Současná doba skutečně moderní opeře na velkých scénách nepřeje?

  1. 1
  2. 2

V Amsterdamu se uskuteční premiéra nové opery finské skladatelky Kaiji Saariaho Only the sound remains a protože jedna soudobá opera je málo, nastudují ještě Theatre of the World Louise Andriessena. V Královské opeře Covent Garden v Londýně najdeme reprízy úspěšné novinky Mark-Anthonyho Turnage Anna Nicole (stala se kultovní inscenací v Londýně), dále The Trial Philipa Glasse, Glare Sørena Nilse Eichberga, operu Swanhunter Jonathana Doveho, Atthise Georga Friedricha Haase, The Virtues of Things Matta Rogerse, komorní opery Harrisona Birtwistla Thu Cure a The Corridor, Petra Pana Richarda Ayrese, Orphea Dominica Conwaye, The Last Hotel Donnacha Dennehyho, The Lighthouse Petera Maxwella Daviese, operu Morgen und Abend Georga Friedricha Haase, úspěšnou operu Geralda Barryho podle Oscara Wildeho The Importance of Being Earnest (Jak je důležité míti Filipa), novinku Marka Simpsona Pleasure, operu Philipa Venablese 4.48 Psychosis a novinku britského skladatele Iaina Bella In Parenthesis. Většinu novinek uvádí Covent Garden v Linbury Studio Theatre.

Soudobé opery najdeme i v dalších evropských divadlech, například úspěšnou operu George Benjamina Psáno na kůži uvede Gran Teatre del Liceu v Barceloně i Teatro Real v Madridu.V Barceloně se hraje ještě opera El Público Mauricia Sotela. Ve Stockholmu najdeme na hracím plánu Medeu Daniela Börtze.

A tak by se dalo pokračovat, tento namátkový výčet v žádném případě není kompletní. Koho tyto opery zajímají, musí si je sehnat ve zvukových či obrazových záznamech nebo se do jednotlivých divadel rozjet. Doba, kdy se několik měsíců po světové premiéře ve Vídni, v Mnichově, Miláně či jinde opery hrály i v Praze, skončila s druhou světovou válkou. Tehdy jsme ještě byli součástí kulturní Evropy, do níž se nám po více než sedmdesáti letech stále nepodařilo vrátit.A ještě dvě malé poznámky na závěr: Janáčkova opera v Brně ohlásila na příští sezonu uvedení opery Thomase Adèse Powder Her Face, což bude po letech skutečná česká premiéra významné soudobé světové opery, když mne předtím velice zaujala komorní opera Alice in bed Ivo Medka a Markéty Dvořákové. Že by Brno navázalo na odkaz skvělého dramaturga Václava Noska? A ta druhá poznámka je, že by mne celovečerní velká opera od Miloše Štědroně určitě zajímala!

Ilustrační foto Wilfried Hösl, archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments