Se sopranistkou Adrianou Kučerovou o La Scale, písních i o plyšovém medvědovi v koncertní síni

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Není koncertní provedení těžší v tom smyslu, že je pěvec na jevišti jen sám za sebe, není ´schován´ v žádné roli?
Koncertní vystoupení, to je skutečně takové odhalení – neskryjete se za žádnou postavu, při vzdálenosti i pouhých pár metrů od první řady… Při takové blízkosti diváků, na které obvykle docela dobře vidíte, se mohou stát také různé věci. Pamatuji si například na jednu produkci v Londýně v Royal Albert Hall. Tehdy tam v 2. řadě seděl hoch, zřejmě autista, měl s sebou obrovského plyšového medvěda, který dosahoval téměř velikosti dospělého člověka. Medvěd měl i své vlastní sedadlo a ten chlapec si tam s ním celou dobu hrál. Snažila jsem se to nevnímat, ale tak velkého plyšáka ve druhé řadě lze přehlédnout těžko, a ještě když s ním někdo pořád hýbe! Neustále mě to rozptylovalo, ať jsem se snažila sebevíc…

Všelijaké situace se stanou, a nemusí být vždy komické, tako tato. Ale takový je život. Navíc těchto situací není mnoho, plyšového medvěda jsem už nikdy v hledišti nezaregistrovala… Většinou všechno probíhá v pořádku a nic se nepřihodí. Kontakt s lidmi navazujeme očima, chováním a snažíme se předat publiku dílo v tom nejlepším provedení. Koncertní vystoupení je pro nás výzva a za sebe mohu říci, že možná právě koncertním vystoupením lze dosáhnout ještě silnější emoce díky bezprostřednosti, která mezi diváky a umělci vzniká.

Jste i vyhledávanou interpretkou písňové tvorby. Čím jsou pro vás písně?
Když mám možnost mít písňový recitál, vždy a velmi ráda ji využiji. Ačkoliv to není pro zpěváka snadné – utáhnout hodinu a půl zpívání jen písněmi! Ale často pak vzniká v komorním prostoru neuvěřitelně silné propojení s diváky, kdy v hledišti vše rezonuje. Zpěvák si tu může dovolit i bezprostřednější přístup – můžete něco říci, trochu zaimprovizovat. Nedávno jsem měla recitál v Krakově, kde jsem zpívala písně od Leonarda Bernsteina i Antonína Dvořáka, to bylo takové velmi komunikativní vystoupení.

Adriana Kučerová v Nápoji lásky - Teatro dell'Opera di Roma (zdroj Adriana Kučerová)
Adriana Kučerová v Nápoji lásky – Teatro dell’Opera di Roma (zdroj Adriana Kučerová)

Mám moc ráda Debussyho, naše slovenská tvorba je také velmi krásná, i když Eugena Suchoně a naše mladé autory mnoho lidí nezná… Ale já si to beru tak za své – snažím se naši slovenskou písňovou tvorbu propagovat. Myslím si, že je to na nás, na zpěvácích, abychom se o to snažili. Proto vždy do každého koncertu nějakou píseň zařadím. Komunikace s diváky a sdělnost je důležitá – například v Krakově nebylo třeba ani překládat, ale když jsem zpívala slovenské písně jinde, překládali jsme je, aby lidé věděli, o čem se zpívá. Myslím si, že srozumitelnost textu při interpretaci písně je velmi důležitá. Pro posluchače, diváka, je velké plus, když ví, o čem se zpívá. Píseň má velmi často skutečně hlubokou, silnou intimní výpověď.

Jakou produkci či roli byste ráda zpívala a nač se teď těšíte?
Neměla jsem nikdy tužby, mety, přání… Vždy jsem brala věci tak, jak samy přicházely, nezasahovala jsem do osudu, dění. Za všechny role, za všechny příležitosti, o kterých jsme mluvily, jsem velmi vděčná. Teď se nesmírně těším na Violettu. A tím, co přijde nového, jaké role se objeví – tím se nechám ráda překvapit. V současné době musíme především všichni doufat, že už život poběží beze strachu, bez lockdownů, že se věci uskuteční tak, jak jsou naplánovány. Že už divadla a koncertní sály nebudou uzavřené. Takže za nás za všechny si tohle přeji ze všeho nejvíc.

Děkujeme za rozhovor!

Adriana Kučerová je pokračovatelkou slavné tradice slovenských sopranistek jakými byly Lucia Popp, Edita Gruberová, či Ľubica Vargicová. Absolvovala pěvecké studium na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě ve třídě Viktórie Stracenské a na  Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Lyon ve Francii. (Přečtěte si více zde)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments