Salcburk 2017: program odtajněn. Vše podstatné v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
Týden od 7. do 13. listopadu 2016. Operní kukátko (67). Lulu nadchla i Londýn. Hledá se nový ředitel Wiener Staatsoper. Operní program Salcburského festivalu 2017. Anett Fritsch – skutečná mozartovská zpěvačka. Kniha týdne – Vrchlického a Fibichova trilogie. Operní úsměv: Co našla Mimi v rukávníku?

Operní kukátko
Lulu nadchla i Londýn
Skvělá inscenace Bergovy opery Lulu výtvarníka a režiséra Williama Kentridge, která nadchla Amsterdam i New York – naši recenzi z New Yorku nejen na tuto operu najdete zde (čeští diváci ji viděli v přenosu z Metropolitní opery) – teď vyvolává velký ohlas i v londýnské English National Opera. Inscenace je na londýnské jeviště přenesena takřka beze změn, jedinou, ale zásadní výjimkou je anglický překlad Richarda Stokese. V hlavní roli vystupuje americká koloraturní sopranistka Brenda Rae, známá z nejtěžších úkolů svého hlasového oboru, především jako Zerbinetta a Aminta ze Straussových oper Ariadna na Naxu a Mlčenlivá žena.

Alban Berg: Lulu - Brenda Rae (Lulu) - English National Opera 2016 (foto © Catherine Ashmore/ENO)
Alban Berg: Lulu – Brenda Rae (Lulu) – English National Opera 2016 (foto © Catherine Ashmore/ENO)

Brenda Rae zpívá ale i italský obor, například Aminu z Belliniho Náměsíčné, Gildu z Rigoletta nebo Donizettiho Lucii z Lammermooru. Zdatná představitelka (a není jednoduché být porovnávána s fenomenálním výkonem německé sopranistky Marlis Petersen z předchozích představení v New Yorku) dává partu nejen vokální jistotu, ale přes inteligentní uchopení role ji část kritiky považuje za poněkud chladnou v celkovém vytvoření animálního stvoření, jakým je dívkožena Lulu z Wedekindova dramatu a Bergovy opery. Jejími prvotřídními partnery jsou mladý skotský tenorista Nicky Spence (Alwa), britská mezzosopranistka Sarah Connolly (Baronka Geschwitz), David Soar (Gymnasta) a dnes již veterán Metropolitní opery – basbarytonista James Morris (Schön). Kritika oceňuje i dirigentský výkon Marka Wiggleswortha a za naprosto strhující považuje celou inscenaci, která svou výtvarností ohromila operní svět.


Hledá se nový ředitel Wiener Staatsoper
Rakouský ministr kultury Thomas Drozda vypsal výběrové řízení na funkci generálního ředitele první vídeňské operní scény. Současný úřadující ředitel Dominique Meyer by přitom rád pokračoval ve své funkci, má řadu dalších plánů.

Dominique Meyer (zdroj staatsoperblog.at)
Dominique Meyer (zdroj staatsoperblog.at)

Vídeňská státní opera pod jeho vedením umělecky vzkvétá, ekonomicky se konsolidovala a posunula se k lepšímu hospodářskému výsledku. Meyerova smlouva končí 1. září 2020 a dosavadní ředitel by mohl pokračovat ještě v dalším pětiletém funkčním období. V úvahu ale přicházejí i další kandidáti. V roce 2020 končí kontrakt generálního ředitele Theater an der Wien Rolanda Geyera, který v rozhovorech nenaznačil žádné možnosti dalšího působení, ale také nic nevyloučil. V okruhu zájmu současného ministra kultury stojí také Nikolaus Bachler z Mnichovské státní opery. Vídeňský tisk také spekuluje o možnosti angažmá Drozdova předchůdce – politika Josefa Ostermayera, padá i jméno Elisabeth Sobotka, tedy současné ředitelky bregenzského festivalu.

