Salcburský festivalový maraton na startu. Beznadějně vyprodána je také Aida s Netrebko, vstupenky byly i za 12 tisíc

V pátek začíná 97. ročník letního Salcburského festivalu, který patří mezi nejvýznamnější festivaly klasické hudby a divadelního umění na světě. Až do 30. srpna se v rodném městě Wolfganga Amadea Mozarta uskuteční na patnácti místech celkem 195 představení, na nichž organizátoři očekávají na 300.000 milovníků umění včetně významných osobností z celého světa. Většina představení a koncertů je už vyprodaná, přitom například na Verdiho Aidu s Annou Netrebko činila cena vstupenek až 450 €, tedy okolo 12 tisíc korun.

Salzburger Festspiele (zdroj commons.wikimedia.org/Arne Müseler)

Maraton operních a divadelních představení a koncertů klasické hudby již tradičně zahájí v 21 hodin na Dómském náměstí světová premiéra nejnovějšího nastudování hry Kdokoli (Jedermann) rakouského dramatika Huga von Hofmannsthala. Ten stál v roce 1920 společně s divadelním režisérem Maxem Reinhardtem a spisovatelem Franzem Karlem Ginzkeym u zrodu festivalu.

Už tehdy vznikl koncept proměny celého města v jedno velké jeviště, na němž se koná souběžně několik akcí. Dne 22. srpna 1920 Reinhardt inscenoval hru Kdokoli na Dómském náměstí – na jednoduché scéně, bez rekvizit a za bílého dne.

Po 650 představeních během necelého století se právě toto mysteriózní drama stalo neodmyslitelnou součástí každého Salcburského festivalu. Letos se režie ujal Michael Sturminger a v hlavní roli se představí známý rakouský herec Tobias Moretti.

Salzburger Festspiele (zdroj FB Salzburger Festspiele)

Program každého dne festivalu slibuje několik mimořádných kulturních zážitků. Například v neděli provede Mozartovo Requiem pro orchestr a sbor soubor musicAeterna pod taktovkou řeckého dirigenta Teodora Currentzise, sólisty jsou sopranistka Anna Prohaska, altistka Katharina Magiera, tenorista Mauro Peter a basista Tareq Nazmi.

Mozart pak ve svém rodném městě zazní ještě několikrát, například od příštího týdne v opeře La clemenza di Tito, která byla v roce 1791 poprvé uvedena v pražském Stavovském divadle. Na salcburském nastudování se opět podílelo těleso musicAeterna, tentokrát ve spolupráci s amsterodamskou Národní operou a berlínskou Německou operou. Titulní roli ztvární americký tenorista Russell Thomas, přizváni byli také Golda Schultz (Vitellia), Christina Gansch (Servilia), Marianne Crebassa (Sesto), Jeanine De Bique (Annio) a Willard White (Publio), režii má Peter Sellars, pod hudebním nastudováním je podepsán Teodor Currentzis.

Příští středu si přijdou na své milovníci hudby z období přelomu renesance a baroka. Opera Orfeus Claudia Monteverdiho zazní v podání sboru Monteverdi Choir a orchestru English Baroque Soloists pod vedením Johna Eliota Gardinera. V roli Orfea se představí tenorista Krystian Adam a partu Euridiky se zhostí česká sopranistka Hana Blažíková.

Z operních titulů je dále na programu Šostakovičova Lady Macbeth Mcenského újezdu pod taktovkou Marisse Jansonse a v režii Andrease Kriegenburga, v titulní roli s Ninou Stemme, ohlášena je i Verdiho Aida v titulní roli s Annou Netrebko, Francesco Meli a Yusif Eyvazov se střídají v partu Radama, taktovky se ujme Riccardo Muti, režii má Shirin Neshat. Festival nabízí i Bergova Vojcka s Matthiasem Goernem a pod taktovkou Vladimira Jurowského, Reimannova Leara, Händelova Ariodanta s Cecilií Bartoli či koncertně Verdiho operu Dva Foscariové, mimo jiné s Plácidem Domingem.

Naprosto skvostné zastoupení bude mít letos na Salcburském festivalu světová klavírní elita. Své sólové koncerty chystají v salcburském Mozarteu například András Schiff (uvede i Janáčkův cyklus klavírních skladeb Po zarostlém chodníčku), Grigorij Sokolov, Jevgenij Kissin, Igor Levit, Mitsuko Uchida, Maurizio Pollini a Martha Argerich.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na