Skladatel Michael Gordon: Jak vytvořit hodinovou kompozici pro šest kusů dřeva?

  1. 1
  2. 2

O tom, zda si do uší během produkce pouštět, či nepouštět metronom, prý vedli mezi sebou dlouhou diskuzi, ale nakonec se pro něj rozhodli. Skladba je totiž v některých místech natolik komplexní v použití polyrytmů, že k tomu všemu se ještě starat o udržení konstantního „beatu“ by pro interprety znamenalo zbytečné odvádění pozornosti jinam. Díky zajištění, že po celou hodinu nevypadnou z celkového rytmu se tak mohou maximálně koncentrovat na další aspekty. (Tedy pokud nezklame technika a metronom se v průběhu produkce nevypne, jak se stalo Alovi Cerulovi při produkci předchozí den.) Skladba je totiž interpretačně velice náročná, a to nejen kvůli své délce, ale hlavně proto, že na sebe musí jednotliví členové neustále reagovat a její provádění je v případě nedostatečné sehranosti souboru i dost riskantní, protože pokud by jeden vypadl, produkce se celá sesype.

Je až neskutečné, jak hudebně komplexní dílo se dá napsat šesti kusům dřeva – je to důkaz toho, že i s takto absurdním minimem prostředků můžeme vytvořit celou hodinu hudby. To bylo asi hlavní sdělení, které z celé besedy vyvstalo. Ale samozřejmě je to pouze jedna z nepřeberného množství kompozičních cest, které si současný skladatel může zvolit. A ať už se člověk vydá jakýmkoliv směrem, důležité je podle Gordona umět se prosadit a zařídit, aby se skladatelova hudba hrála, a proto na otázku, jaké poselství předá přítomným studentům, odpovídá: „Seznamujte se!

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na