Setkání Mistra s jeho žáky – setkání absolutna, surreálna a reality

  1. 1
  2. 2

Vyvrcholením večera je Petite Mort, balet speciálně vytvořený pro Salcburský festival u příležitosti dvoustého výročí úmrtí W. A. Mozarta. Pro jeho choreografii si autor vybral pomalé části ze dvou nejkrásnějších a nejoblíbenějších Mozartových klavírních koncertů. O tomto jedinečném díle bylo už hodně napsáno. „Petite Mort“ čili „malá smrt“ znamená ve francouzštině a arabštině moment milostného vyvrcholení. Jiří Kylián tuto choreografii „pro šest mužů, šest žen a šest fleretů“ vytvořil ve svém „černobílém období“. Inscenaci zahajuje šest mužů se svými nebezpečnými vzduchem svištícími flerety, které lze považovat za symbol mužství. Hraje se tu soustředěná hra na ostří nože. Na chvíli se zjeví ženy v náručí mužů s ukázkou částí následujících duetů. V nich se Kyliánovi podařilo předestřít mnoho poloh intimního lidského souznění. Mění se různé nálady od hravé, vzrušivé, vybuchující až k nostalgické. Výrazným výtvarným prvkem je šest černých krinolín, za kterými se ženy schovávají a dramatizují klouzajícím pohybem jevištní prostor. Kylián přináší precizní, citlivou koláž taneční techniky, partnerské souhry a výsostné estetiky s neobyčejnou vnímavostí a muzikalitou. Tanečníci jsou spoře oblečeni do kostýmů tělové barvy. Ženy mají trikoty podobné korzetům, muži jen krátké kalhoty. O to více vynikají svalnatá těla tanečníků a křehkost tanečnic. Čisté žluté světlo nasvěcuje jednotlivé duety a je nekompromisní k výkonům tanečníků. Tančit Kyliána není vůbec jednoduché. I když jsem při premiéře zaznamenala občasnou drobnou nejistotu, brněnský soubor jako celek odvedl během celého večera nadstandardní výkon.

Divák odcházel po premiéře určitě spokojen. Je dobře, že se Petite Mort objevuje v obnovené premiéře navíc doplněná geniálním Ingerovým dílem. Hledám spojitost mezi jednotlivými choreografiemi. Je jí určitě svébytná cesta současného tance. Kylián však zůstává filosofičtější, obecnější a nadčasovější. Tím však nechci nic ubrat ostatním realističtějším titulům. Krásný večer pro diváky i tanečníky.

Psáno z premiéry Petite Mort, 11. 5. 2019, Janáčkovo divadlo, Brno

 

Spolu:
Hudba: Franz Schubert, smyčcový kvartet d moll Smrt a dívka – Andante noc motto
Choreografie: Mário Radačovský
Kostýmy: Linda Tublerová
Původní premiéra Balet Bratislava, 26. 10. 2013

Walking Mad
Hudba: Maurice Ravel /Bolero/, Arvo Pärt /Fur Alina for piano/
Choreografie, scéna, kostýmy: Johan Inger
Světelný design: Erik Berglund
Nastudování: Carl Inger
Původní premiéra 17. 5. 2001 /NDT/

Masculine/Feminine
Hudba: Herbie Flowers, Bary Morgan, Masakazu Ito
Choreografie: Lukáš Timulák
Scéna a text: Peter Biľak
Kostýmy: Lukáš Timulák, Peter Biľak, Joke Visser
Světelný design: Tom Visser
Původní premiéra 24. 2. 2011, NDT 2

Petite Mort
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart – Klavírní koncert č.23 A dur, Adagio, Klavírní koncert č.21 c Dur, Andante
Choreografie: Jiří Kylián
Scéna: Jiří Kylián
Kostýmy: Joke Visser
Světelný design: Jiří Kylián, Joop Caboot
Nastudování: Elke Schepers, Patrick Delcroix
Původní premiéra 23. 8. 1991 v Kleines Festspielhaus

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na