Sonya Yoncheva místo Anny Netrebko. Nejen o tom v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3


Další raritní opera z operního prostředí
Operní soubor Landestheater Linz uvedl vzácně uváděnou komickou operu Domenica Cimarosy Der Operndirektor, která existuje v původní italské verzi pod názvem L’impresario in angustie (Impresario v nesnázích; premiéra Neapol 1786). Italský skladatel Domenico Cimarosa byl Mozartův současník, velmi plodný skladatel především na poli opery. Z jeho melodického díla žije pouze komická opera Il matrimonio segreto (Tajné manželství), která bývá prováděna na festivalech staré hudby nebo na zámeckých produkcích. Je to ale škoda, protože skladatel zanechal cenná díla jak oboru opera seria, tak především v komické opeře a operní frašce. Impresario v nesnázích s libretem Giuseppe Maria Diodatiho vychází jednak z Goldoniho hry L’impresario delle Smirne (1759), která patří v českém překladu Impresário ze Smyrny k oblíbeným repertoárovým kusům Činoherního klubu v Praze, a jednak z operní literární satiry Benedetta Marcella Il teatro alla moda (Divadlo podle módy). Marcellův krátký satirický pamflet patří vůbec k nejvtipnějším textům o opeře a je dostupný i v českém překladu (Supraphon 1970). Námětem Cimarosovy opery jsou situace spojené s vytvořením nové opery a samozřejmě soupeřením dvou primadon. Inscenace v Linzi je pojata jako živá fraška s přesně vymezenými typy (režie John F. Kutil) a s energickým hudebním nastudováním Marca Reibela. Pěvecký soubor je velmi vyrovnaný a mezi interprety najdeme i slovenského barytonistu Rastislava Lalinského jako operního básníka.

Domenico Cimarosa: Der Operndirektor - Dominik Nekel, Rastislav Lalinsky, Christa Ratzenböck, Miriam Böhmdorfer - Landestheater Linz 2016 (foto © Reinhard Winkler)
Domenico Cimarosa: Der Operndirektor – Dominik Nekel, Rastislav Lalinsky, Christa Ratzenböck, Miriam Böhmdorfer – Landestheater Linz 2016 (foto © Reinhard Winkler)

Jednoaktová opera (provedená jako sedmdesátiminutové představení) vyvolává u diváků salvy smíchu a německé kritiky se předhánějí v superlativech.


Bendův Romeo a Julie v Clermont-Ferrand
Jedním z operních titulů, který je poctou k letošnímu shakespearovskému výročí, se stal i německý singspiel Romeo und Julia, uváděný souborem Centre Lyrique ve francouzském městě Clermont-Ferrand.

Georg Anton Benda: Roméo et Juliette - vizuál - Centre Lyrique 2016 (foto © Ludovic Combe)
Georg Anton Benda: Roméo et Juliette – vizuál – Centre Lyrique 2016 (foto © Ludovic Combe)

Clermont-Ferrand je stopadesátitisícové město ve střední Francii, ležící na strategické spojnici mezi Francií a střední Evropou. Výjimečně zařazovaný singspiel (s větším množstvím prózy) skladatele Jiřího Antonína Bendy z roku 1776 končí happyendem (!), a navíc vykazuje značné nároky na operní zpěváky. Vyžaduje dvě velmi zdatné koloraturní sopranistky pro roli Julie a její nejlepší přítelkyně Laury a také koloraturního tenoristu pro part Romea. Jinak ale se jedná o titul komorní, protože počet jednajících postav libretista Friedrich Wilhelm Gotter zkrátil na pouhých pět. Dílo nastudoval Pablo Pavon a režii vedla Josépha Jeunet. Árie jsou zpívány v němčině, próza je provedena ve francouzštině. V květnu jsou pro diváky k dispozici dvě představení 13. a 14. května 2016.

Jinak operní sezona v Clermont-Ferrand, která se dá srovnat s menším českým krajským městem, nabízí skutečné operní hody. V letošní sezoně je to například vedle uvedeného Bendova hudebně-dramatického díla také Verdiho Falstaff, Weillova Třígrošová opera, Rossiniho Lazebník sevillský, Händelovo Acis a Galatea (v anglické verzi 1718) a několik koncertů předních interpretů. Sezona začala písňovým recitálem Natalie Dessay, po ní následoval weillovský večer s Julií Migenes, která vystupuje již jen ojediněle. Francouzská mezzosopranistka Karine Deshayes provedla Wagnerovy písně na texty Mathilde Wesendonck a další písňové opusy. Hudbu z doby Williama Shakespeara a písně na jeho texty přednesl kontratenorista Andreas Scholl v březnu 2016. Barokní dueta pak provedly na koncertu specialistky na starou hudbu Roberta Invernizzi (soprán) a Sonia Prina (alt). Ceny vstupenek na operu i koncerty jsou velmi příznivé – v rozmezí 12 až 48 eur. Jak je patrné z předchozího výčtu, letošní sezona byla výrazně zaměřena na výročí Williama Shakespeara (včetně několika doprovodných akcí a promítání shakespearovských filmů – z části s živým provedením hudby).


Kingovo Osvícení jako opera
Americký skladatel Paul Moravec (narozen 1957 v Buffalu), jehož rodina má české kořeny, zhudebnil slavný (a také nejprodávanější) román Stephena Kinga The Shining (Osvícení), který ještě více proslavila napínavá filmová verze Stanleye Kubricka z roku 1980 s charismatickým Jackem Nicholsonem v hlavní roli. Působivé hrůzostrašné drama paranoidního hrdiny (a jeho rodiny) v opuštěném hotelu zaujalo skladatele a libretistu Marka Campbella. Vytvořili operu, která měla premiéru 7. května 2016 v Minneapolis, a v tomto měsíci následují ještě tři reprízy. Hlavní roli Jacka Torranceho vytvořil barytonista Jack Mulligan, který zde slavil velký úspěch jako titulní hrdina v opeře Ambroiseho Thomase Hamlet.

Paul Moravec: The Shining - Minnesota Opera 2016 (foto FB Minnesota Opera)
Paul Moravec: The Shining – Minnesota Opera 2016 (foto FB Minnesota Opera)

Skladatel je nositelem Pulitzerovy ceny za hudbu (2004) a již předtím zaujal svou operou The Letter (Dopis; 2009, Santa Fe) podle předlohy Williama Somerseta Maughama.


Operní premiéry 2016/2017 v Norimberku
Operní soubor Norimberk, jedna z dopravně nejbližších a nejkvalitnějších operních destinací za hranicemi České republiky, oznámil seznam premiér na příští sezonu 2016/2017.

Staatstheater Nürnberg (zdroj nuernbergmusik.de)
Staatstheater Nürnberg (zdroj nuernbergmusik.de)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments