Spící krasavice? V té jsem vlastně debutovala!

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Zásadní rozdíl od našeho posledního rozhovoru je ten, že už vůbec nejsem v divadle. Na konzervatoři učím klasický tanec a scénickou praxi. Jsem ale vytížená opravdu hodně. Výrazné talenty na škole bohužel nemáme. Klasický tanec není medializovaný, navíc se jedná o zaměstnání nestálé, jak jsme se o tom bavily už před rokem… Důchody nejsou, smlouvy většinou na rok, takže zabezpečení nulové. K tomu neustálé změny ředitelů, šéfů… Moc růžově to nevidím.

Hlásí se ještě pořád dostatek zájemců o klasický balet?

Děti se hlásí, ale výběr už není tak velký, jak býval.

Ono se také možná dětem moc nechce podstupovat tu baletní dřinu, že?

To je pravda. Balet je disciplína, dřina, řehole. Ono to bolí a ne každý je dnes ochoten toto všechno obětovat. Takže nová Daria Klimentová opravdu nehrozí… Faktem je, že i když máte ten dar, talent, máte všechno, ale máte šéfa nepřejícího, je vám toto všechno na nic. Myslím, že kdyby Daria zůstala tady, kdo ví, jakou kariéru by udělala. Všichni nadaní tanečníci, kteří odešli, se prosadili. Ti, kteří zůstali tady a odevzdali všechno doma, ti upadli do zapomnění. V jiných zemích by třeba paní Marta Drottnerová byla vážená umělkyně, podobně jako například Maja Plisecká v Rusku, která chodí na různé společenské akce a má vážené postavení. U nás už lidé ale ani neví, o koho se jedná, když vyslovíte jejich jména… Jedině pokud naši prorazí venku, jsou ostatní ochotni je vůbec akceptovat. A to je smutné…

Takže tím spíš přeji hodně zdaru i zdraví pro další pedagogickou práci. A úspěšnou premiéru Spící krasavice v Olomouci. Děkuji za rozhovor.

Vizitka:
Hana Vláčilová, tanečnice a pedagožka, narozena 25. 2. 1956, Praha.
Patří mezi nejvýraznější interpretační osobnosti českého baletního umění dvacátého století. Byla nezapomenutelná Giselle, lyrický typ tanečnice, plný citovosti, něžné živosti, spontánnosti, obrovské muzikálnosti i technické bravury. Skoro osudově debutovala rolí Giselle mimo jiné i na svém absolventském koncertě (Taneční konzervatoř v Praze 1973), ve stejné roli se 6. 6. 1999 rozloučila s kariérou tanečnice po pětadvaceti sezonách na scéně Národního divadla v Praze (členkou Národního divadla se stala v roce 1974, o dva roky později sólistkou).

Profesní zkušenost nabyla mimo jiné na leningradském státním učilišti Agrippiny Vaganovové u Natalie Dudinské (1977); pravidelně hostovala v Komischen Oper Berlin (hlavní role v Romeovi a Julii, Labutím jezeru) a v berlínské Staatsoper (například Giselle, Sinfonie in C na hudbu G. Bizeta). V sezoně 1987/1988 se zúčastnila turné po Německu se skupinou M. Tietze. V Národním divadle v Praze ztvárnila například Julii v Kůrově a Weiglově inscenaci Romea a Julie (1975). Tančila Odettu-Odilii v Labutím jezeře (1976, 1982), Frygii ve Spartakovi (1976), Kitri v Donu Quijotovi (1986), Sylfidu v La Sylphide (1987), Lesbii v Catulli carmina (1988), Princeznu Auroru ve Spící krasavici (1989), Margaritu v Dámě s kaméliemi (1990), Svanildu v Coppélii (1994) a další.

Účastnila se mezinárodních baletních soutěží, z nichž si přivezla například z Varny medaili zlatou (1972) a stříbrnou (1976), z Tokia (1976) spolu s Lubomírem Kafkou v soutěži tanečních párů medaili stříbrnou. Na celostátní soutěži v Bratislavě 1977 jí byla udělena první cena. Ve stejném roce obdržela cenu kritiky v NDR. Byla jmenována zasloužilou umělkyní (1986). V roce dvacetiletého působení na scéně Národního divadla (1994) obdržela ocenění Českého literárního fondu, v anketě Klubu přátel baletu se v roce 1996 se svým mužem, též sólistou baletu Národního divadla, Janem Kadlecem, stali nejoblíbenějšími tanečníky roku. V roce 1995 obdržela prestižní Philip Morris Ballet Flower Award určenou nejlepšímu tanečnímu umělci v oboru klasického tance.

Jako spoluinscenátor se podílela na nastudování Marné opatrnosti a Poloveckých tanců v Národním divadle (sezona 2001/02). V roce 1994 se stala pedagožkou na Taneční konzervatoři Praha. V letech 1999–2004 byla šéfem baletu Laterny magiky a od roku 2005 spolupracovala s Baletem Státní opery Praha jako pedagog a baletní mistr a v roce 2011 se stala jeho uměleckým šéfem. Na tomto postu působila až do ukončení existence samostatné Státní opery Praha.

(Zdroj: Český hudební slovník osob a institucí)

Petr Iljič Čajkovskij:
Spící krasavice
Choreografie: Hana Vláčilová
Libreto: Marius Petipa, Ivan Vsevoložskij, Hana Vláčilová
Režie: Robert Balogh
Hudební nastudování: Tomáš Hanák
Dirigent: Tomáš Hanák
Scéna: Eduard Přikryl
Kostýmy: Josef Jelínek
Orchestr Moravského divadla Olomouc
Premiéra 28. března 2014 Moravské divadlo Olomouc

Růženka – Yui Kyotani / Karolina Zarach
Princ – Ivo Jambor / Arkadiusz Orlowski / Patryk Mielewczyk
Král – Vadim Tsepelev
Královna – Dana Krajevskaja
Ceremoniář – Sergej Iliin
Dobrá víla – Irina Lapteva
Carabosse – Jelena Iliina / Irina Lapteva
Víly – sóla – Svatava Pořízková / Sylva Pospíšilová / Zsóka Tallósiová / Michaela Tsepeleva Horká / Isabell Weigner
Víly – sbor – Kateřina Iranová / Ema Krajčírová / Lenka Kuzněcovová / Lucie Langerová / Lucie Martináková-Hloužková / Renáta Mrózková / Dita Salayová / Natalia Serebryakova
Netopýři – Lukáš Cenek / Michal Klapetek / Ján Kočík / Dmitrij Savakov
Princové – nápadníci – Lukáš Cenek / Michal Klapetek / Ján Kočík / Dmitrij Savakov
Drahokamy – Svatava Pořízková / Sylva Pospíšilová / Michaela Tsepeleva Horká / Isabell Weigner
Přítelkyně velké – Svatava Pořízková / Sylva Pospíšilová / Michaela Tsepeleva Horká / Isabell Weigner
Přítelkyně malé – Kateřina Iranová / Lenka Kuzněcovová / Dita Salayová / Zsóka Tallósiová
Kněžna – Renáta Mrózková
Princezna Florina – Karolina Zarach / Yui Kyotani
Modrý pták – Arkadiusz Orlowski / Lukáš Cenek / Patryk Mielewczyk
Kočička – Dita Salayová / Kateřina Iranová
Kocour – Dmitrij Savakov / František Topič
Karkulka – Lucie Langerová / Natalia Serebryakova
Vlk – Michal Kováč / Lukáš Cenek
Chůva – Jana Hanáková

www.moravskedivadlo.cz

Foto archiv Státní opery Praha, Moravské divadlo Olomouc, Jan Procházka

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat