Händelův Saul – důvod, proč do Znojma znovu jezdit

  1. 1
  2. 2
Cesty příznivců dobré hudby i dobrého vína míří už patnáct let na konci července do Znojma. Dominantou letošního ročníku Hudebního festivalu Znojmo bylo scénické uvedení oratoria Saul Georga Friedricha Händela. Oslava jubilea tohoto „festivalu jako víno“ s jeho nezaměnitelně přívětivou atmosférou to byla velkolepá.
G. F. Händel: Saul – Czech Ensemble Baroque, Hudební festival Znojmo 2019 (foto Petr Vokurek)

Mezinárodní hudební festival Znojmo je pod vedením svého prezidenta Jiřího Ludvíka svými operními stagionami už proslulý – díky nápadité dramaturgii, úrovni nastudování, ale i atmosféře, jež operní zážitek ještě umocňuje, včetně degustace vín. Inscenace v provedení festivalového rezidenčního orchestru i sboru staré hudby Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana Válka vznikají přímo na festivalu a pro festival, jenž je ovšem pestrý a bohatý spoustou dalších produkcí včetně požitků gastronomických.

Czech Ensemble Baroque se s Händelovým Saulem letos už předvedl dvakrát koncertně – v lednu v Brně (na den přesně 280 let od londýnské premiéry tohoto díla v Královském divadle v roce 1739) a následně v únoru v Praze. I tady se prosadil jako vítané obohacení přístupu k barokní hudbě vedle zavedených koncertů Collegia 1704 nebo Ensemblu Inégal. Koncertní „předpremiéry“ byly dobrý nápad tím, že si interpreti mohli toto rozsáhlé dílo důkladně osvojit. Měly ovšem i propagační benefit: všechna tři festivalová scénická provedení v jízdárně Louckého kláštera jsou vyprodaná.

G. F. Händel: Saul – Czech Ensemble Baroque, Hudební festival Znojmo 2019 (foto Petr Vokurek)

Z oratorií Georga Friedricha Händela je známý především Mesiáš. Ze Saula se dnes častěji objevuje spíš jen smuteční pochod. Pro Händela jako skladatele, ale také impresária a podnikatele ovšem byla oratoria obchodním východiskem, když bylo zřejmé, že italská opera seria, která si podmanila celou Evropu, Angličany nebaví. Händel se pragmaticky podřídil ostrovnímu vkusu. Pustil se do oratorií, hudebních dramat na biblické náměty v angličtině. Pěvecká ekvilibristika v nich ustupuje hudebnímu vyjádření starozákonního příběhu, či ještě přesněji charakterů a pocitů postav, jež v nich vystupují. Händel v oratoriích rozvinul své kompoziční mistrovství se svým talentem pro nápadité melodie a uměním hudební charakteristiky, do níž zapojuje i orchestr včetně vynalézavé instrumentace.

Libreto Saula, jehož autorem byl stejně jako v případě Mesiáše aristokrat a literát Charles Jennens, vychází z 16. až 31. Kapitoly biblické První knihy Samuelovy. Popisuje závěrečnou část života tohoto prvního izraelského krále, který se v bojích s Pelištejci zpronevěří Hospodinovu přikázání. Dostane se do konfliktu s Davidem, na jehož vojenské úspěchy a oblibu u lidu žárlí. Když sžíraný závistí a opuštěný všemi, svými blízkými i Hospodinem, povolává pekelné mocnosti, je pro něj zvěstování smrti v jedné z bitev vlastně vysvobozením. Dalšími klíčovými postavami oratoria jsou právě David, jehož příslovečnou harfu Händel využil, a Saulův syn a Davidův přítel Jonathan. Do příběhu jsou zapojeny i královské dcery Míkol a Merab, které Saul využívá při svých politických záměrech s Davidem.

G. F. Händel: Saul – Czech Ensemble Baroque, Hudební festival Znojmo 2019 (foto Petr Vokurek)

Saul, rozvržený do tří dějství, je rozsáhlé oratorium s velkým orchestrem v mnohotvárných instrumentálních kombinacích s pěticí pozounů, harfou, v té době neobvyklou zvonkohrou, samozřejmě sborem a desítkou sólistů. Má na čtyřicet (!) hudebních čísel propojených recitativy – převážně da capo árie, ale i dueta, trio, třináct sborových částí a také řadu instrumentálních meziher.

