Simon Keenlyside: Nikdo z nás není Bůh

  1. 1
  2. 2
  3. 3

S britským barytonistou o Mozartovi a Verdim, o radostech, strastech i o traktorech 

V úterý 27. ledna 2015 přivítá Smetanova síň Obecního domu další výraznou osobnost světové operní scény, v Praze se představí britský barytonista Simon Keenlyside, umělec, který je jako doma v londýnské Covent Garden, ale do svých produkcí jej pravidelně zvou i ostatní významné operní domy. Věrní diváci přenosů z Met jej znají z titulní role v Thomasově Hamletovi nebo jako Prospera z Adèsovy Bouře. Před svým pražským vystoupením Simon Keenlyside odpověděl na několik otázek pro Operu Plus a na další dotazy bude připraven reagovat ještě dva dny před koncertem, v neděli 25. ledna vpodvečer při setkání se svými příznivci na pražské Novoměstské radnici.

Do Prahy přijíždíte po dvou letech, tentokrát ke společnému vystoupení se Štefanem Kocánem s hudbou dvou nejslavnějších operních skladatelů – Mozarta a Verdiho. Zatímco Verdiho opery patří, vedle děl dalších autorů, k vaší současnosti, mozartovské role pro vás byly charakteristické už dříve. Jak se váš Mozart nebo Verdi v průběhu let mění a vyvíjí?

Součástí přirozeného vývoje každého zpěváka je to, že neustále studuje nové role. Tělo se v průběhu doby proměňuje, schopnosti se rozvíjejí s každou novou zkušeností, hlas se vyvíjí a zpěvák, má-li štěstí, čelí novým a náročnějším výzvám. Nikdo nezvládne v sedmadvaceti letech zazpívat vše, co jej v jeho kariéře později potká. Podíváte-li se na velké pěvce minulosti, zjistíte, že věnovat se těžším a náročnějším dílům je přirozené a zdravé až tehdy, když ve své kariéře dospějete do svých „tučnějších let“. Je sice možné zkoušet to i dříve, výsledek ale bývá velmi často katastrofální. Pokud mladí a výtečně nadaní pěvci začnou zpívat těžké role příliš brzy, nezřídka to vyústí v brzký konec jejich kariéry. A to platí pro hudbu Mozartovu, Verdiho i pro díla mnohých dalších skvělých skladatelů, kteří mě provázejí celým mým životem.

Miluji Mozarta, nikdy mě neomrzí zpívat Hraběte ve Figarově svatbě nebo Giovanniho a také, byť jen příležitostně, Papagena. I kdyby Mozartovy opery neobsáhly všechny možnosti barytonového hlasu, je v nich skutečný život a to je pro mě ještě přitažlivější. Samozřejmě se mé mozartovské role časem vyvíjely a proměňovaly. Objevoval jsem dříve nepoznané, zkoušel, vypůjčoval si, vykrádal a učil jsem se ze všeho a ode všech kolem sebe. Od režisérů i z ulice! Mozartovy opery mně přinášejí pocit štěstí. Poskytují mi tu nejhlubší radost ze zpěvu a hraní. A přestože je to často technicky obtížné zpívání (pro barytony ostatně obdobně píše i Verdi), myslím, že mi prodlužuje život: jako člověku a snad i jako zpěvákovi.

Když člověk zpívá ty nejtěžší verdiovské role, svým způsobem ho to úplně pohltí, v mém případě tomu tak rozhodně je. Role jako Rigoletto přinášejí barytonistovi to největší uspokojení. Je to dokonalé spojení hudby a dramatického umění, jeho vyvrcholení během jednoho večera. Dokonce nacházím mnoho paralel třeba mezi Rigolettem a Shakespearovým Králem Learem.

Můj přítel George Petean, skvělý pěvec s dokonalým verdiovským hlasem, to tak pravděpodobně nepociťuje, jemu taková role možná nespotřebuje všechny síly, ale mně, když odzpívám Macbetha nebo Rigoletta, už nezbude energie ani k tomu, abych se nějak odreagoval, ať už na nějakém večírku nebo při dlouhé procházce přes lesy a hory.

Rozmanitost rolí v operách skladatelů, jejichž hudbu zpívám, mi v každém případě umožňuje žít šťastnější život.

V současnosti je ve vašem repertoáru řada rolí z Verdiho oper – Posa, Rigoletto, Macbeth, Ford nebo Giorgio Germont. Máte v plánu svůj verdiovský repertoár i nadále rozšiřovat?

Teď bych nejraději zpíval stále dokola jen Rigoletta, Macbetha a Posu. I Germont z Traviaty mi přináší radost, zejména po vokální stránce. Čím častěji takové role zpívám opakovaně, tím více potěšení mi přinášejí, protože stále více objevuji jejich technickou i dramatickou hloubku.

V budoucnu mě určitě nemine Simon Boccanegra nebo Maškarní ples. O dalších rolích ještě nemám jasno. Uvidíme, co budoucnost přinese a jak bude mé tělo a můj hlas nadále zvládat všechno, co dělám už dnes. Pro některé z Verdiho rolí není vhodný můj hlasový rozsah, jiné bych sice zpívat mohl, ale nemám pro ně tu správnou barvu.

Pamatuji si váš prosincový pražský koncert před dvěma lety, při němž jste ukázal i něco ze svého výtvarného nadání, když jste na velký list papíru nakreslil postavu Rigoletta a zpíval přitom party několika postav z jednoho výstupu najednou. Máte i letos pro pražské publikum připraveno nějaké překvapení?

Tehdy šlo o scénu, v níž vstupuje také sbor a několik vedlejších postav. A my jsme je neměli! A tak, ve snaze přiblížit scénu blíže realitě, mi Alena Nachtigalová opatřila velkou kreslicí tabuli. A letos? Nic nechystám, ale třeba nás s Rigolettem zas něco napadne… Pokud se nenajdou dobrovolníci, kteří by odzpívali ony vedlejší party, potom možná opět budu nucen požádat o kus papíru!

Kontroverzní operní produkce často vyvolávají protichůdné reakce. Jaké jsou vaše pocity, když se podílíte na takových představeních, jakým byl třeba loňský Macbeth režiséra Martina Kušeje v Mnichově s Annou Netrebko?

Myslím, že když už se pěvec rozhodne práci přijmout, pak by ji měl dělat, jak nejlépe umí. Pokud bychom my, zpěváci, měli odmítat všechny produkce, které se nám nelíbí, obávám se, že bychom brzy byli bez práce.

V mnohých inscenacích se najdou pasáže s „náledím“, místa, která zrovna nemilujeme. Častěji se to stává u reprízovaných produkcí, v nichž zpěvák převezme roli po někom jiném. Jsou v nich ale také skvělé a zajímavé scény, pro které se dokážeme nadchnout. Nejsem arbitrem vkusu druhých lidí. Obecně si myslím, že pokud některou práci opravdu nepřenesete přes srdce, vždycky můžete odejít. Ale pokud se zpěvák rozhodne zůstat, pak je dobré pracovat s optimismem, ve spolupráci s ostatními a nereptat nad tím, jak příšerná ta inscenace je.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na