Wiener Staatsoper (foto archiv)
Wiener Staatsoper (foto archiv)

Ministr Thomas Drozda svolává k tomuto výběrovému řízení speciální komisi, která rozhodne po uzávěrce přihlášek (9. prosince 2016) a doporučí kandidáta. Na začátku nového roku, pokud bude řízení platné a vyhovující, bude nový ředitel oznámen v médiích.


Operní program letního Salcburského festivalu 2017
Intendant salcburského festivalu Markus Hinterhäuser na tiskové konferenci oznámil program budoucího festivalu v roce 2017.

Markus Hinterhäuser (foto © Salzburger Festspiele/Franz Neumayr)
Markus Hinterhäuser (foto © Salzburger Festspiele/Franz Neumayr)

Program vedle řady koncertních událostí obsahuje i pět operních premiér včetně opakovaných inscenací z Letnicového festivalu, tři tituly lze označit za významné mezníky opery dvacátého století. Celková dramaturgická linie sleduje letošní festivalové heslo Die Strategien der Macht (Strategie moci).

Současný dirigentský novátor v mozartovském repertoáru Teodor Currentzis nabídne Mozartovu operu La clemenza di Tito (sedm představení od 27. července 2017) s Marianne Crebassou jako Sestem a poněkud překvapivě obsazenou Vitellií lyricko-koloraturním sopránem Goldy Schultz. Ta se zatím vokálně pohybovala v rolích typu Sofie z Růžového kavalíra nebo Mozartovy Zuzany a Hraběnky z Figarovy svatby. Režíruje Peter Sellars. Podařilo se přesvědčit lotyšského dirigenta Marisse Jansonse k jednomu z nemnoha vystoupení jako operního dirigenta. Mariss Jansons diriguje Šostakovičovu operu Lady Macbeth Mcenského újezdu (pět představení od 5. do 21. srpna 2017). Operní představení řídí jen zcela výjimečně, na což má vliv i prodělání nebezpečného srdečního infarktu během finále Bohémy v Oslu 1996, který ho na několik měsíců vyřadil z dirigentské činnosti. V režii Andrease Krigenburga vystoupí v hlavní roli Nina Stemme, řada rolí je obsazena ruskými pěvci nebo zpěváky z pobaltských republik. Za zřejmě divácky nejžádanější bude považován debut Anny Netrebko v roli Verdiho Aidy (sedm představení od 6. do 25. srpna 2017) pod taktovkou Riccarda Mutiho. „Božskou Annu“ ve dvou představeních vystřídá Vittoria Yeo, jejich Radamy budou Francesco Meli (v představeních s Annou Netrebko) a skutečný manžel Anny Netrebko Yusif Eyvazov, který bude zpívat kupodivu dvě představení s Vittorií Yeo.

Jihoafrický režisér William Kentridge nabídne po fenomenální inscenaci Bergovy Lulu také svoji verzi první Bergovy opery Vojcek (pět představení od 8. až 27. srpna 2017). Pod taktovkou Vladimira Jurowskiho bude vystupovat skvělé obsazení: Matthias Goerne (Vojcek) a arménská mladá operní hvězda Asmik Grigorian jako Marie v roli, kterou si loňského roku vyzkoušela již na koncertech. Na program je zařazena opera Ariberta Reimanna Lear z roku 1978, která zažila velký comeback na světová jeviště v loňské inscenaci v Paříži v nastudování prvotřídního pěveckého ansámblu v čele s Bo Skovhusem (Lear) a Annette Dasch (Cordelia).

  1. 1
  2. 2

Související články


Komentáře “Salcburk 2017: program odtajněn. Vše podstatné v Operním kukátku

  1. Díky za skvěle napsané kukátko, program Salzburgu 2017 je skutečně zajímavý – po 2 poněkud chudých ledech (čistě z mého hlediska) si určitě nenechám ujít Lady Macbeth mcenského újezdu,Reimannova Leara či Bergova Vojcka. Jinak nové mozartovské CD Anetty Fritsch jsem také slyšel, nebýt tak tam trochu fádního hudebního doprovodu (pod vedením velmi slušného dirigenta Alessandro de Marchi) je to výborné CD – Anett Fritsch je špičková mozartovská interpretka.

Napsat komentář