Czech Ensemble Baroque dirigenta Romana Válka a jeho sborová součást pod vedením Terezy Válkové si více než na akademickém puntičkářství zakládají na energii, která z jejich interpretace tryská. Muzikantská radost dominovala i tentokrát, opřená ovšem o artikulačně zřetelnou hru smyčcové sekce, propracované frázování a pestrou, barokně opulentní škálu dynamiky a barevných zvukových kombinací, která už z hudební složky vytvořila vzrušující drama.

G. F. Händel: Saul – Czech Ensemble Baroque, Hudební festival Znojmo 2019 (foto Petr Vokurek)

Najít scénické řešení Saula není vůbec snadné. Režisér a zároveň autor scény a kostýmů Tomáš Ondřej Pilař našel východisko, jež se ukázalo jako nosné. Základní divadelní rámec vytvořila freska bibienovské barokní iluzivní scénografie namalovaná přes celou boční stěnu Loucké jízdárny. Před ní Pilař na prázdnou, stupňovitě členěnou scénu zavěsil plátno s fotomontáží výtvarného ztvárnění starozákonních a mytologických témat z doby vzniku Händelova oratoria. Z této montáže promyšleným svícením Karlose Šimka a přidáváním dalších prvků barokních výtvarných děl akcentoval různé motivy, jejichž výběr však ne vždy přispíval k prohloubení poselství, jímž Saulův příběh souzní s naší současností. Postupně začal dominovat detail oka, replikovaný v různých podobách i na deskách v rukou sboru jako vhled do lidské duše i jako oko Boží prozřetelnosti v jeho symbolice. Celek inscenace se klene v oblouku od zkrvavené „trofeje“ nepřítele, kterou na tácu z vítězné bitvy na začátku přináší David, po závěrečná písmena AΩ, alfa a omega, jež David ukáže na obrácené straně tácu jako své motto nového krále Izraele.

I když se výtvarné pojetí barokního ztvárnění Saulova příběh nepromítlo do stylu kostýmů Ivany Ševčíkové Mikloškové, která se nechala volně inspirovat spíše módou Händelovy doby, pro inscenační podobu a sevřenost inscenace bylo zásadní, že se barokní východisko promítlo i do herecké stylizace. Postavy starozákonního příběhu tak jakoby „vystupovaly“ z obrazů a interpreti rozpohybovali jejich barokní gesta se srozumitelným vyjádřením afektů – jásavé oslavy i truchlivého smutku, zpupnosti i skromnosti, pýchy i oddanosti, dramatického děsu při zjevení ducha proroka Samuela i úcty a pokory před Hospodinem. Do inscenace se v souladu s kánonem barokních tanců vhodně zapojil i balet v choreografii Martina Šintáka.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vandal

Od znojemského provedení Saula uplynuly již více než dva měsíce a dojem z představení je stále živý a nepřepsaný. Opravdu velmi se nám po něm stýská – a pak že neexistuje závislost po jedné dávce. Za deštivého večera tedy alespoň pročítáme, co kdo o představení napsal. Paní Havlíková má pravdu v tom, že: „Czech Ensemble Baroque dirigenta Romana Válka a jeho sborová součást pod vedením Terezy Válkové si více než na akademickém puntičkářství zakládají na energii, která z jejich interpretace tryská. Muzikantská radost dominovala i tentokrát, opřená ovšem o artikulačně zřetelnou hru smyčcové sekce, propracované frázování a pestrou, barokně opulentní škálu… Číst vice »

Cora

Vážený Vandale, mám z představení Saula tytéž pocity. Tento víkend jsme zrovna mluvili doma o tom, že se představení hrálo jen třikrát, měli jsme to štěstí být přítomni na dvou produkcích a pořád na zážitky vzpomínáme. Režiséru Pilařovi Vaše přání s radostí předám.
(Jinak ho najdete v Plzni, kde šéfuje operu.)