Salieri ve Vídni II. aneb Falstaff k pomilování

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Role Bardolfa, Falstaffova sluhy, je v podstatě vedlejší a ve druhém aktu (dvouaktové opery) má jen málo pěveckých úkolů. Režisér, který znal schopnosti kanadského basbarytonisty Roberta Gleadowa, pochopil, že tato postava může celé představení řídit. A tak v masce zlovolného vůdce bandy Alexe deLarge ze zmíněného Kubrickova filmu mladý zpěvák doslova protančí celým představením. Jeho pohybové schopnosti jsou mimořádné – zcela mimo běžnou vybavenost pěvců opery i operety. Hlasově dokonale ovládaný a temněji zbarvený materiál i schopnost charakterizace mimické a pohybové dávají postavě škálu pocitů mezi zlověstností a pobaveností, a to tak silně, že některé scény představitel takřka „ukradne“ pro sebe, i když v nich vůbec nezpívá. Zaslouženě si představitelé (v čele s Anett Fritsch a Robertem Gleadowem) vyslechli četná bravo při děkování.

Precizní a inspirované hudební nastudování Reného Jacobse s Akademie für Alte Musik Berlin je výrazem nejvyšší radosti, kterou hudebníci zažívají. Ač partitura nevyniká nadbytečnou originalitou, najdeme zde četná místa formálně i výrazově obdobná Mozartovým operám (například dámské tercetto na počátku druhého dějství jako vystřižené z Così fan tutte, stejně jako árii Betty podobnou Despinině árii i scénu mezi manžely Fordovými, podobající se scénám hraběcího páru ve Figarově svatbě).

Inscenace, která ironizuje a zároveň oslavuje vše anglické (od Jamese Bonda až k ginu), je skvělým, ale ne častým příkladem, jak i z hudebně průměrně kvalitního operního titulu lze udělat skvělou zábavu pro široký divácký okruh. Režisér ironizuje a využívá současné společenské i popkulturní ikony skutečně na úrovni. Salvy smíchu přerušují představení a na obou stranách jeviště cítíme vzácnou uvolněnost, tedy jev, který se většinou u trochu škrobeného operního publika příliš „nenosí“. A to je v opeře opravdu skvělý pocit.

 

Hodnocení autora recenze: 95%

Antonio Salieri:
Falstaff
Dirigent: René Jacobs
Režie: Torsten Fischer
Scéna: Herbert Schäfer, Vasilis Triantafilopoulos
Světla: Torsten Fischer, Ralf Sternberg
Sbormistr: Erwin Ortner
Choreografie: Pavel Strasil
Dramaturgie: Herbert Schäfer
Akademie für Alte Musik Berlin
Arnold Schoenberg Chor
Premiéra 12. října 2016 Theater an der Wien Vídeň
(psáno z reprízy 19. 10. 2016)

Sir John Falstaff – Christoph Pohl
Mrs. Alice Ford – Anett Fritsch
Mr. Ford – Maxim Mironov
Mrs. Slender – Alex Penda

Mr. Slender – Arttu Kataja
Betty – Mirella Hagen
Bardolfo – Robert Gleadow

www.theater-wien.at

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Salieri: Falstaff (Theater an der Wien)

[yasr_visitor_votes postid="229646" size="small"]

Mohlo by vás zajímat