Saint-Exupéryho Malý princ v Liberci tančí

  1. 1
  2. 2
16. února 2018 se v libereckém Malém divadle konala premiéra tanečního představení Malý princ. Jak již název napovídá, jedná se o převedení světově proslulé novely francouzského spisovatele Antoina de Saint-Exupéryho (1900–1944) do jevištní podoby. Choreografie se ujala členka baletního souboru Divadla F. X. Šaldy v Liberci Margaux Thomas. Na představení se režijně podílel Macbeth Kaněra, rovněž tanečník působící v tamním divadle.
M. Thomas: Malý princ – DFXŠ Liberec 2018 (zdroj DFXŠ / foto Filip Novák)

Malý princ bývá právem řazen mezi klenoty moderní světové literatury. V letošním roce uplyne sedmdesát pět let od jeho prvního vydání a stále patří k nejpřekládanějším a nejprodávanějším titulům a patrně i k nejoblíbenějším knihám všech dob.

Číst Exupéryho díla není úplně snadné. Rozhodně se nejedná o žádnou oddechovou četbu vhodnou k navození klidného spánku. V případě Malého prince jde o hluboce filozofický text, ač s pohádkovým námětem, jehož čtení roztáčí spirálu úvah o smyslu lidské existence, nesamozřejmosti světa a věcí okolo nás, v neposlední řadě nutí čtenáře přemýšlet i o významu a důležitosti mezilidských vztahů. Řada myšlenek je skryta mezi řádky nebo v textu pouze lehce metaforicky naznačena. Kniha umožňuje několik rovin čtení, každý si v ní může najít to své, jak děti, tak i dospělí.

Malý princ je přesně ten typ literatury, k němuž se čtenáři s oblibou vrací v různých etapách svého života a pokaždé v ní nacházejí jiná životní moudra a nová poselství. Po dočtení celého díla však ve čtenářích spíše než radost z příběhu ze světa snů a fantazie přetrvává pachuť jakési smířlivé hořkosti a vnitřního neklidu. Připomeňme například, že Malý princ musí v závěru opustit své fyzické tělo, které mu brání v návratu na jeho planetu; nechá se proto dobrovolně uštknout hadem a osamoceně v poušti umírá.

Choreografka se při své tvorbě důsledně a sympaticky držela syžetu knihy. Nepouští se do žádných zbytečných experimentů nebo vlastních nesrozumitelných vizí či interpretací. Návštěvníci libereckého divadla tak mají možnost v průběhu zhruba šedesáti minut zhlédnout věrné přenesení celé literární předlohy do taneční podoby. Scénu otevírá postava Pilota (tančí jej Mischa Hall), který havaroval uprostřed africké pouště, dojde k jeho setkání s Malým princem, následuje kreslení beránka, Princovo putování po planetkách obydlených všemožnými postavami vzbuzujícími sympatie, údiv, ale i pohrdání či posměch. Princ se mezi jednotlivými planetami pohybuje pomocí barevných, heliem plněných balonků a postupně navštíví například Zeměpisce, Krále, Lampáře, Výhybkáře, Domýšlivce, Opilce, Cestující a podobně.

Zcela v souladu s literární předlohou se i liberecký Malý princ setkává s Liškou (Kristýna Petrášková), vzpomíná na Růži (Rie Morita), o kterou se věrně staral na svojí domovské planetě. Je konfrontován také s množstvím jiných růží, které však nemají pražádnou šanci vyrovnat se té jeho jedné jediné. V závěru přichází do kontaktu s Hadem (Maria Gornalova), který jej nakonec uštkne. Celý večer uzavírá postava Pilota s jeho posmutnělými vzpomínkami na fantastické a osudové setkání.

Velkým bonusem celé inscenace je hudba, zkomponovaná speciálně pro účely tohoto libereckého představení. U nás bohužel dosud neznámý mladý australský hudební skladatel Cyrus Louis Meurant vytvořil vskutku famózní dílo pro housle a piano. Tanečníky při premiéře přímo na scéně naživo hrou na housle doprovodil skladatel Meurant společně s excelentním pianistou Maximem Biriucovem. Hudební podkres je dynamický, snově tklivý a naléhavý. V několika momentech dokázal svojí hloubkou a melancholií dokonce přebít dění na jevišti a zcela ovládnout prostor Malého divadla.

Do titulní role Malého prince byla obsazena herecky i technicky vyzrálá tanečnice Marika Hanousková. Je výrazově uměřená, nepřehrává. Podařilo se jí dodat postavě dětskou čistotu, zvídavost, lehkou naivitu i neposednost. Obzvlášť zranitelně a dojemně působila ve scéně s Králem (tančí jej Jan Adam). Zatímco Král, jako vystřižený z Ladových pohádkových ilustrací, tančí s majestátní aristokratickou grácií v hermelínovém plášti svoje sólo, Malý princ se choulí na rozložitém trůnu v pozadí a udiveně jej pozoruje. Když potom z trůnu seskočí, předstoupí před Krále a vzhlédne k mnohem vyššímu a na scéně impozantně působícímu tanečníkovi, vypadá opravdu jako bezbranné a křehké dítě. Tento krátký výjev dokázal vzbudit možná podobně silné emoce jako scéna s hadím uštknutím v závěru. Při ní dostala technicky přesná Maria Gornalova v roli Hada příležitost prezentovat svoje fyzické dispozice, hlavně výdrž ve vysokých pózách à la second. Nakonec se pomocí ostrých, téměř béjartovských pohybů přiblíží k Malému princi, který zcela rezignovaně přijímá svůj hořký osud.

Liberecké představení má velký potenciál. Nadčasový příběh je mezi lidmi důvěrně známý, dokáže oslovit a přitáhnout jak děti, tak i náročné dospělé publikum. Námět byl po režijní stránce zpracovaný nápaditě a chytře (režie Macbeth Kaněra), originální hudba dokáže zaujmout a strhnout. Celá inscenace vyvolává dojem pestrosti, barevnosti a živosti.

Je proto trochu škoda, že se nepodařilo více choreograficky rozehrát a rozvinout některá taneční čísla, případně do větší hloubky psychologicky vykreslit několik klíčových postav, zejména Lišku. Dialog Malého prince s Liškou patří v knižní předloze k těm nejsilnějším a nejdojemnějším momentům. Právě v odstavcích popisujících jejich společné setkání je ukryta řada stěžejních filozofických a etických myšlenek celého díla, mimo jiné i legendární citát: „Správně vidíme jen srdcem. Co je důležité, je očím neviditelné.“ V libereckém zpracování je Liška (Kristýna Petrášková) pojata, tak trochu ke škodě věci, spíše jen jako Princův rozverný, bezstarostný a veselý společník. Humorně se objeví na scéně, bezchybně zatančí a zakrátko opět zmizí, aniž by od choreografky dostala šanci vyvolat jakékoliv hlubší emoce a více zasáhnout do děje.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Thomas: Malý princ (Divadlo F. X. Šaldy Liberec 2018)

[Celkem: 10    Průměr: 4.1/5]

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář