Slavnostní koncert v Novém divadle v Plzni k zahájení sezony

  1. 1
  2. 2

Scéna Neddy a Beppa (Radka Sehnoutková a Tomáš Kořínek) nebyla zpívána zpaměti, což je sice na operním koncertu trošku zvláštní, ale doba je dnes zřejmě tolerantní.Ve scéně se Silviem byla v notách zaměstnána Nedda Radky Sehnoutkové, zatímco barytonista Jiří Brückler znamenitě předvedl svého Silvia pěvecky i výrazově, podtrhuji, že samozřejmě zpaměti, neboť čtením z not se výraz obtížněji nachází. Ale do premiéry veristického „dvojčete“ jest ještě arciť daleko, do té doby bude již vše dobře uloženo v paměti. Také u sboru Divadla J. K. Tyla bylo na první pohled (na poslech také) zřejmé, kde má party zažity, kde natolik ne, kde se čte z not úporněji. Ono první řečené, kdy zejména mužský sbor překvapil homogenitou zvuku a prostorovou nosností, platí pro všechny ukázky večera, krom Sedláka kavalíra, který chce ještě svůj podíl času na trochu větší zkompaktnění zvuku celku.

Luisa Albrechtová dala v ukázce z Kálmánovy Hraběnky Marici najevo, že divadelní ztvárnění rolí bude její parketou více než pouhé koncertní provedení ukázek. Jako by jí divadelní scéna s kostýmem a plným hereckým zaujetím trochu chyběla, to jsem cítil i v ukázce z výše citované Verdiho Aidy, která byla doslova přeplněna expresí. Ta zjevně vytryskne ale plně přesvědčivě až v divadelním ztvárnění.

Orchestr Divadla J. K. Tyla pod taktovkou nového šéfdirigenta Olivera Dohnányiho dostal příležitost zahrát koncertně na jevišti Nového divadla. Byl početně posílen, obdobně jako sbor, pět kontrabasů symbolizuje již obvykle větší symfonický orchestr. Nejlépe z jeho několika samostatných vstupů vyzněla symfonicky hutně, plně, ouvertura ke Smetanově Libuši, kde se výborně předvedla skupina žesťů, ale i smyčce působily velmi kompaktním dojmem. Nejvíce mne orchestr přesvědčoval v ukázce z baletu Arama Chačaturjana Spartakus (adagio Spartaka a Frygie), kde dosahoval parametrů velmi dobrého symfonického orchestru koncertního typu. Ani ukázka z baletu Sergeje Prokofjeva, chronicky známý „vyšší populár“ části Montekové a Kapuleti, kompaktním zvukem za Chačaturjanem moc nezaostávala. Ale Chačaturjan byl symfonickým zvukem sjednoceného celku orchestru ve všech skupinách pro mne jedničkou večera. S dodatkem, že zřejmě orchestřiště Velkého divadla je akusticky optimální mezi českými divadly, dojem z této akustické pozice bývá někdy celistvostí zvuku, globálněji vzato, o trochu lepší. Šéfdirigent Oliver Dohnányi řídil koncert s nadhledem, jistotou, s přesnými avízy změn svých briskních temp, které velmi kvituji. S pozorností k mnoha detailům, jichž si nelze nepovšimnout s uznáním. Dokonce pěvcům přesně avizoval i konce ligatur, naprosto exaktně, což jsem v minulosti málokdy u operních dirigentů vídal. Bravo!Resumé vstupního koncertu – příjemný večer, který ukázal publiku, co může v nové sezoně očekávat, kteří pěvci budou pozváni do jednotlivých inscenací. Výborný nápad, hodný zopakování. Leč lákavá sezona, plná atraktivních titulů je teprve před námi. Jaká bude realizace plánu nového vedení divadla, se bude v průběhu sezony odkrývat. Přejme Novému divadlu vše dobré, nechť rozvíjí ohromné divadelní tradice v Plzni, nově i s Novým divadlem, novým vedením a nově objevovanými sólisty.

Hodnocení autora recenze: 80 %

Slavnostní koncert
Dirigent: Oliver Dohnányi
Ivana Veberová (soprán)
Aleš Briscein (tenor)
Jevhen Šokalo (bas)
Martin Bárta (baryton)
Mária Porubčinová (soprán)
Jana Foff Tetourová (mezzosoprán)
Luisa Albrechtová (soprán)
Ivan Kusnjer (baryton)
Radka Sehnoutková (soprán)
Jiří Brückler (baryton)
Tomáš Kořínek (tenor)
Titusz Tóbisz (tenor)
Ivana Klimentová (mezzosoprán)
Koncertní mistři: Martin Kos, Michal Pospíšil, Radovan Šandera, Hana Vítková
Sbormistr: Zdeněk Vimr
Orchestr a sbor opery Divadla J. K. Tyla
5. září 2014 Nové divadlo Plzeň

program:
Bedřich Smetana:
– Prodaná nevěsta – předehra
– Prodaná nevěsta – vstupní sbor Proč bychom se netěšili
(Ivana Veberová, Aleš Briscein, sbor)
– Prodaná nevěsta – mužský sbor To pivečko
(Aleš Briscein, Jevhen Šokalo, pánský sbor)
– Prodaná nevěsta – duet Jeníka a Kecala
(Aleš Briscein, Jevhen Šokalo)

Bedřich Smetana:
– Libuše – předehra
– Libuše – árie Přemysla Ó vy lípy
(Martin Bárta)
– Libuše – modlitba Libuše
(Mária Porubčinová, Ivana Veberová, Jana Foff Tetourová, ženský sbor)

=přestávka=

Sergej Prokofjev:
– Romeo a Julie – Montekové a Kapuleti

Giuseppe Verdi:
– Aida – duet Aidy a Amonasra
(Luisa Albrechtová, Ivan Kusnjer)
– Aida – triumfální pochod se sborem

Aram Chačaturjan:
– Spartakus – adagio Spartaka a Frygie

Ruggero Leoncavallo:
– Komedianti – předehra a prolog
(Ivan Kusnjer)
– Komedianti – duet Neddy a Silvia
(Radka Sehnoutková, Jiří Brückler)
– árie Harlekýna s úvodem Neddy
(Tomáš Kořínek, Radka Sehnoutková)
– Komedianti – Intermezzo
– Komedianti – árie Cania
(Titusz Tóbisz)

Pietro Mascagni:
– Sedlák kavalír – modlitba Santuzzy se sborem
(Ivana Veberová, Ivana Klimentová, sbor)

Emmerich Kálmán:
– Čardášová princezna – vstupní píseň Sylvy se sborem
(Luisa Albrechtová, sbor)

přídavek:
Giuseppe Verdi:
– Brindisi

www.djkt-plzen.cz

Foto DJKT Plzeň, Pavel Křivánek

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Slavnostní koncert k zahájení sezony (Plzeň 5.9.2014)

[Celkem: 3    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
fidelio

Koncertu jsem se také zúčastnil, s těmi superlativy pana recenzenta bych šetřil – ne vše bylo tak ideální. Byl jsem zvědavý na nové solistky L. Albrechtovou a Márii Porubčinovou. Luisa Albrechtová může být na jevišti zajímavou (trochu přehrávající) interpretkou – pokud bude režijně pevně vedena, ovšem do role Aidy bych jí asi neobsadil – její hlas je nezajímavý, suchý. Rovněž tak Maria Porubčinová se zatím nepředvedla plzeňskému publiku v nejlepších barvách – drží dlouhý tón jen za cenu ne zcela příjemného vibráta. Jinak koncert měl velmi slušnou úroveň. To co mne trochu rušilo bylo moderování koncertu novým panem ředitelem Otavou… Číst vice »