SHF v záplavě hvězd v čele s houslistkou Esther Yoo a cembalistou Mahanem Esfahanim

  1. 1
  2. 2

Svatováclavský hudební festival hostí světové špičky. V průběhu pětadvaceti dní nabízí pestrou paletu opravdových hudebních star klasické hudby – zahraniční Esther Yoo, Philippa Bernolda, Mahana Esfahaniho, Bartholda Kujkena či domácí Hanu Blažíkovou a Simonu Šaturovou.

Souhvězdí 14. ročníku bezesporu kraluje večernice Ester Yoo. Půvabná virtuózní houslistka se objevuje již na třetím ročníku Svatováclavského hudebního festivalu, letos dokonce na dvou samostatných koncertech (15. a 17. září). Stala se jednou z vůbec nejmladších vítězek Sibeliovy mezinárodní houslové soutěže v Helsinkách a soutěže královny Alžběty v Bruselu. Honosí se oceněním Umělec nové generace pro období 2014–2016 (BBC Radio 3), spolupracuje s renomovaným vydavatelstvím Deutsche Grammophon i s fenomenálním dirigentem Vladimirem Ashkenazym.

Esther Yoo také aktivně vystupuje jako komorní hráčka, kdy spolupracuje např. se Z.E.N. Triem, kde hraje s kolegy z programu BBC Umělci nové generace, Zhang Zuoem a Narekem Hakhnazaryanem. Na Svatováclavském hudebním festivalu se představí v komorním triu společně s kanadským pianistou Robertem Koenigem a violoncellistou Tomášem Jamníkem v Beethovenově pompézně napoleonském Trojkoncertu pro housle, violoncello a klavír C dur (op. 56). Výrazné talenty mladé generace se budou snoubit s klasicistní čistotou předcházející Mozartovy Symfonie č. 40 g moll (Czech Virtuosi pod taktovkou Roberta Kružíka) v opavském kostele sv. Václava již 15. září.

Geniální houslistka hostovala se sólovými recitály po Evropě, Jižní Americe, Severní Americe i Asii. Má za sebou několik pozoruhodných debutů v Londýně (Wigmore Hall a Royal Festival Hall), v New Yorku (Lincoln Center), v Soulu (Seoul Arts Center). Na letošním ročníku SHF se představí v jejím neobyčejně sestaveném recitálu (Grieg, Williams, Glazunov, Čajkovskij), který zazní 17. září v doprovodu klavíristy Roberta Koeniga. Yoo předvede své interpretační kvality na nástroji z dílny slavného Stradivariho „Princ Obolensky“ z roku 1704 v krásné akustice Evangelického Kristova kostela v centru Ostravy.

Mezinárodně uznávané umělce reprezentuje i třiatřicetiletý íránský cembalista Mahan Esfahani. V letech 2008 až 2010 se stal držitelem ocenění Umělec nové generace, udíleném rozhlasovou a TV stanicí BBC, dále také obdržel cenu od organizace Borletti-Buitoni Trust a v roce 2014 se Mahan dostal do užšího výběru soutěže o nejlepšího instrumentalistu roku, vyhlašovanou britskou Královskou filharmonickou společností a rovněž soutěže o cenu Umělec roku 2014, vyhlašovanou hudebním časopisem Gramophone – v obou soutěžích nakonec slavil prvenství v oboru cembalo. V roce 2015 se mu dostalo ocenění hudebního magazínu BBC „Objev roku“ a byl i nominován hned ve třech kategoriích prestižní soutěže Gramophone Awards, známé jako „Oscar klasické hudby,“ pro nejlepšího barokního instrumentalistu, nejlepšího instrumentalistu a znovu pro umělce roku.

V letošním roce se objeví hned dvakrát v díle Johanna Sebastiana Bacha – 21. září, kdy předvede Bachovy vysoce obtížné Goldbergovské variace (BWV 988) a také 25. září s jeho Sonátami pro violoncello a cembalo (BWV 1027–1029). Bachova genialita, tedy maximální matematicky proporční a hudebně technická dokonalost, se nejprve projevuje v jednom z nejtěžších a zároveň nejkrásnějších děl svého druhu, ve třiceti variacích na danou árii, které napsal pro svého žáka Goldberga. Nyní je rozezní oduševnělé prsty exkluzívního sólisty Deutsche Grammophon Esfahaniho v kostele sv. Ducha v Ostravě-Zábřehu. V druhém programu vystoupí Esfahani po boku Michala Sťahela, bratislavského talentu koncertujícího s předními vídeňskými ansámbly. Mimořádně se setkají právě na Svatováclavském hudebním festivalu, kde charisma a mistrovství dvou specialistů na tzv. autentický provoz staré hudby udají směr klidným a vyrovnaným proudům Bachova vrcholného kontrapunktu. Ve spojení se sametově hebkými tóny vzácného barokního violoncella a něžným trsáním cembala jeho sonáty v prostoru Evangelického kostela v Bruntále na chvíli zastaví čas.

O vysoké úrovni dramaturgie festivalu může hovořit i pozvání belgického průkopníka ve hře na barokní příčnou flétnu Bartholda Kuijkena. Stal se jedním ze zakladatelů tzv. poučené interpretace staré hudby na dobové nástroje a jeho žáci nyní patří mezi světovou elitu. V doprovodu cembalisty Ewalda Demeyera v roce 2003 nahrál flétnové sonáty J. S. Bacha, které zúročil v programu J. S. Bach a jeho synové (7. a 8. září, vyprodáno). „Projektem jsme společně projevili poděkování a úctu nedávno zemřelému Rudolfu Tutzovi z Innsbrucku, který nám byl opravdu blízký a patřil k absolutní špičce nástrojářů, věnujících se stavbě historických dřevěných dechových nástrojů. Barthold Kuijken na obou koncertech hrál právě na jeho nástroje“ přibližuje ředitel SHF Igor Františák.

Neobyčejným zjitřením festivalu se vždy stane i návštěva fantastického pařížského dirigenta a flétnisty Philippa Bernolda. Již v roce 2015 se nezapomenutelně vryl do paměti posluchačů společně se svým žákem, jedním z nejvýznamnějších českých flétnistů, Janem Ostrým. Nyní na festival přijíždí v roli dirigenta monumentálního trojdílného oratoria Dětství Ježíšovo bouřlivého mistra instrumentace Hectora Berlioze, které letošní ročník slavnostně uzavře.

  1. 1
  2. 2

Související články