Salcburský festivalový kaleidoskop 2015

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7

Mozart: Figarova svatba (Le nozze di Figaro), Haus für Mozart 15. srpna ve 15:00 hodin
V českých očích patrně nejočekávanější součásti Salzburger Festspiele 2015 – nové inscenaci Mozartovy Figarovy svatby s Adamem Plachetkou v titulní úloze a Martinou Jankovou v roli Zuzanky – se na Opeře Plus dostalo několika upoutávek a samostatné recenze od pana kolegy Ungera (recenzi najdete zde).Téměř zázraku se pak rovnala možnost vidět jednu z repríz v opožděném přímém přenosu na televizním kanále ČT art. Je tedy třeba k nové salcburské Figarce dodávat něco dalšího? Napadá mě snad jen několik postřehů, k nimž jsem dospěl díky možnosti vidět tuto produkci režiséra Svena-Erica Bechtolfa naživo a zároveň ji porovnat s její předchůdkyní od Clause Gutha.

Guthova inscenace Figarovy svatby, která měla svou premiéru 26. července 2006, si už předem zajistila v dějinách festivalu zcela unikátní postavení. Právě ona měla zahájit provoz ve zrekonstruovaném a co do technického zázemí supermoderním Malém festivalovém domě (Kleines Festspielhaus), přejmenovaném toho roku na Dům pro Mozarta (Haus für Mozart). V dosud nevídané přehlídce všech dvaadvaceti Mozartových oper, jimiž se toho roku připomínalo čtvrt tisíciletí od narození jejich autora, nemohl se zájmem o Figarovu svatbu žádný jiný titul ani zdaleka soupeřit. A při vší úctě k preciznímu nastudování díla Nikolausem Harnoncourtem a k vynikajícím výkonům sólistů Ildebranda D’Arcangela, Bo Skovhuse, Dorothey Roschmann nebo Christiny Schafer to byla v první řadě opět Anna Netrebko, na níž se soustředila největší pozornost. Senzační Violetta z roku 2005 a aktuální Zuzanka učinila ze vstupenky na Figarku nedosažitelný předmět touhy pro drtivou většinu zájemců, pro něž se stal krátce nato alespoň částečnou útěchou audio i videozáznam z premiérového představení.

Osobně jsem viděl tuto produkci až o rok později, a kritici se tehdy kupodivu vzácně shodli v názoru, že obsazení z roku 2007 bylo ještě lepší, než to loňské. V mnohem svižnějším hudebním pojetí Daniela Hardinga (a také s celou řadou škrtů v partituře) se ve Figarově svatbě tentokrát představili Gerald Finley a Dorothea Roschmann jako hraběcí pár, Luca Pisaroni jako Figaro, Diana Damrau v roli Zuzanky a Martina Janková coby Cherubín. Ti všichni se stali protagonisty monumentální a zároveň stylově čisté inscenace, která spíše než osobitým výkladem příběhu působila svou strhující vizualitou a téměř surrealistickou atmosférou. Okouzlující podívaná se pak na program Salcburského festivalu vrátila ještě v letech 2009 a 2011. V jednotlivých sólových úlohách se ještě vystřídala celá řada prvotřídních mozartovských pěvců zvučných jmen, přičemž stojí za to jmenovat představitele role zahradníka Antonia, jímž byl v obou případech Adam Plachetka.

Režisér Sven-Eric Bechtolf měl v letošním roce možná v mnohém jednodušší výchozí pozici. Nemusel svou inscenací otevírat nové divadlo ani předvádět jeho technické možnosti, nebyl konfrontován s žádným výročím s velkým V a nemusel ani šít svou koncepci na míru žádné mediálně protěžované hvězdě. Touto „Figarkou“ pak dokončil vlastní projekt triptychu oper dvojice Mozart – da Ponte (předchozí tituly Don Giovanni a Così fan tutte už lze zhlédnout i na nedávno vydaných DVD), a nabízí se otázka, čím obohatil salcburskou provozovací tradici Figarovy svatby tentokrát.

Podle mého názoru se Bechtolf vzdálil předchozí Guthově koncepci tolik, jak jen to bylo možné, a už za to mu patří slova uznání. Z magrittovsky tajemného světa snů a escherovsky převrácených perspektiv se vrhl do zcela reálného prostředí anglického panského sídla dvacátých let dvacátého století. Inspirací se mu stal zcela zjevně film Roberta Altmana Gosford Park, což je fakt, připomínaný ve většině recenzí a dalších ohlasů. Málo kdo už ovšem zmiňuje skutečnost, že uvedený film zobrazuje paralelní soužití příslušníků dvou sociálních vrstev – panstva a služebnictva – v jednom domě tak, že přísná hierarchie vztahů v každé z nich prakticky brání prolínání obou těchto světů, ale umožňuje stav, kdy obě vrstvy žijí vlastně nikoliv spolu, ale vedle sebe (a přitom jsou na sobě vzájemně závislé). Na první pohled se tedy jeví paralela s figarovským příběhem, v němž služebnictvo většinu času neformálně klábosí se svými šlechtickými zaměstnavateli, bezstarostně se potuluje po jejich pokojích a vymýšlí na ně poťouchlé pasti, jako ne příliš zřejmá. Bechtolf si však z Gosford Parku vypůjčil především jeho vnější podobu, tedy panský dům, který spolu se scénografem Alexem Ealesem představuje v působivém řezu doslova od půdy až po sklep jako místo rozdělené funkčním schodištěm na prostory pro panstvo a pro služebnictvo.Jde o prostor, který si o přísný řád a jeho dodržování přímo říká – a přesto se nedodržuje, z čehož právě vyplývá většina komických situací této Figarovy svatby.

Ano, Bechtolfova Figarka je především komedie, a zaplať Pán Bůh za to. Nevzpomínám si, že by se u Guthovy předchozí inscenace někdo v publiku nahlas smál, zatímco gagy a chytře vypointované situace budí v tomto novém pojetí veselí téměř neustále. Tím lépe vynikne v podstatě jediný vážný moment této koncepce, to jest vyhaslý a bezvýchodný vztah mezi Hraběnkou a Hrabětem. Zajímavý je i otevřený konec, který o jeho další budoucnosti vůbec nevypovídá jednoznačně.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Il trovatore (Salzburger Festspiele 2015)

[yasr_visitor_votes postid="181754" size="small"]

Vaše hodnocení - Mozart-Matinee - Mozarteumorchester Salzburg -G.Antonini (Salzburger Festspiele 15./16.8.2015)

[yasr_visitor_votes postid="181805" size="small"]

Vaše hodnocení - Mozart: Le nozze di Figaro (Salzburger Festspiele 2015)

[yasr_visitor_votes postid="178884" size="small"]

Vaše hodnocení - Massenet: Werther (Salzburger Festspiele 2015)

[yasr_visitor_votes postid="181758" size="small"]

Vaše hodnocení - Mozart-Matinee - Wiener Philharmoniker -R.Muti & A.S.Mutter (Salzburger Festspiele 15./16.8.2015)

[yasr_visitor_votes postid="181808" size="small"]

Mohlo by vás zajímat