uda Jürgense (Musik war meine erste Liebe / Hudba byla moje první láska), ostatně v šedesátých letech jeho dva singly bodovaly několik týdnů v německých hitparádách a v letech 1964 a 1965 zastupoval Německo také na pěvecké soutěži Eurovision Song Contest.

René Kollo pochází z hudebnické dynastie a v současnosti je příkladem modelu aktivního stáří. Vedle pěvecké kariéry se věnuje i činohře, například v Berlíně hrál v Harwoodově hře Quartetto o zestárlých operních pěvcích v domově pro umělce-seniory.


Carol Neblett zemřela

23. listopadu 2017 ve věku jednasedmdesáti let navždy do operního nebe odešla temperamentní americká sopranistka Carol Neblett. Tato hvězda New York City Opera sedmdesátých let a Metropolitan Opera osmdesátých let dvacátého století byla oblíbenou a intenzivní představitelkou v širokém repertoáru.

Carol Neblett (zdroj YouTube)

Dodnes můžeme obdivovat její energické hrdinky na kompletních operních nahrávkách Pucciniho Děvčete ze Zlatého západu (1982) nebo Marietty z Korngoldova Mrtvého města, kde vystupuje společně s tenoristou Reném Kollem. Byla i výbornou Sentou (role, ve které v Met roku 1979 debutovala) a efektní fulminózní Vitellií z Mozartovy opera La clemenza di Tito. Tento její výkon je zaznamenán v operním filmu Jeana-Pierra Ponnelleho z roku 1980.

V Met až do roku 1993 zpívala i Tosku (roli zpívala v New Yorku již v New York City Opera a pak na mnoha dalších scénách více než čtyřistakrát), Musettu, Amélii v Maškarním plesu, Pucciniho Manon Lescaut, Alici ve Verdiho Falstaffovi nebo Donnu Elviru v Donu Giovannim.

Pěvkyně se za svou kariéru několikrát úspěšně vypořádala s hlasovými problémy, aby znovu oslnila publikum i kritiky. Vynikající herečka s velmi podmanivým hlasem a navíc krásná žena, která také drží jeden poněkud kuriózní primát. Jako první operní diva se předvedla zcela nahá na operní scéně. Její krátký nahý výstup v závěru prvního aktu v inscenaci Massenetovy Thaïs na prknech New York City Opera roku 1973 jí vynesl nejen palcové titulky, ale také záznam v Guinessově knize rekordů. Carol, operní fanoušci na tebe vzpomínají na celém světě.


Opera na ČT art

7. prosince 2017 (20.20) – Umberto Giordano: Andrea Chénier. I letos bude mít divák České televize možnost zhlédnout zahajovací představení nové sezony v Teatro alla Scala. Tradičně na svátek svatého Ambrože (patrona města Milána) 7. prosince 2017 bude v Miláně uvedena tentokráte premiéra veristické opery Umberta Giordana Andrea Chénier.

Umberto Giordano: Andrea Chénier – Teatro alla Scala 2017 (zdroj FB Teatro alla Scala)

Nová inscenace vznikla v týmu dirigenta Riccarda Chaillyho, režiséra Maria Martoneho a dvou výtvarnic – scénografky Margherity Palli a návrhářky kostýmů Ursuly Patzak. Obě dámy jsou časté spolupracovnice Maria Martoneho. Hlavním lákadlem inscenace ale jsou hlavní vybraní představitelé – Anna Netrebko (Maddalena de Coigny), kterou jsme viděli již při slavnostní premiéře zde jako Verdiho Giovannu d’Arco, a její manžel Yusif Eyvazov, tenorista původem z Ázerbájdžánu, v titulním partu básníka Chéniera. Jako Gérard vystupuje italský barytonista Luca Salsi.

Nejdražší lístky stojí letos až 3.000 eur. Slavnostního představení v úvodu sezony se pravidelně zúčastňuje politická a společenská smetánka, letos také s ohlášenou účastí předsedy italské vlády Paola Gentiloniho. Představení bude přenášeno společností RAI i do řady italských kin.

V řadě papírových i internetových médií nalézáme články o obavách Yusifa Eyvazova z nechvalně známých „loggionistů“, tedy návštěvníků tohoto divadla z horních dvou rangů, kteří pokud jsou nespokojeni s výkony, přerušují představení hvizdotem a bučením.

Tenorista tímto představením debutuje v tomto operním centru a na jeho podporu v médiích vystoupili jak sólisté inscenace i Anna Netrebko, tak intendant Teatro alla Scalla Alexander Pereira. Příští sezona 2018/2019 bude otevřena Verdiho operou Attila.


Operní humor
Slavný italský tenorista Francesco Tamagno (1850–1905), vynikající a plamenný představitel italské opery, také první Verdiho Otello, si liboval ve velmi dramatických gestech a zdůrazňování vysokých tónů v áriích výraznými postoji.

Francesco Tamagno jako Otello (zdroj en.wikipedia.org)

S oblibou při dosahování vysokých tónů zatínal obě pěsti a obě zaťaté paže dramaticky zvedal nad hlavu. A když dosáhl nejvyššího tónu v árii, obvykle velmi rázně vykročil a dupnul pravou nohou. To se mu jednou vymstilo při operním finále na menší italské scéně, kde takto dramaticky a silně dupl, a v tom okamžiku se až po koleno probořil mezi zlomená prkna scény. Inspicient ale neztratil duchapřítomnost, zatáhl rychle oponu a vše vypadalo jako dramatický efekt. Za oponou přiběhli dva kulisáci, aby slavného, teď klejícího zpěváka vytáhli z díry na jevišti.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář