Na Stadionu se schyluje k bouři. Filharmonii Brno tam čeká koncert s energickým Milanem Paľou

Dneska převládá teorie, že se houslista má naučit kvalitně hrát na housle, najít si svůj zvuk, který má poté aplikovat na všechno. S tím ale nesouhlasím, ignoruje to interpretaci, která tím mizí, všichni pak hrají tak nějak stejně. Když víme, že něco vzniklo v drsnějších podmínkách, lze se tomu přizpůsobit přitvrzením, nebo naopak zjemněním. Zvýší to napětí, expresivitu, požitek. Záleží na tom, jak to interpret sdělí, což je podle mě v hudbě důležité. Je to otázka interpreta, jeho fantazie – když není zveřejněn obsah, musí interpret použít vlastní metafory k tomu, jak uchopit koncert. Při studiu vycházím i z toho, co se o skladateli dozvím, jak se choval, jak psal, co ho ovlivňovalo, to všechno zohledňuji ve své interpretaci. To říká houslista Milan Paľa, který se zítra a pozítří v sále Stadionu představí s Filharmonií Brno. Koná se tam druhý koncert abonentní řady přesunuté ze zavřeného Janáčkova divadla.

Program s názvem Klid před bouří zahájí Debussyho Preludium k Faunovu odpoledni. Sugestivně zachycuje náladu letního dopoledne mytologického poloboha, který odpočívá na mořském břehu a vzpomíná na svoje lásky. „Je to nejslavnější Debussyho opus, reprezentativní dílo období fin de siécle,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Po Faunovu odpoledne zazní Houslový koncert op. 15 Benjamina Brittena. S orchestrem ho provede zmíněný Milan Paľa, slovenský houslista žijící v Brně. „Brittenův koncert je zvláštní skladba. Na jedné straně klasický, na druhé straně moderní. Stačí si uvědomit, jak začíná – stejně jako Beethovenův koncert tympánovým motivem, který má trochu charakter vojenského pochodu a který pak prochází celou první větou. I finální, pomalá věta – Passacaglia, která vzdává hold starým mistrům – a úplný závěr, z toho všeho lze poznat, co visí ve vzduchu. Dobová atmosféra měla na koncert jednoznačný vliv,“ řekl o skladbě Paľa. Odborníci o něm mluví jako o fenomenálním energickém houslistovi vyznačujícím se mimo jiné tím, že hraje na milanolo – pětistrunné housle sestrojené speciálně pro něj.

V druhé půli večer zazní Symfonie č. 1 finského klasika Jeana Sibelia. Čtyřicetiminutová skladba je prodchnuta severským koloritem a melancholickým romantikem. Koncert řídí mladý Američan James Feddeck, který s brněnským orchestrem spolupracoval už dříve. Je vítězem prestižní Soltiho dirigentské soutěže z roku 2013 a jeho světové renomé rychle stoupá.

Na čtvrteční koncert zbývá v prodeji posledních pár vstupenek, na páteční je volných přibližně třicet míst z celkových pěti stovek. „Od začátku letošní sezony máme všechny koncerty téměř vyprodané, u přibližně poloviny z nich jsme pouštěli do prodeje i vstupenky na stání,“ pochvaluje si posluchačský zájem ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na