Sen bez hranic a barev aneb Očekávání na Modrovousově hradě v Brně

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Inscenace v Brně je dalším velkým úspěchem janáčkovského festivalu, a to jak výbornou hudební složkou, tak zajímavou režií Davida Radoka, který se již ve středním věku nepozorovaně stal klasikem české operní režie. Přesto, že obě opery nabízejí značnou škálu výkladů, zvolil zdařilý kompromis mezi osobním intelektuálním konceptem s výraznou vizualitou a diváckostí. Dokázal bych si ale představit Radokovu režii, která jde více na pocitovou „dřeň“ postav. Tato režie ho přístupově sbližuje s režijními postupy Jiřího Heřmana, a to zejména důrazem na rituály lidského chování a cykličnost lidských prožitků i děje na jevišti.

Poznámka: Otázka, kterou si vždy pokládám při uvedení Bartókovy opery v originálním maďarském znění – orientují se ostatní diváci ve zpívaném slovu stejně špatně jako já? Neustále musím sledovat promítaný překlad, což silně ovlivňuje soustředění. Zvolená varianta česky mluveného amplikovaného prologu (který se opakuje v modifikaci i před druhou částí večera) je možná, ale možná trochu odcizená. Schoenbergovo monodrama alespoň umožňuje i průměrnému německému mluvčímu porozumět většině textu. Dovolím si zde vyslovit trochu kacířskou myšlenku, zda neuvádět Bartókovu operu v překladu. To se ovšem netýká této inscenace, nutit švédské pěvce, aby zpívali česky maďarskou operu na moravském jevišti…

 

Hodnocení autora recenze: 85%

Janáček Brno 2016
Béla Bartók:
Modrovousův hrad
Arnold Schoenberg:
Očekávání

Hudební nastudování, dirigent
: Marko Ivanović
Režie: David Radok
Scéna: Zuzana Ježková
Kostýmy:
Martin Chocholoušek
Světelný design: Torkel Blomkvist, Petr Kozumplík
Orchestr Janáčkovy opery Brno
(koprodukce GöteborgsOperan Göteborg / Národní divadlo Brno)
Premiéra 15. října 2016 Janáčkovo divadlo Brno

Modrovousův hrad
Modrovous – Anders Lorentzson
Judita – Katarina Giotas

Očekávání
Žena – Katarina Karnéus
Muž – Anders Lorentzson (němá role)

www.janacek-brno.cz
www.ndm.cz

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Bartók: Modrovousův hrad / Schoenberg: Očekávání (ND Brno 2016)

[Celkem: 43    Průměr: 4.2/5]

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Milan V.

Před týdnem mimořádný zážitek z Káti Kabanové a nyní toto, z mé strany opět nadšení. Brno “jede”… Za mne osobně: v žádném případě neuvádět opery v překladech, ani Modrovouse, jakkoli je nám maďarština hodně vzdálená. Jsem rád, že žiju v době, kdy se opery uvádí v originálním jazyce. Ta maďarština k tomu prostě patří, na ni Bartók psal svoji hudbu (stejně jako Janáček na češtinu, Čajkovskij na ruštinu, Wagner na němčinu nebo Verdi na italštinu). Symbióza jazyka a hudby tu prostě je, to mi nikdo nevymluví. Sebelepší překlad libreta nepomůže.

fidelio

Díky za zajímavou recenzi, viděl jsem rovněž premiérové představení – také bych ocenil v režii nějaký vyhraněnější režijní názor.Záměr bylo asi najít společný klíč pro oba divadelní kusy, to se dle mého názoru nepodařilo – s výjimkou scénografie a kostýmování v obou operách. V Modrovousovi bych uvítal více konkrétních obrazů/akcí následujících po otevírání jednotlivých dveří Modrovousova hradu, na druhou stranu v Očekávání jsem byl zaskočen “realitou” , která se odehrávala na jevišti. Orchestr a zpěváci byli ovšem vynikající , a to i po stránce herecké a celá produkce patří určitě k tomu velmi dobrému, co mohou české operní scény nabídnout.… Číst vice »